Koniec diesli? Prawie połowa nowych autobusów miejskich w UE była zeroemisyjna w 2024 roku
W 2024 roku niemal połowa (49%) wszystkich nowych autobusów miejskich w Unii Europejskiej była zeroemisyjna. To znacznie szybsze tempo transformacji, niż przewidywano, i jeden z pierwszych sukcesów Europejskiego Zielonego Ładu. Jeśli obecna dynamika wzrostu się utrzyma, to już w 2027 roku wszystkie nowe autobusy miejskie w UE będą zeroemisyjne.
Ekspansja autobusów elektrycznych i wodorowych
Dominującą technologią pozostają autobusy bateryjne, które stanowiły 46% nowych pojazdów w 2024 roku. Co ciekawe, szybciej niż oczekiwano rośnie także udział autobusów wodorowych – stanowiły one 3% nowych rejestracji. Szybka transformacja sektora to efekt zarówno nowych regulacji unijnych, które stopniowo eliminują diesle, jak i lokalnych polityk, takich jak strefy zeroemisyjne i wymogi dla flot miejskich.
Co istotne, transformacja rynku autobusów miejskich przebiega szybciej, niż wymaga tego unijna Dyrektywa o Czystych Pojazdach oraz standardy emisji CO₂ dla ciężarówek i autobusów.
W 2024 roku niemal połowa autobusów miejskich w UE była zeroemisyjna:

Liderzy i maruderzy transformacji
Największymi liderami transformacji są Holandia, Finlandia i Islandia, gdzie wszystkie nowo rejestrowane autobusy miejskie były elektryczne. Wśród większych rynków (ponad 1000 nowych autobusów rocznie) wyróżnia się Hiszpania – 57% udziału autobusów zeroemisyjnych, wyprzedzając Wielką Brytanię (56%) i Włochy (44%). Francja i Niemcy pozostają nieco w tyle z udziałem na poziomie jednej trzeciej.
Na drugim biegunie znajdują się kraje, które wciąż pozostają daleko za europejską czołówką. Estonia, która w 2023 roku nie zarejestrowała ani jednego autobusu zeroemisyjnego, w 2024 roku dokonała skoku do 84% udziału pojazdów bateryjnych.
Zeroemisyjne autobusy miejskie, na czele Finlandia, Islandia (!!!) oraz Holandia:

Co dalej?
Mimo rosnącego udziału napędów bezemisyjnych, nie wszystkie technologie rozwijają się równie dynamicznie. Udział autobusów hybrydowych spadł do 16%, a gazowych utrzymał się na poziomie 14%.
Transformacja transportu publicznego może być także szansą dla europejskiego przemysłu. Nowe kryteria zamówień publicznych powinny wspierać autobusy elektryczne i wodorowe produkowane na Starym Kontynencie, zamiast pojazdów gazowych czy hybrydowych.
Prognozy wskazują, że 2025 rok może być przełomowy – więcej niż połowa nowo rejestrowanych autobusów miejskich w UE ma być zeroemisyjna, co może przyspieszyć zmiany nawet w krajach dotychczas pozostających w tyle.
Udział poszczególnych typów napędów w nowo rejestrowanych autobusach miejskich w krajach UE w latach 2021-2024 przedstawia się następująco:

Polska znajduje się mniej więcej w połowie europejskiego zestawienia pod względem udziału autobusów zeroemisyjnych. W latach 2021-2024 autobusy bateryjne stanowiły 33% nowo rejestrowanych pojazdów, a wodorowe 3%. Dla porównania, udział autobusów hybrydowych wyniósł 10%, gazowych 15%, a diesli 39%. Wyniki te pokazują, że Polska, choć nie jesteśmy w czołówce pod względem transformacji floty autobusowej, utrzymujemy tempo zbliżone do unijnej średniej.
Na podstawie:
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze