Ładowanie EV bez kabli i kolejek? WEPLUG® pokazuje, że to możliwe
WEPLUG® oferuje przełomowe rozwiązanie w infrastrukturze ładowania EV – zamiast budować wiele stacjonarnych punktów ładowania, pojedynczy ruchomy gantry z ładowarką przemieszcza się do pojazdów. System pozwala znacząco obniżyć koszty inwestycyjne i upraszcza infrastrukturę energetyczną, oferując szybkie ładowanie prądem DC o mocy 50kW.
Ładowarka przyjeżdża do pojazdu, a nie odwrotnie
Tradycyjny model infrastruktury EV zakłada instalację wielu punktów ładowania w różnych miejscach parkingowych. WEPLUG® zmienia to podejście. System wykorzystuje mobilny gantry, który przemieszcza się między pojazdami i podłącza je do ładowania. Dzięki temu potrzebne jest tylko jedno przyłącze energetyczne, umieszczone w samym gantry, co redukuje koszty budowy i upraszcza instalację elektryczną.
System eliminuje konieczność doprowadzania zasilania do każdego miejsca parkingowego, co znacząco ogranicza zakres prac budowlanych i koszty związane z modernizacją istniejących obiektów.
Szybkie ładowanie DC do 80% w godzinę
WEPLUG® oferuje ładowanie prądem stałym o mocy 50kW. Według Westfalia Technologies, pozwala to naładować większość pojazdów elektrycznych do poziomu 80% w ciągu około jednej godziny lub krócej. To rozwiązanie odpowiada na jedno z kluczowych wyzwań dla użytkowników i operatorów flot – skrócenie czasu przestoju.
Rozwiązanie zostało zaprojektowane z zachowaniem standardów inżynieryjnych znanych z innych systemów automatyzacji Westfalia. Firma podkreśla, że cechuje je trwałość oraz niezawodność, istotne zwłaszcza w środowiskach o wysokim natężeniu ruchu.

Rozwiązanie problemów z automatyzacją ładowania
Gantry WEPLUG® wyposażony jest w system wizyjny oraz robotyczne ramię, które precyzyjnie lokalizuje i podłącza ładowarkę do adaptera wcześniej umieszczonego przez kierowcę w porcie ładowania pojazdu. Adaptery dostępne są w różnych konfiguracjach, co pozwala obsłużyć różne modele EV.
Taki system eliminuje wiele problemów związanych z całkowicie zrobotyzowanymi rozwiązaniami, które próbują łączyć się bezpośrednio z portem ładowania – często różniącym się między modelami pojazdów.
Sekwencyjne ładowanie wielu pojazdów
Po zakończeniu procesu ładowania, pojazd może zostać automatycznie przestawiony w inne miejsce (w przypadku integracji z systemem automatycznego parkowania), a gantry przemieszcza się do kolejnego samochodu. Taka „inteligentna choreografia” – jak określił to Ian Todd, wiceprezes ds. zautomatyzowanego parkowania w Westfalia – umożliwia obsługę wielu pojazdów przy użyciu jednej ładowarki.
– „Łączymy samochód i ładujemy go. Po zakończeniu procesu, przestawiamy go, a gantry przechodzi do następnego pojazdu. To proste, ale skuteczne” – powiedział Todd.
Elastyczne zastosowanie w różnych lokalizacjach
System WEPLUG® można wdrożyć w wielu środowiskach, o ile zapewniona jest odpowiednia przestrzeń nad pojazdami. Firma wskazuje na następujące możliwe zastosowania:
- systemy automatycznego parkowania w nowych inwestycjach,
- centra flotowe i logistyczne wymagające ciągłego ładowania,
- zadaszone parkingi w firmach, na lotniskach i kampusach akademickich,
- salony samochodowe obsługujące wiele EV.
System doskonale sprawdza się zarówno w nowych inwestycjach, jak i przy modernizacji istniejących obiektów. Jego efektywność wzrasta dodatkowo przy połączeniu z zautomatyzowanymi systemami parkingowymi Westfalia, umożliwiając dynamiczne przemieszczanie pojazdów przed i po ładowaniu.
Zobacz również:- Be.EV zainwestuje 20 mln funtów w ładowarki przy obiektach Schroders Capital
- Siemens upraszcza rozliczanie ładowania flot EV w domu – nowość Depot360 debiutuje w USA
- Przenośna stacja zasilania OUKITEL P1000 Plus – 80% naładowania w 39 minut
- Nowość od TAURONA: ładowanie auta w ramach taryfy dynamicznej
Źródło: Westfalia Technologies, oprac. własne
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze