Enerad
Porównaj oferty

Ładowanie samochodów elektrycznych a VAT – co zmienił wyrok TSUE?

Nie milkną echa wyroku wydanego w kwietniu b.r. przez TSUE, który uznał, że ładowanie samochodu elektrycznego na ogólnodostępnej stacji zarządzanej przez operatora stanowi sprzedaż towaru, a nie wykonanie usługi. Czy wyrok wpłynął na koszty ładowania “elektryków”? Co oznacza on dla operatorów stacji ładowania?

ładowanie samochodów elektrycznych a VAT wyrok TSUE

Ładowanie “elektryka” – dostawa towaru, czy usługa?

Problemy z interpretacją przepisów skarbowych dotyczących rozliczania stawki VAT za ładowanie samochodów elektrycznych na ogólnodostępnych stacjach ładowania stały się szczególnie zauważalne w okresie obowiązywania Tarczy antyinflacyjnej. Obniżona stawka VAT z 23% do 5% dotyczyła bowiem sprzedaży energii elektrycznej w rozumieniu sprzedaży towaru. Niektórzy operatorzy stacji ładowania interpretowali natomiast swoją działalność jako świadczenie usługi ładowania. Nie jest to szczególnie zaskakujące, gdyż sam ustawodawca w art. 3 ust. 2 Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych używa sformułowania “usługa”:

Dostawca usługi ładowania:
[…]
2) świadczy usługę ładowania, która obejmuje:
a) ładowanie,
b) zapewnienie możliwości korzystania z infrastruktury stacji ładowania na potrzeby ładowania, w tym na potrzeby rejestracji użytkownika pojazdu elektrycznego lub pojazdu hybrydowego, autoryzacji sesji ładowania, prowadzenia ewidencji informacji o sesji ładowania, udostępnienia informacji o sesji ładowania użytkownikowi, naliczania i pobierania płatności, wystawiania dokumentów sprzedaży oraz obsługi zgłoszeń i reklamacji;
3) udostępnia, na swojej stronie internetowej, informacje o cenie usługi ładowania i warunkach jej świadczenia.

Standardowo stawka 23% VAT obowiązuje bez względu na to, czy dany podmiot sprzedaje energię elektryczną jako towar, czy świadczy usługę ładowania energią elektryczną. Okazuje się jednak, że dotychczas przyjmowana przez operatorów interpretacja ładowania “elektryka” jako usługi była niektórym z nich na rękę. Chodzi tu o aspekty związane z rozliczaniem VAT-u, takie jak miejsce opodatkowania, moment powstania obowiązku podatkowego czy terminy wystawienia faktury. W przypadku transakcji z nabywcą będącym zagranicznym przedsiębiorcą, obowiązek rozliczenia podatku przenoszony jest właśnie na niego.

Sprzeczne interpretacje KIS i WSA

W związku z narastającymi problemami w rozliczaniu VAT-u za ładowanie samochodów elektrycznych oraz różnymi podejściami operatorów stacji ładowania do dokonywania zmian w cennikach w okresie obowiązywania obniżonej stawki VAT, o interpretację w indywidualnych wnioskach proszono między innymi Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Jak się okazało organy te miały zupełnie odmienne zdania w tej sprawie.

Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 8 kwietnia 2022 r. uznał bowiem, że główną intencją użytkownika ogólnodostępnej stacji ładowania jest nabycie energii elektrycznej w wolumenie pozwalającym mu na dalszą eksploatację samochodu, nie zaś samo skorzystanie z infrastruktury ładującej oraz usług oferowanych przez oprogramowanie udostępniane przez operatora stacji.

Ważne! Tankowanie paliw tradycyjnych na stacjach benzynowych traktowane jest jako sprzedaż towaru (benzyny, oleju napędowego, gazu). Organy podatkowe nie widzą zatem powodu, aby “tankowanie” energii elektrycznej interpretować inaczej niż jako nabywanie towaru.

Inne zdanie na ten temat miał natomiast kilka lat wcześniej WSA w Warszawie, który rozstrzygając spór pomiędzy podatnikami a organem podatkowym uznał, że rację mają operatorzy stacji, którzy interpretowali swoją działalność jako świadczenie usług, a nie sprzedaż towaru. W wyroku z dnia 6 czerwca 2018 r., sygn. akt III SA/Wa 3071/17 WSA wskazał, że główną intencją użytkownika ogólnodostępnej stacji ładowania jest skorzystanie z infrastruktury ładowania nie zaś nabycie energii elektrycznej. Gdyby tak bowiem było kierowca “elektryka” korzystałby z ładowania za pomocą instalacji w domu lub miejscu pracy, gdyż udostępniają one taki sam rodzaj energii, jak ogólnodostępna stacja.

Jak wyrok TSUE wpłynie na VAT?

W obliczu tak rażących sprzeczności interpretacyjnych organ podatkowy skierował sprawę do NSA (Naczelny Sąd Administracyjny), który z kolei wysłał zapytanie o kwalifikację ładowania realizowanego na ogólnodostępnych stacjach ładowania do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Wyrok w tej sprawie został wydany 20 kwietnia 2023 roku i jednoznacznie zinterpretował ładowanie na ogólnodostępnych stacjach ładowania jako dostawę towaru o charakterze złożonego świadczenia. Na świadczenie to składają się bowiem udostępnienie stacji ładowania, zapewnienie przepływu energii elektrycznej, zapewnienie wsparcia technicznego oraz – w przypadku zainteresowanych klientów – udostępnienie funkcjonalności dedykowanego oprogramowania.

Co wyrok TSUE oznacza dla podatników jakimi są w tej sytuacji operatorzy stacji ładowania? Zasadniczo stwierdzono, że firmy, które dotychczas działały interpretując swoją działalność jako usługę obejmowały błędne stanowisko. Podmioty działające jednak w sektorze krajowym nie będą miały problemu z prawidłowym rozliczeniem podatku VAT.

W gorszej sytuacji są przedsiębiorstwa współpracujące z zagranicznymi kontrahentami, gdyż czeka je konieczność korygowania faktur. Jeżeli dodatkowo w przyszłości pojawią się ponownie preferencyjne warunki podatkowe na sprzedaż energii elektrycznej, firmy te nie będą mogły pozostawać przy stanowisku, iż wdrożone zmiany nie wpływają na ich działalność, gdyż świadczą oni usługi, a nie sprzedaż towaru.

Kierowcy zapłacą mniej za ładowanie samochodu elektrycznego?

Czy kwietniowy wyrok TSUE będzie miał odzwierciedlenie w portfelach kierowców aut elektrycznych. Wszystko wskazuje na to, że obecnie nie. Koszty ładowania samochodu elektrycznego na ogólnodostępnych stacjach były zdecydowanie bardziej atrakcyjne jeszcze rok temu, gdyż w cennikach niektórych operatorów znalazła odzwierciedlenie obniżka VAT-u na sprzedaż energii z 23 % na 5 %. Obecnie Tarcza antyinflacyjna w tym obszarze już nie obowiązuje. Jeżeli jednak rząd zdecyduje się wprowadzenie kolejnych działań ochronnych, które będą obejmowały sprzedaż energii elektrycznej jako towaru, prawdopodobnie będzie to widoczne w polityce cenowej operatorów stacji ładowania.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

URE: pięciu wytwórców otrzyma 1,5 mld zł wsparcia z drugiej aukcji kogeneracyjnej 2025

URE: pięciu wytwórców otrzyma 1,5 mld zł wsparcia z drugiej aukcji kogeneracyjnej 2025

Ponad 6 TWh energii z wysokosprawnej kogeneracji zyska wsparcie państwa – rozstrzygnięto drugą w tym roku aukcję na premię kogeneracyjną.

18.06.2025
Rynek energii i biznes Wiadomości z rynku
Qair Polska planuje 5 TWh zielonej energii rocznie do 2030 roku. Firma chce mieć 3 GW mocy i rozbudować magazyny energii

Qair Polska planuje 5 TWh zielonej energii rocznie do 2030 roku. Firma chce mieć 3 GW mocy i rozbudować magazyny energii

Qair Polska zapowiada ambitne cele na najbliższe lata – do 2030 roku chce dostarczać ponad 5 TWh energii odnawialnej rocznie dla odbiorców w Polsce. Kluczowe mają być rozwój magazynów energii, hybrydyzacja instalacji i zmiany legislacyjne – w tym ustawa wiatrakowa.

18.06.2025
OZE Wiadomości z rynku
ESG zmienia reguły gry. Firmy przechodzą od compliance do strategii

ESG zmienia reguły gry. Firmy przechodzą od compliance do strategii

Rosnące znaczenie ESG nie ogranicza się już do spełniania wymogów prawnych. Coraz więcej firm dostrzega w nim szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej i długoterminowego sukcesu. Przejście od compliance do strategicznego zarządzania ESG staje się nowym standardem – także w Polsce.

18.06.2025
Rynek energii i biznes Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Naturalny wodór w skorupie kontynentalnej – potencjał, ograniczenia i geologiczne uwarunkowania

Naturalny wodór w skorupie kontynentalnej – potencjał, ograniczenia i geologiczne uwarunkowania

Naturalny wodór może stać się istotnym źródłem czystej energii dla przemysłu i trudnych do dekarbonizacji sektorów. Najnowszy przegląd badawczy opublikowany 13 maja 2025 r. w Nature Reviews Earth & Environment ujawnia, w jakich warunkach dochodzi do jego powstawania i akumulacji w skorupie kontynentalnej. To pierwszy tak kompleksowy opis geologicznych procesów, które mogą zadecydować o przyszłości „białego wodoru”.

18.06.2025
Gaz i wodór Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
177 mld USD na energetykę. IEA o kredytach eksportowych

177 mld USD na energetykę. IEA o kredytach eksportowych

Rola agencji kredytów eksportowych (ECA) w finansowaniu energetyki rośnie, zwłaszcza w kontekście wsparcia transformacji energetycznej. Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) po raz pierwszy uwzględniła ich działania w swoim sztandarowym raporcie World Energy Investment 2025. Od 2014 r. ECAs udzieliły wsparcia energetycznego o wartości 177 mld USD, z czego coraz większa część trafia do projektów związanych z OZE.

18.06.2025
Energia elektryczna Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Moc deszczu – nowa granica w energii odnawialnej

Moc deszczu – nowa granica w energii odnawialnej

Deszcz może nie tylko podlewać uprawy czy zasilać rzeki, ale – jak pokazuje tekst Rose Morrison w Renewable Energy Magazine – również dostarczać energii elektrycznej. Dzięki nowatorskim technologiom, takim jak plug flow czy piezoelektryczne dyski, opady zyskują nową rolę w miksie OZE.

18.06.2025
OZE Technologia Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły