Komisja Europejska zweryfikuje wsparcie publiczne dla elektrowni atomowej
Komisja Europejska rozpoczęła szczegółowe postępowanie, które ma sprawdzić zgodność planowanego wsparcia publicznego dla pierwszej polskiej elektrowni jądrowej z przepisami unijnymi. Inwestycja w Lubiatowie-Kopalino o wartości 192 mld zł jest kluczowa dla transformacji energetycznej Polski.

Komisja Europejska rozpoczyna śledztwo
We wrześniu 2024 roku Polska zgłosiła plan wsparcia publicznego dla inwestycji związanej z budową elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino. Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu pogłębionego postępowania, aby zweryfikować zgodność pomocy publicznej z unijnymi zasadami.
Projekt ustawy zakłada wsparcie na poziomie 60 mld zł poprzez dokapitalizowanie spółki Polskie Elektrownie Jądrowe. Kolejne 132 mld zł, stanowiące 70% finansowania, mają pochodzić z długu objętego gwarancjami Skarbu Państwa. Głównym kredytodawcą ma być amerykański Export-Import Bank of the United States (EXIM), a także inne instytucje finansowe.
Mechanizmy wsparcia pod lupą
Pomoc obejmuje:
- dokapitalizowanie inwestora,
- gwarancje na 100% finansowania dłużnego,
- kontrakt różnicowy dla fazy eksploatacji elektrowni.
Dwukierunkowy kontrakt różnicowy pozwala na ustalenie stabilnej ceny sprzedaży energii. W przypadku spadku cen rynkowych poniżej tej wartości, budżet państwa pokryje różnicę. Przy wyższych cenach nadwyżka trafi do budżetu. Kontrakt miałby obowiązywać przez 60 lat, co wzbudza wątpliwości Komisji Europejskiej.
Komisja stara się upewnić, czy pomoc publiczna jest ograniczona do minimum koniecznego do realizacji projektu. Analizie podlega także wpływ wsparcia na konkurencję na rynku energii i jego zgodność z zasadami unijnego rynku wewnętrznego.
Znaczenie projektu dla Polski
Koszt inwestycji w elektrownię jądrową szacowany jest na 192 mld zł, co czyni ją jedną z największych w historii Polski. Elektrownia o mocy 3750 MWe ma pomóc w dekarbonizacji sektora energetycznego, zwiększyć bezpieczeństwo dostaw oraz dywersyfikować źródła energii. Pierwszy blok elektrowni ma rozpocząć komercyjną działalność w 2036 roku.
Komisja zapowiedziała konsultacje z państwami członkowskimi i uczestnikami rynku. Współpraca z Komisją ma kluczowe znaczenie dla uzyskania zgody na pomoc publiczną. „Owocny dialog pozwoli zaadresować wątpliwości i osiągnąć kompromis w 2025 roku” – zapewnił pełnomocnik rządu Wojciech Wrochna. Zgoda KE jest warunkiem dalszych prac, w tym podpisania umów EPC i zamówienia kluczowych komponentów.
Chcesz wiedzieć więcej? Dowiedz się o:
Może Cię również zainteresować
Sinovoltaics ostrzega: fotowoltaika w Europie pod presją zmian
Sinovoltaics opublikowało najnowszą wersję mapy łańcucha dostaw modułów fotowoltaicznych w Europie, Turcji, Egipcie i Kazachstanie. Choć dodano kilku nowych producentów, raport wskazuje także na falę zamknięć zakładów i bankructw. Obecna zdolność produkcyjna regionu to 21 GW modułów, 3,2 GW ogniw i 1,5 GW wlewków krzemowych
Bruksela naciska: 44 koncerny paliwowe mają składować CO2 do 2030 r.
Komisja Europejska zaapelowała do 44 firm naftowo-gazowych o udział w realizacji wspólnego celu Unii Europejskiej – składowania co najmniej 50 mln ton CO2 rocznie do 2030 roku. Firmy mają uczestniczyć w projekcie proporcjonalnie do swojej produkcji ropy i gazu z lat 2020–2023.
Straty tysięcy złotych. Fotowoltaika w Wielkopolsce blokowana częściej niż w innych regionach
Radio Poznań informuje, że wielkopolscy producenci energii słonecznej skarżą się na dyskryminację. Ich farmy są wyłączane znacznie częściej niż w innych regionach. Rekompensaty za utracone zyski sięgają zaledwie 10 procent.
Hithium wprowadza system ∞Power 6,25MWh dla Europy i rozpoczyna produkcję lokalną
Hithium podczas targów The smarter E Europe 2025 w Monachium zaprezentowało nowy system magazynowania energii ∞Power 6,25MWh 2h/4h w wersji dostosowanej do rynku europejskiego. System wyróżnia się m.in. wysokim poziomem bezpieczeństwa, elastycznością i odpornością na trudne warunki środowiskowe. Firma podpisała również porozumienie z hiszpańską spółką GCRPV, wspierając lokalizację produkcji na kontynencie.
Hyundai i lotnisko Incheon wprowadzają roboty ładujące EV – AI przyspiesza rozwój smart infrastruktury
Hyundai Motor Group oraz Incheon International Airport Corporation ogłosiły strategiczne partnerstwo na rzecz wdrożenia robotów do automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych (ACR) wspieranych przez sztuczną inteligencję. Projekt pilotażowy ruszy na jednym z najnowocześniejszych lotnisk Azji, a jego celem jest zwiększenie wygody, bezpieczeństwa i efektywności ładowania aut elektrycznych.
Staże i nowe kierunki: AGH wspiera rozwój polskiego atomu
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie dołącza do rządowego programu na rzecz rozwoju kompetencji w energetyce jądrowej. Inicjatywa Ministerstwa Przemysłu zakłada ścisłą współpracę uczelni technicznych z polskimi przedsiębiorstwami. Program przewiduje zmiany w programach nauczania oraz płatne staże w firmach z sektora jądrowego.
Komentarze