Koniec diesli? Prawie połowa nowych autobusów miejskich w UE była zeroemisyjna w 2024 roku
W 2024 roku niemal połowa (49%) wszystkich nowych autobusów miejskich w Unii Europejskiej była zeroemisyjna. To znacznie szybsze tempo transformacji, niż przewidywano, i jeden z pierwszych sukcesów Europejskiego Zielonego Ładu. Jeśli obecna dynamika wzrostu się utrzyma, to już w 2027 roku wszystkie nowe autobusy miejskie w UE będą zeroemisyjne.

Ekspansja autobusów elektrycznych i wodorowych
Dominującą technologią pozostają autobusy bateryjne, które stanowiły 46% nowych pojazdów w 2024 roku. Co ciekawe, szybciej niż oczekiwano rośnie także udział autobusów wodorowych – stanowiły one 3% nowych rejestracji. Szybka transformacja sektora to efekt zarówno nowych regulacji unijnych, które stopniowo eliminują diesle, jak i lokalnych polityk, takich jak strefy zeroemisyjne i wymogi dla flot miejskich.
Co istotne, transformacja rynku autobusów miejskich przebiega szybciej, niż wymaga tego unijna Dyrektywa o Czystych Pojazdach oraz standardy emisji CO₂ dla ciężarówek i autobusów.
W 2024 roku niemal połowa autobusów miejskich w UE była zeroemisyjna:

Liderzy i maruderzy transformacji
Największymi liderami transformacji są Holandia, Finlandia i Islandia, gdzie wszystkie nowo rejestrowane autobusy miejskie były elektryczne. Wśród większych rynków (ponad 1000 nowych autobusów rocznie) wyróżnia się Hiszpania – 57% udziału autobusów zeroemisyjnych, wyprzedzając Wielką Brytanię (56%) i Włochy (44%). Francja i Niemcy pozostają nieco w tyle z udziałem na poziomie jednej trzeciej.
Na drugim biegunie znajdują się kraje, które wciąż pozostają daleko za europejską czołówką. Estonia, która w 2023 roku nie zarejestrowała ani jednego autobusu zeroemisyjnego, w 2024 roku dokonała skoku do 84% udziału pojazdów bateryjnych.
Zeroemisyjne autobusy miejskie, na czele Finlandia, Islandia (!!!) oraz Holandia:

Co dalej?
Mimo rosnącego udziału napędów bezemisyjnych, nie wszystkie technologie rozwijają się równie dynamicznie. Udział autobusów hybrydowych spadł do 16%, a gazowych utrzymał się na poziomie 14%.
Transformacja transportu publicznego może być także szansą dla europejskiego przemysłu. Nowe kryteria zamówień publicznych powinny wspierać autobusy elektryczne i wodorowe produkowane na Starym Kontynencie, zamiast pojazdów gazowych czy hybrydowych.
Prognozy wskazują, że 2025 rok może być przełomowy – więcej niż połowa nowo rejestrowanych autobusów miejskich w UE ma być zeroemisyjna, co może przyspieszyć zmiany nawet w krajach dotychczas pozostających w tyle.
Udział poszczególnych typów napędów w nowo rejestrowanych autobusach miejskich w krajach UE w latach 2021-2024 przedstawia się następująco:

Polska znajduje się mniej więcej w połowie europejskiego zestawienia pod względem udziału autobusów zeroemisyjnych. W latach 2021-2024 autobusy bateryjne stanowiły 33% nowo rejestrowanych pojazdów, a wodorowe 3%. Dla porównania, udział autobusów hybrydowych wyniósł 10%, gazowych 15%, a diesli 39%. Wyniki te pokazują, że Polska, choć nie jesteśmy w czołówce pod względem transformacji floty autobusowej, utrzymujemy tempo zbliżone do unijnej średniej.
Na podstawie:
Może Cię również zainteresować
Westpac i UOB finansują 100MW magazyn energii Bramley w Wielkiej Brytanii
Australiański Westpac oraz singapurski UOB udzielają finansowania dłużnego dla projektu Bramley BESS w Hampshire – jednej z największych działających instalacji magazynowania energii w Europie. Inwestycja ma znaczenie strategiczne dla brytyjskiego systemu elektroenergetycznego.
Niemcy i Wielka Brytania połączą się podmorskim rurociągiem wodorowym
GASCADE i National Gas planują stworzenie podmorskiego połączenia wodorowego między Niemcami a Wielką Brytanią. Projekt ma wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne Europy, wspierać dekarbonizację przemysłu i zwiększyć elastyczność rozwijającej się gospodarki wodorowej.
Przełom w produkcji zielonego wodoru. Koreańczycy pokazali system działający wyłącznie dzięki słońcu
Koreański Instytut Maszyn i Materiałów (KIMM) opracował nową technologię, która może zrewolucjonizować produkcję wodoru przy użyciu naturalnego światła słonecznego. Dzięki uproszczeniu procesu i zwiększeniu wydajności ogniw fotoelektrochemicznych, możliwa staje się masowa i opłacalna produkcja zielonego wodoru.
Hydrogen Bank: UE rozdaje 992 mln euro. Hiszpania i Norwegia zgarniają najwięcej
Komisja Europejska przeznacza prawie 1 mld euro na rozwój zielonego wodoru w ramach Hydrogen Bank. Wsparcie otrzyma 15 projektów, głównie w Hiszpanii i Norwegii. Celem jest produkcja 2,2 mln ton odnawialnego wodoru w dekadę. To ważny krok, ale eksperci wskazują na bariery infrastrukturalne.
Ponad 2,5 mld zł na „Dystrybucję kolejową 4.0.” – PGE modernizuje sieć zasilającą kolej
PGE otrzymała ponad 2,56 mld zł na modernizację sieci dystrybucyjnej dla kolei. Projekt zwiększy bezpieczeństwo, jakość energii i umożliwi integrację OZE z infrastrukturą kolejową.
Zmiany w zagospodarowaniu elektroodpadów coraz bliżej. Resort klimatu szykuje nowe obowiązki dla użytkowników PV
Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad nowelizacją przepisów dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Projekt zakłada m.in. nowe obowiązki dla użytkowników starszych paneli fotowoltaicznych oraz wprowadzenie instytucji autoryzowanego przedstawiciela dla zagranicznych firm. Nowela ma dostosować polskie przepisy do unijnego prawa i może wejść w życie jeszcze w tym roku.
Komentarze