Kraków bliżej Strefy Czystego Transportu? Ponad 40 organizacji apeluje do radnych
Już 11 czerwca Rada Miasta Krakowa zdecyduje o kształcie Strefy Czystego Transportu. Tymczasem ponad 40 organizacji społecznych apeluje o przyjęcie skutecznych przepisów ograniczających emisje spalin. Ich zdaniem stawką jest zdrowie i życie mieszkańców.

NGO-sy apelują o skuteczne ograniczenia
W obliczu alarmujących danych o zanieczyszczeniu powietrza w Krakowie, ponad 40 organizacji pozarządowych – zarówno lokalnych, jak i ogólnopolskich – zwróciło się z apelem do krakowskich radnych o pilne wprowadzenie Strefy Czystego Transportu (SCT). Sygnatariusze podkreślają, że głównym źródłem emisji dwutlenku azotu (NO₂) są samochody – odpowiadają one za około 70% jego emisji w mieście. Szczególnie niebezpieczne są stare diesle, których wykluczenie z ruchu miałoby kluczowe znaczenie dla poprawy jakości powietrza.
Organizacje wzywają również do równoległego rozwoju transportu publicznego i aglomeracyjnego, aby mieszkańcy mieli realną alternatywę dla aut.
– SCT to nie walka z kierowcami, ale działanie na rzecz zdrowia – mówi Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego.
Fakty są jednoznaczne: powietrze wciąż zbyt zanieczyszczone
Według danych Polskiego Alarmu Smogowego, w 2023 roku w żadnej z 44 badanych lokalizacji w Krakowie nie osiągnięto rekomendowanego przez WHO poziomu NO₂ (10 µg/m³), a tylko w trzech spełniono unijne normy na 2030 rok (20 µg/m³). Co więcej, w aż 16 lokalizacjach przekroczono obecnie obowiązujące normy (40 µg/m³). Te dane potwierdzają, że sytuacja wymaga zdecydowanych działań.
Eksperci wskazują również na konkretne skutki zdrowotne. – Udary, zawały, migotania przedsionków – lista chorób, które powiązano z podwyższonym poziomem NO₂, jest długa – ostrzega Dworakowska. Dodaje, że u dzieci pogarszają się zdolności poznawcze, co potwierdziły badania Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kraków może być liderem, ale propozycja łagodzi przepisy
Choć Kraków mógłby stać się drugim po Warszawie miastem z funkcjonującą SCT, to najnowszy projekt uchwały znacząco łagodzi pierwotne założenia. Z obowiązku dostosowania się do wymogów strefy zwolnieni mają być obecni mieszkańcy – ich samochody, nawet jeśli nie spełniają norm, nie zostaną objęte zakazami.
– Takie podejście opóźni efekty SCT i osłabi skuteczność działań na rzecz czystszego powietrza – komentuje Filip Jarmakowski z Krakowskiego Alarmu Smogowego. – Tylko 10% najgorszych pojazdów odpowiada za aż 30% emisji NO₂ – podkreśla.
Eksperci przypominają, że obowiązek utworzenia SCT wynika nie tylko z Programu ochrony powietrza, ale także z ustawy o elektromobilności. W perspektywie unijnej, od 2030 roku obowiązywać będą nowe, zaostrzone normy jakości powietrza – tymczasem Kraków nadal nie spełnia części standardów obowiązujących już od lat.
Zobacz również:- Ustawa antysmogowa co to jest i gdzie obowiązuje?
- Polska traci miliardy przez smog. EHPA: pompy ciepła mogą to zmienić
- Polski Alarm Smogowy w finale Earthshot Prize Awards
Źródło: Polski Alarm Smogowy
Może Cię również zainteresować
Bridgestone World Solar Challenge 2025 na oponach ENLITEN z materiałami z recyklingu
Bridgestone wprowadza innowacyjne opony z ponad 65% udziałem materiałów z recyklingu i surowców odnawialnych na prestiżowy wyścig pojazdów solarnych
Dlaczego płacimy tak dużo za energię? Nowy raport Forum Energii pokazuje przyczyny i możliwe rozwiązania
Średnie ceny energii elektrycznej w Unii Europejskiej należą do najwyższych na świecie. To temat coraz częściej obecny w debacie publicznej. Nowy raport Forum Energii „Anatomia wysokich cen energii i recepta na przyszłość” szczegółowo analizuje przyczyny tej sytuacji oraz wskazuje konkretne rekomendacje dla Polski i całej UE.
Najlepsze moduły PV 2025 według RETC
RETC opublikowało wstępne wyniki swojego dorocznego raportu PV Module Index. Spośród wszystkich testowanych modułów PV tylko 13% modeli uzyskało najwyższe wyróżnienie „Overall Highest Achiever”. To ważny drogowskaz dla inwestorów i deweloperów szukających produktów najwyższej jakości.
Orlen Paliwa rozbudował terminal LPG w Szczecinie. Dwukrotnie większe możliwości za ponad 150 mln zł
Orlen Paliwa zakończył rozbudowę terminalu gazu płynnego w Szczecinie. Inwestycja warta ponad 150 mln zł podwoiła pojemność magazynową i zwiększyła możliwości przeładunkowe obiektu o blisko 65 proc. Nowoczesna infrastruktura ma wzmocnić bezpieczeństwo dostaw LPG i uniezależnić Polskę od rosyjskiego surowca.
PEJ planują pozyskać 30 proc. finansowania dłużnego dla pierwszej elektrowni jądrowej na rynku komercyjnym
Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) zabezpieczyły już ponad 70 proc. finansowania dłużnego dla budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Pozostałą część — ok. 30 proc. — spółka zamierza pozyskać na rynku komercyjnym jeszcze w 2025 roku. To kluczowy krok w największym energetycznym projekcie infrastrukturalnym w kraju.
Branża energetyki wiatrowej apeluje o wsparcie rządu. Przemysł gotowy na inwestycje warte setki miliardów
Energetyka wiatrowa może być filarem bezpiecznej, niezależnej Polski — podkreślali przedstawiciele branży podczas konferencji PSEW 2025. Stowarzyszenie apeluje do rządu o uproszczenie procedur, wsparcie dla przemysłu i stabilne prawo, które pozwoli inwestorom realizować ambitne projekty.
Komentarze