Enerad
Porównaj oferty
Reklama

Ładowanie EV bez kabli i kolejek? WEPLUG® pokazuje, że to możliwe

WEPLUG® oferuje przełomowe rozwiązanie w infrastrukturze ładowania EV – zamiast budować wiele stacjonarnych punktów ładowania, pojedynczy ruchomy gantry z ładowarką przemieszcza się do pojazdów. System pozwala znacząco obniżyć koszty inwestycyjne i upraszcza infrastrukturę energetyczną, oferując szybkie ładowanie prądem DC o mocy 50kW.

System WEPLUG®: Westfalia

Ładowarka przyjeżdża do pojazdu, a nie odwrotnie

Tradycyjny model infrastruktury EV zakłada instalację wielu punktów ładowania w różnych miejscach parkingowych. WEPLUG® zmienia to podejście. System wykorzystuje mobilny gantry, który przemieszcza się między pojazdami i podłącza je do ładowania. Dzięki temu potrzebne jest tylko jedno przyłącze energetyczne, umieszczone w samym gantry, co redukuje koszty budowy i upraszcza instalację elektryczną.

System eliminuje konieczność doprowadzania zasilania do każdego miejsca parkingowego, co znacząco ogranicza zakres prac budowlanych i koszty związane z modernizacją istniejących obiektów.

Szybkie ładowanie DC do 80% w godzinę

WEPLUG® oferuje ładowanie prądem stałym o mocy 50kW. Według Westfalia Technologies, pozwala to naładować większość pojazdów elektrycznych do poziomu 80% w ciągu około jednej godziny lub krócej. To rozwiązanie odpowiada na jedno z kluczowych wyzwań dla użytkowników i operatorów flot – skrócenie czasu przestoju.

Rozwiązanie zostało zaprojektowane z zachowaniem standardów inżynieryjnych znanych z innych systemów automatyzacji Westfalia. Firma podkreśla, że cechuje je trwałość oraz niezawodność, istotne zwłaszcza w środowiskach o wysokim natężeniu ruchu.

System WEPLUG®: Westfalia
Źródło: Westfalia

Rozwiązanie problemów z automatyzacją ładowania

Gantry WEPLUG® wyposażony jest w system wizyjny oraz robotyczne ramię, które precyzyjnie lokalizuje i podłącza ładowarkę do adaptera wcześniej umieszczonego przez kierowcę w porcie ładowania pojazdu. Adaptery dostępne są w różnych konfiguracjach, co pozwala obsłużyć różne modele EV.

Taki system eliminuje wiele problemów związanych z całkowicie zrobotyzowanymi rozwiązaniami, które próbują łączyć się bezpośrednio z portem ładowania – często różniącym się między modelami pojazdów.

Sekwencyjne ładowanie wielu pojazdów

Po zakończeniu procesu ładowania, pojazd może zostać automatycznie przestawiony w inne miejsce (w przypadku integracji z systemem automatycznego parkowania), a gantry przemieszcza się do kolejnego samochodu. Taka „inteligentna choreografia” – jak określił to Ian Todd, wiceprezes ds. zautomatyzowanego parkowania w Westfalia – umożliwia obsługę wielu pojazdów przy użyciu jednej ładowarki.

– „Łączymy samochód i ładujemy go. Po zakończeniu procesu, przestawiamy go, a gantry przechodzi do następnego pojazdu. To proste, ale skuteczne” – powiedział Todd.

Elastyczne zastosowanie w różnych lokalizacjach

System WEPLUG® można wdrożyć w wielu środowiskach, o ile zapewniona jest odpowiednia przestrzeń nad pojazdami. Firma wskazuje na następujące możliwe zastosowania:

  • systemy automatycznego parkowania w nowych inwestycjach,
  • centra flotowe i logistyczne wymagające ciągłego ładowania,
  • zadaszone parkingi w firmach, na lotniskach i kampusach akademickich,
  • salony samochodowe obsługujące wiele EV.

System doskonale sprawdza się zarówno w nowych inwestycjach, jak i przy modernizacji istniejących obiektów. Jego efektywność wzrasta dodatkowo przy połączeniu z zautomatyzowanymi systemami parkingowymi Westfalia, umożliwiając dynamiczne przemieszczanie pojazdów przed i po ładowaniu.

Zobacz również:

Źródło: Westfalia Technologies, oprac. własne

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Lena Ostapkowicz

Pasjonuje mnie rynek energii i transformacja energetyczna. Specjalizuję się w zagadnieniach związanych ze zmianami na rynku energii elektrycznej oraz OZE. W enerad.pl tworzę treści, które pomagają czytelnikom lepiej zrozumieć dynamicznie zmieniający się sektor energetyczny i elektryczny. Mam kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu i redakcji treści, zdobyte m.in. w branży energetycznej i finansowej. Znajdziesz mnie na enerad.pl i na LinkedIn.

Może Cię również zainteresować

Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce

Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce

Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]

17.11.2025
Efektywność energetyczna Wiadomości z rynku
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu

ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu

ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.

17.11.2025
Gaz i wodór Wiadomości z rynku
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku

Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku

Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.

17.11.2025
Elektromobilność Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce

Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce

W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.

17.11.2025
Elektromobilność Wiadomości z rynku
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE

Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE

Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.

17.11.2025
Energia elektryczna Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii

Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii

Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

17.11.2025
Energia elektryczna Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły