Kupiłem to, gdy Elon oszalał: Kia dystansuje się od kontrowersyjnej reklamy
Reklama, opublikowana w lutym przez Kia Norway, przedstawiała model EV3 z naklejką na zderzaku: „Kupiłem to, gdy Elon oszalał”. Było to nawiązanie do trendu wśród właścicieli Tesli, którzy wyrażali swoje niezadowolenie z politycznych działań Muska, twierdząc, że kupili swoje pojazdy, zanim stał się bardziej kontrowersyjny.

Kia oświadcza
Południowokoreański producent samochodów Kia oświadczył, że nie zatwierdził reklamy, która sugerowała, że klienci kupili jego samochód elektryczny z powodu kontrowersyjnych działań Elona Muska.
Po pytaniach ze strony AFP, Kia usunęła reklamę i wydała oficjalne oświadczenie:
„Kia Corporation jest świadoma postu na mediach społecznościowych Kia Norway, który został już usunięty. Post ten był całkowicie niezależną inicjatywą lokalną i nie odzwierciedla stanowiska Kia Europe ani Kia Corporation.”
Kia i Hyundai na czele rynku EV
Kia, będąca częścią koncernu Hyundai, jest obecnie trzecim największym producentem samochodów na świecie pod względem wolumenu sprzedaży. W 2024 roku obie marki sprzedały łącznie ponad 7,2 miliona pojazdów. Kia sukcesywnie rozwija gamę samochodów elektrycznych – od kompaktowego EV3, który zdobył tytuł brytyjskiego samochodu roku 2025, po większy model EV9.
Musk i kontrowersje wokół Tesli
Elon Musk, właściciel Tesli, SpaceX i platformy X (dawniej Twitter), w ostatnich miesiącach stał się celem protestów związanych z jego rolą doradcy prezydenta Donalda Trumpa oraz kierowania inicjatywą Department of Government Efficiency (DOGE).
Jego zaangażowanie w politykę, w tym otwarte poparcie dla skrajnie prawicowych ugrupowań, spowodowało spadek sprzedaży Tesli w Europie. W Niemczech, największym rynku motoryzacyjnym Europy, sprzedaż pojazdów Tesli spadła o ponad 76% w lutym w porównaniu rok do roku. W całej Unii Europejskiej sprzedaż spadła niemal o połowę w styczniu.
Zobacz również:
- Sprzedaż Tesli spada. Kurs również. Trump kupuje Model S i sprowadza go do Białego Domu
- Tesla traci dominację. BYD i Geely rządzą rynkiem EV w styczniu 2025
- Tesla desperacko walczy o klientów w Chinach. Nowe dotacje i zachęty – pokłosie działań Muska?
Obawy inwestorów dotyczące potencjalnego bojkotu marki odbijają się na wartości Tesli – od grudnia 2024 roku firma straciła ponad jedną trzecią swojej wartości rynkowej.

Może Cię również zainteresować
3,5 GWh od BYD dla Grenergy – rekordowa dostawa baterii do Chile
Grenergy podpisało umowę z BYD Energy Storage na dostawę systemów magazynowania energii o łącznej pojemności 3,5 GWh. Baterie trafią do szóstej fazy projektu Oasis de Atacama w północnym Chile. Jest to największa tego typu dostawa w regionie i druga na świecie pod względem skali.
Regiony bez wsparcia z FST? Instrat chce aktywacji nowego filaru Funduszu Modernizacyjnego
Fundacja Instrat apeluje o wykorzystanie Funduszu Modernizacyjnego do wsparcia regionów pominiętych w Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Eksperci wskazują konkretne lokalizacje i argumentują, że działanie jest pilne. W tle nowy plan klimatyczno-energetyczny Polski i rosnące zagrożenie bezrobociem w regionach węglowych.
Największa instalacja słoneczna w historii Słowenii – 30 MW energii z PV
Rząd Słowenii zatwierdził plan zagospodarowania przestrzennego pod największą w kraju farmę fotowoltaiczną o mocy 30 MW. Inwestorem będzie spółka Dravska Elektrarna Maribor. Instalacja powstanie w północno-wschodniej części kraju, w gminach Starše, Hajdina, Gorišnica i Markovci.
USA nakładają cła na ogniwa PV z Azji. SEIA ostrzega przed wzrostem cen
U.S. International Trade Commission ogłosiła ostateczne orzeczenie ws. szkody dla amerykańskiego przemysłu fotowoltaicznego. SEIA ostrzega przed konsekwencjami dla cen i rozwoju krajowej produkcji.
Enea z rekordową pożyczką z KPO – 9,13 mld zł na rozwój sieci i OZE
Enea podpisała umowę z BGK na 9,13 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Pieniądze trafią do Enei Operator i posłużą modernizacji sieci w północno-zachodniej Polsce.
Transport truje Polaków. W tych miastach przekroczone normy NO₂
W Polsce transport odpowiada za około 33% emisji tlenków azotu, a w dużych miastach, jak Warszawa, nawet za 43%. Raport PSNM wskazuje na niedostateczny monitoring jakości powietrza, luki w infrastrukturze pomiarowej i potrzebę czterech filarów działań: Stref Czystego Transportu, kontroli technicznej pojazdów, ograniczenia importu starych aut oraz promocji transportu publicznego i mikromobilności.
Komentarze