Kraków przyjmuje Strefę Czystego Transportu. Ograniczenia dla starych aut od 2026 roku
Kraków wprowadza Strefę Czystego Transportu (SCT) – uchwałę w tej sprawie przyjęła Rada Miasta. Od 1 stycznia 2026 r. na ulice drugiego co do wielkości miasta Polski nie wjadą najstarsze, najbardziej emisyjne pojazdy. To ważny krok dla jakości powietrza i zdrowia mieszkańców, choć z pewnymi wyjątkami, które mogą opóźnić pełen efekt zmian.

Strefa Czystego Transportu w Krakowie – od kiedy i na jakim obszarze?
Termin wprowadzenia: Strefa zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku.
Obszar objęty strefą: SCT obejmie teren w przybliżeniu wewnątrz IV obwodnicy, czyli ok. połowę powierzchni miasta. Granice zostały wyznaczone w oparciu o obwodnicę Krakowa oraz główne arterie drogowe.
Jakie wymogi muszą spełnić pojazdy w SCT?
Wymogi dla pojazdów osobowych:
- Samochody benzynowe: co najmniej norma emisji spalin Euro 4 lub rok produkcji od 2005 r.
- Samochody z silnikiem Diesla: co najmniej norma Euro 6 lub rok produkcji od 2014 r.
Wymogi dla pojazdów powyżej 3,5 t (ciężarówki, autobusy):
- Samochody benzynowe: co najmniej norma emisji spalin Euro 4 lub rok produkcji od 2005 r.
- Samochody z silnikiem Diesla: co najmniej norma Euro 6 lub rok produkcji od 2012 r.
Samochody z polskimi rejestracjami, które spełniają powyższe wymagania, będą automatycznie uprawnione do wjazdu do SCT — nie będzie potrzeby dodatkowej rejestracji.
Bezterminowe zwolnienia dla mieszkańców Krakowa
Mieszkańcy Krakowa, którzy przed wejściem w życie uchwały w czerwcu 2025 r. byli lub zostaną właścicielami lub współwłaścicielami pojazdów, będą mogli z nich korzystać w SCT bezterminowo, niezależnie od poziomu emisji spalin.
Dodatkowe zwolnienia
Z zakazu wjazdu do SCT wyłączone będą także:
- pojazdy specjalne (maszyny budowlane, techniczne, rolnicze, kampery);
- pojazdy zabytkowe, wykorzystywane sporadycznie np. podczas wydarzeń kulturalnych;
- pojazdy osób z niepełnosprawnościami (zgłoszone w systemie z ważną kartą parkingową);
- pojazdy dowożące pacjentów do placówek medycznych w SCT (po wcześniejszym zgłoszeniu pojazdu i wskazaniu docelowej placówki — zwolnienie obowiązuje tylko w dniu realizacji świadczenia).
Rejestracja pojazdów spoza Polski
Wszystkie pojazdy zarejestrowane poza Polską muszą zostać uprzednio zgłoszone do systemu rejestracji, nawet jeśli spełniają wymagania SCT.
Opłaty za wjazd pojazdów niespełniających wymogów SCT
W latach 2026-2028 dopuszczony będzie czasowy wjazd pojazdów niespełniających norm SCT po opłaceniu tzw. opłat emisyjnych:
- 2,50 zł za godzinę;
- opłata dzienna: 5 zł w 2026 r., 15 zł od 2027 r. (od 2029 r. dzienne opłaty nie będą dostępne);
- abonament miesięczny: 100 zł (2026 r.), 250 zł (2027 r.), 500 zł (2028 r.).
System kontroli będzie opierał się na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, zgłoszeniach w systemie miejskim oraz rejestrze opłat.
Wejście w życie
Uchwała wejdzie w życie 7 dni po ogłoszeniu przez Wojewodę Małopolskiego w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
Dlaczego Kraków wprowadza SCT?
Choć Kraków w ostatnich latach ograniczył zanieczyszczenia z pieców węglowych, problemem pozostaje emisja z transportu, odpowiedzialna za ok. 70% stężeń dwutlenku azotu (NO₂) w mieście. Pomiar z 2023 r. pokazał, że w żadnej z 44 lokalizacji w Krakowie nie osiągnięto poziomu NO₂ zgodnego z zaleceniami WHO.
Eksperci podkreślają, że narażenie na NO₂ zwiększa ryzyko schorzeń układu krążenia i pogarsza funkcje poznawcze dzieci. Według prognoz SCT już w pierwszym etapie ograniczy emisję NOₓ o ok. 30%, choć jej pełen potencjał zostanie osiągnięty dopiero po sukcesywnym odmłodzeniu floty mieszkańców.
Zobacz również:– Mimo zastrzeżeń to bardzo ważna decyzja – podsumowuje Filip Jarmakowski z Polskiego Alarmu Smogowego – SCT sprawdziła się już w ponad 300 miastach UE, czas na Kraków.
- Kraków bliżej Strefy Czystego Transportu? Ponad 40 organizacji apeluje do radnych
- Transport truje Polaków. W tych miastach przekroczone normy NO₂
- Zamość stawia na ekotransport! 14 elektrycznych autobusów MAN i nowa fotowoltaika w MZK
- Dziś startują nabory NFOŚiGW. 2 mld zł na infrastrukturę dla ciężkiego transportu
Źródło: Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, Polski Alarm Smogowy
Może Cię również zainteresować
ORLEN wprowadza SAF na lotniskach w Polsce. Nowe paliwo zmniejszy emisje CO2
ORLEN rozpoczął sprzedaż nowego rodzaju paliwa lotniczego – SAF (Sustainable Aviation Fuel). Od teraz samoloty startujące z Warszawy, Krakowa i Katowic mogą tankować bardziej ekologiczne paliwo, które ogranicza emisję gazów cieplarnianych zarówno podczas produkcji, jak i spalania w silnikach odrzutowych.
Bawaria z rekordem: green flexibility uruchamia magazyn energii 15 MW w Immenstadt
W Immenstadt oficjalnie uruchomiono największy bateryjny magazyn energii w Bawarii. Inwestycję zrealizowały green flexibility oraz Allgäuer Überlandwerk. Obiekt dysponuje mocą 15 MW oraz pojemnością 33 MWh. To pierwsza w Niemczech instalacja pracująca w trybie „netzneutral” – neutralnym dla sieci elektroenergetycznej.
Europa walczy o surowce do baterii – stawką przyszłość elektromobilności
Europa stoi w obliczu niedoboru kluczowych surowców niezbędnych do produkcji baterii do pojazdów elektrycznych, co może opóźnić realizację celów dekarbonizacji transportu. Mimo wprowadzenia Aktu o Surowcach Krytycznych, przedstawiciele Komisji Europejskiej, organizacji branżowych oraz europarlamentarzyści ostrzegają przed rosnącym ryzykiem utraty konkurencyjności wobec Chin i USA.
OZE kluczem do tańszego prądu – gminy zarobią miliony na funduszu wiatrakowym
Energia z wiatru odgrywa coraz większą rolę w transformacji energetycznej Polski. Nowe przepisy mają przyspieszyć rozwój lądowych farm wiatrowych i przynieść wymierne korzyści finansowe gminom i ich mieszkańcom. W gminie Potęgowo widać już pozytywne efekty takich inwestycji.
Ekovoltis i LG: zielona energia dla fabryki produkującej 10 milionów urządzeń rocznie
Ekovoltis i LG Electronics podpisały dwuletnią umowę na dostawy energii odnawialnej dla największego zakładu produkcyjnego LG w Europie. Roczne zużycie energii tej fabryki odpowiada zapotrzebowaniu około 25 tysięcy gospodarstw domowych.
Europa traci przewagę w wyścigu o energię przyszłości. Czy strategia KE uratuje fuzję jądrową?
Unia Europejska traci pozycję lidera w rozwoju energetyki termojądrowej – zaledwie 2% globalnych inwestycji trafia dziś na Stary Kontynent. Brakuje nie tylko pieniędzy, ale przede wszystkim politycznego przywództwa. Czy zapowiadana strategia Komisji Europejskiej coś zmieni?
Komentarze