Konsultacje zmian w programie NaszEauto – nowe możliwości dopłat do aut elektrycznych
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił konsultacje projektu zmian w programie NaszEauto. Proponowane modyfikacje mają rozszerzyć grono beneficjentów i zwiększyć dostępność dopłat do pojazdów elektrycznych różnych kategorii.
Rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące projektu zmian w programie NaszEauto, realizowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Program, finansowany z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), oferuje dopłaty do zakupu, leasingu i wynajmu długoterminowego pojazdów elektrycznych kategorii M1, M2 oraz N1. Konsultacje potrwają od 5 do 12 września 2025 roku.
Najważniejsze zmiany w programie NaszEauto
- Rozszerzenie wsparcia na pojazdy kategorii M2 (małe busy do 5 t) oraz N1 (samochody dostawcze do 3,5 t).
- Dodanie nowych grup beneficjentów: organizacje pozarządowe, parki narodowe, instytucje edukacyjne, medyczne i opiekuńcze.
- Wsparcie do 40 tys. zł dla pojazdów M1 (osoby fizyczne, JDG i – po zmianach – parki narodowe).
- Wsparcie do 600 tys. zł dla pojazdów M2 oraz do 70 tys. zł dla pojazdów N1.
- Obniżenie budżetu programu z 1,6 mld zł do ok. 1,1 mld zł.
- Likwidacja premii za niski dochód.
Kto może skorzystać z dopłat?
Pojazdy kategorii M1 (samochody osobowe):
- Osoby fizyczne
- Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (JDG)
- Parki narodowe (po zmianach)
Pojazdy kategorii M2 i N1 (małe busy i samochody dostawcze):
- Organizacje pozarządowe (NGO)
- Parki narodowe
- Państwowe jednostki budżetowe realizujące zadania edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze, lecznicze w ramach kontraktu z NFZ
- Państwowe osoby prawne realizujące zadania z zakresu opieki, edukacji lub ochrony zdrowia (w ramach kontraktu z NFZ)
- Jednostki samorządu terytorialnego prowadzące placówki opiekuńczo-wychowawcze, edukacyjne lub lecznicze w ramach systemu oświaty lub kontraktu z NFZ
Cel programu i znaczenie zmian
Celem programu NaszEauto jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez wsparcie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych. Proponowane zmiany mają umożliwić szerszy dostęp do ekologicznego transportu dla instytucji takich jak szkoły, szpitale, organizacje społeczne czy parki narodowe. Dzięki temu więcej podmiotów będzie mogło korzystać z pojazdów elektrycznych, co przełoży się na poprawę jakości powietrza i warunki życia w wielu regionach kraju.
Jak zgłosić uwagi?
Konsultacje trwają do 12 września 2025 roku. Uwagi można przesyłać na adres: konsultacje_ne@nfosigw.gov.pl (w tytule wiadomości należy wpisać: Konsultacje społeczne do Programu NaszEauto).
Zobacz również:
- Program NaszEauto z dużym zainteresowaniem – 1322 wnioski, a na horyzoncie kolejne 6 mld zł na e-mobilność
- Program NaszEauto [2025]
- NaszEauto – „nowy” Mój Elektryk ogłoszony przez NFOŚiGW
Źródło: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze