Enerad
Porównaj oferty

Kraków bliżej Strefy Czystego Transportu? Ponad 40 organizacji apeluje do radnych

Już 11 czerwca Rada Miasta Krakowa zdecyduje o kształcie Strefy Czystego Transportu. Tymczasem ponad 40 organizacji społecznych apeluje o przyjęcie skutecznych przepisów ograniczających emisje spalin. Ich zdaniem stawką jest zdrowie i życie mieszkańców.

NGO-sy apelują o skuteczne ograniczenia

W obliczu alarmujących danych o zanieczyszczeniu powietrza w Krakowie, ponad 40 organizacji pozarządowych – zarówno lokalnych, jak i ogólnopolskich – zwróciło się z apelem do krakowskich radnych o pilne wprowadzenie Strefy Czystego Transportu (SCT). Sygnatariusze podkreślają, że głównym źródłem emisji dwutlenku azotu (NO₂) są samochody – odpowiadają one za około 70% jego emisji w mieście. Szczególnie niebezpieczne są stare diesle, których wykluczenie z ruchu miałoby kluczowe znaczenie dla poprawy jakości powietrza.

Organizacje wzywają również do równoległego rozwoju transportu publicznego i aglomeracyjnego, aby mieszkańcy mieli realną alternatywę dla aut.

SCT to nie walka z kierowcami, ale działanie na rzecz zdrowia – mówi Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego.

Fakty są jednoznaczne: powietrze wciąż zbyt zanieczyszczone

Według danych Polskiego Alarmu Smogowego, w 2023 roku w żadnej z 44 badanych lokalizacji w Krakowie nie osiągnięto rekomendowanego przez WHO poziomu NO₂ (10 µg/m³), a tylko w trzech spełniono unijne normy na 2030 rok (20 µg/m³). Co więcej, w aż 16 lokalizacjach przekroczono obecnie obowiązujące normy (40 µg/m³). Te dane potwierdzają, że sytuacja wymaga zdecydowanych działań.

Eksperci wskazują również na konkretne skutki zdrowotne. – Udary, zawały, migotania przedsionków – lista chorób, które powiązano z podwyższonym poziomem NO₂, jest długa – ostrzega Dworakowska. Dodaje, że u dzieci pogarszają się zdolności poznawcze, co potwierdziły badania Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kraków może być liderem, ale propozycja łagodzi przepisy

Choć Kraków mógłby stać się drugim po Warszawie miastem z funkcjonującą SCT, to najnowszy projekt uchwały znacząco łagodzi pierwotne założenia. Z obowiązku dostosowania się do wymogów strefy zwolnieni mają być obecni mieszkańcy – ich samochody, nawet jeśli nie spełniają norm, nie zostaną objęte zakazami.

Takie podejście opóźni efekty SCT i osłabi skuteczność działań na rzecz czystszego powietrza – komentuje Filip Jarmakowski z Krakowskiego Alarmu Smogowego. – Tylko 10% najgorszych pojazdów odpowiada za aż 30% emisji NO₂ – podkreśla.

Eksperci przypominają, że obowiązek utworzenia SCT wynika nie tylko z Programu ochrony powietrza, ale także z ustawy o elektromobilności. W perspektywie unijnej, od 2030 roku obowiązywać będą nowe, zaostrzone normy jakości powietrza – tymczasem Kraków nadal nie spełnia części standardów obowiązujących już od lat.

Zobacz również:

Źródło: Polski Alarm Smogowy

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Michał Stefański

Zajmuję się tematyką rynku energii, OZE oraz nowoczesnych technologii w sektorze elektroenergetycznym. Interesują mnie zmiany regulacyjne, trendy rynkowe i innowacje kształtujące przyszłość energetyki – od dekarbonizacji, przez rozwój inteligentnych sieci, po magazynowanie energii. W enerad.pl tworzę analizy i materiały, które pomagają zrozumieć wyzwania i kierunki transformacji energetycznej. Mam wieloletnie doświadczenie w projektach doradczych i inżynieryjnych w Polsce i Norwegii. Znajdziesz mnie na enerad.pl i na LinkedIn.

Może Cię również zainteresować

Bridgestone World Solar Challenge 2025 na oponach ENLITEN z materiałami z recyklingu

Bridgestone World Solar Challenge 2025 na oponach ENLITEN z materiałami z recyklingu

Bridgestone wprowadza innowacyjne opony z ponad 65% udziałem materiałów z recyklingu i surowców odnawialnych na prestiżowy wyścig pojazdów solarnych

12.06.2025
Środowisko Technologia Wiadomości z rynku
Dlaczego płacimy tak dużo za energię? Nowy raport Forum Energii pokazuje przyczyny i możliwe rozwiązania

Dlaczego płacimy tak dużo za energię? Nowy raport Forum Energii pokazuje przyczyny i możliwe rozwiązania

Średnie ceny energii elektrycznej w Unii Europejskiej należą do najwyższych na świecie. To temat coraz częściej obecny w debacie publicznej. Nowy raport Forum Energii „Anatomia wysokich cen energii i recepta na przyszłość” szczegółowo analizuje przyczyny tej sytuacji oraz wskazuje konkretne rekomendacje dla Polski i całej UE.

12.06.2025
Rynek energii i biznes Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Najlepsze moduły PV 2025 według RETC

Najlepsze moduły PV 2025 według RETC

RETC opublikowało wstępne wyniki swojego dorocznego raportu PV Module Index. Spośród wszystkich testowanych modułów PV tylko 13% modeli uzyskało najwyższe wyróżnienie „Overall Highest Achiever”. To ważny drogowskaz dla inwestorów i deweloperów szukających produktów najwyższej jakości.

12.06.2025
Fotowoltaika Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Orlen Paliwa rozbudował terminal LPG w Szczecinie. Dwukrotnie większe możliwości za ponad 150 mln zł

Orlen Paliwa rozbudował terminal LPG w Szczecinie. Dwukrotnie większe możliwości za ponad 150 mln zł

Orlen Paliwa zakończył rozbudowę terminalu gazu płynnego w Szczecinie. Inwestycja warta ponad 150 mln zł podwoiła pojemność magazynową i zwiększyła możliwości przeładunkowe obiektu o blisko 65 proc. Nowoczesna infrastruktura ma wzmocnić bezpieczeństwo dostaw LPG i uniezależnić Polskę od rosyjskiego surowca.

12.06.2025
Gaz i wodór Wiadomości z rynku
PEJ planują pozyskać 30 proc. finansowania dłużnego dla pierwszej elektrowni jądrowej na rynku komercyjnym

PEJ planują pozyskać 30 proc. finansowania dłużnego dla pierwszej elektrowni jądrowej na rynku komercyjnym

Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) zabezpieczyły już ponad 70 proc. finansowania dłużnego dla budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Pozostałą część — ok. 30 proc. — spółka zamierza pozyskać na rynku komercyjnym jeszcze w 2025 roku. To kluczowy krok w największym energetycznym projekcie infrastrukturalnym w kraju.

12.06.2025
Rynek energii i biznes Wiadomości z rynku
Branża energetyki wiatrowej apeluje o wsparcie rządu. Przemysł gotowy na inwestycje warte setki miliardów

Branża energetyki wiatrowej apeluje o wsparcie rządu. Przemysł gotowy na inwestycje warte setki miliardów

Energetyka wiatrowa może być filarem bezpiecznej, niezależnej Polski — podkreślali przedstawiciele branży podczas konferencji PSEW 2025. Stowarzyszenie apeluje do rządu o uproszczenie procedur, wsparcie dla przemysłu i stabilne prawo, które pozwoli inwestorom realizować ambitne projekty.

12.06.2025
OZE Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły