Komisja Europejska zatwierdza 36 mln euro wsparcia dla Danii na rozwój zrównoważonego paliwa lotniczego
Komisja Europejska zaakceptowała duński program wsparcia o wartości 36 mln euro, mający na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w krajowym lotnictwie poprzez promowanie wykorzystania zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). To pierwszy taki mechanizm w Unii Europejskiej.
Nowy program wsparcia dla zrównoważonego paliwa lotniczego w Danii
Komisja Europejska zatwierdziła, zgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwa, duński program o wartości 36 mln euro (268 mln DKK) wspierający redukcję emisji gazów cieplarnianych w krajowym sektorze lotniczym. Celem programu jest zachęcenie linii lotniczych do stosowania zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) na trasach krajowych.
Szczegóły duńskiego programu
Program będzie obowiązywał do 31 grudnia 2027 roku. Jego głównym założeniem jest wsparcie przynajmniej jednej krajowej trasy lotniczej w Danii, na której udział SAF wyniesie 40%, czyli blisko obecnego technicznego maksimum (50%). To znacznie więcej niż wymóg rozporządzenia ReFuelEU Aviation, które nakłada na dostawców paliw minimalny udział 2% w okresie trwania programu.
Wsparcie będzie miało formę comiesięcznych dotacji pokrywających dodatkowe koszty stosowania SAF w porównaniu do tradycyjnej nafty lotniczej, w tym wydatki związane z infrastrukturą lotniskową. Poziom pomocy zostanie określony w drodze konkurencyjnego przetargu, co ma zapewnić efektywność kosztową. Program zakłada realizację co najmniej 20 komercyjnych, zrównoważonych operacji lotniczych tygodniowo na jednej lub kilku trasach krajowych w Danii.
Zasady przeciwdziałania nadmiernej rekompensacie
W ramach programu wprowadzono mechanizmy zapobiegające nadmiernej rekompensacie. Obejmują one wykluczenie wsparcia dla SAF objętego równoległymi programami, takimi jak ReFuelEU Aviation czy unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), a także zakaz korzystania z SAF, który otrzymał już dotacje w Danii, innych państwach UE lub krajach trzecich.
Ocena Komisji Europejskiej
Komisja przeanalizowała program zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy państwa, w szczególności art. 107(3)(c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) oraz Wytycznymi dotyczącymi pomocy państwa na rzecz klimatu, ochrony środowiska i energii (CEEAG).
- Program jest niezbędny i odpowiedni, by wspierać redukcję emisji gazów cieplarnianych w sektorze lotniczym zgodnie z celami środowiskowymi Danii i UE.
- Wprowadza efekt zachęty – bez wsparcia publicznego linie lotnicze nie stosowałyby SAF w takim zakresie.
- Wpływ na konkurencję i handel wewnątrz UE jest ograniczony, a pomoc jest proporcjonalna dzięki przetargom.
- Dania zobowiązała się, by pomoc prowadziła do realnej redukcji CO2, a nie tylko przenoszenia emisji między sektorami.
Na tej podstawie Komisja zatwierdziła program jako zgodny z unijnymi zasadami pomocy państwa.
Tło regulacyjne
Wytyczne CEEAG z 2022 roku określają zasady oceny zgodności pomocy państwa w zakresie ochrony środowiska i klimatu oraz energii. Tworzą elastyczne ramy wspierające realizację celów Europejskiego Zielonego Ładu i innych unijnych regulacji środowiskowych.
Znaczenie programu dla zrównoważonego lotnictwa
Duński program stanowi pionierski przykład wsparcia dla zrównoważonego paliwa lotniczego w Europie, wykraczając poza obecne wymogi unijne. Może być wzorem dla innych państw, które chcą skutecznie wspierać dekarbonizację lotnictwa.
Zobacz również:- ORLEN wprowadza SAF na lotniskach w Polsce. Nowe paliwo zmniejszy emisje CO2
- Polskie e-paliwa dla lotnictwa? ORLEN i polskie uczelnie łączą siły
Źródło: Komisja Europejska
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze