Ładowarka do auta w bloku. Nowe przepisy ułatwią montaż już w 14 dni
Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaprezentowało projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności, który uprości montaż prywatnych ładowarek w budynkach wielorodzinnych. Nowe przepisy przewidują m.in. prawo mieszkańców do samodzielnego zlecenia ekspertyzy oraz ściśle określone terminy dla zarządców.
Mieszkańcy zyskają więcej praw
Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zmiany mają uprościć proces instalowania prywatnych punktów ładowania samochodów elektrycznych w budynkach wielorodzinnych. Jednym z głównych założeń nowelizacji jest umożliwienie mieszkańcom samodzielnego zlecania niezbędnej ekspertyzy technicznej, jeśli zarządca budynku nie wywiąże się z obowiązku w wyznaczonym terminie.
Trudności z ładowaniem w domach wielorodzinnych
Obecnie instalacja ładowarki w bloku to długotrwały i często nieskuteczny proces. Procedura wymaga, by zarząd wspólnoty lub spółdzielni zlecił ekspertyzę techniczną po otrzymaniu wniosku od mieszkańca. Jednak w praktyce często dochodzi do opóźnień lub całkowitego zaniechania działania. Zdarza się również, że zarządy odmawiają zgody mimo pozytywnej opinii technicznej.
– Niestety wobec braku przepisów umożliwiających egzekucję tej procedury powtarzają się przypadki blokowania instalacji ładowarek – mówi Jan Wiśniewski, Dyrektor działu analiz PSNM.
PSNM współtworzy zmiany
Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) aktywnie uczestniczyło w pracach nad zmianami w ramach inicjatywy deregulacyjnej „SprawdzaMY”. Ich postulaty zostały uwzględnione w nowym projekcie ustawy. Projekt przewiduje m.in. 14-dniowy termin na zlecenie ekspertyzy przez zarządcę. Po jego bezskutecznym upływie mieszkaniec zyska prawo samodzielnego zlecenia badania technicznego. Jeśli ekspertyza potwierdzi możliwość instalacji i nie wystąpią formalne przeszkody, wnioskodawca będzie mógł rozpocząć inwestycję.
Propozycje doprecyzowania przepisów
PSNM złożyło także propozycje doprecyzowania przepisów, aby uniknąć niejasności. Organizacja postuluje m.in. określenie, że zarządca ma obowiązek poinformować o zleceniu ekspertyzy najpóźniej w ciągu 3 dni roboczych. Obecne sformułowanie „niezwłocznie” uznają za zbyt ogólne.
– Kluczową kwestią pozostaje również wzmocnienie mechanizmów egzekwowania procedury – dodaje Jan Wiśniewski.
PSNM postuluje nałożenie obowiązku współpracy zarządców z wykonawcami ekspertyz, by zapobiec ich blokowaniu.
Tanie ładowanie w domu się opłaca
Z danych EV Klub Polska wynika, że blisko 50% sesji ładowania samochodów elektrycznych odbywa się w domu. To najtańsza i najwygodniejsza forma uzupełniania energii. Koszt przejechania 100 km elektrykiem ładowanym w taryfie nocnej (0,62 zł/kWh) to ok. 11 zł. Dla porównania, koszt tej samej trasy autem spalinowym to ok. 30 zł. Przy rocznym przebiegu 18 tys. km oznacza to oszczędność co najmniej 3,5 tys. zł.
Korzyści także dla rynku
Nowelizacja może pobudzić rozwój sektora elektromobilności w Polsce. Ułatwienie instalacji ładowarek zwiększy popyt na usługi instalacyjne, serwisowe i doradcze. Projekt wpisuje się w europejski trend wspierania rozwoju transportu niskoemisyjnego.
Zobacz również:- AFIR 2025: Polska nie zdąży z budową stacji ładowania. Raport PSNM
- PSNM prowadzi darmowe szkolenia dla samorządów. Rzeszów i Lublin stawiają na czysty transport
- PSNM: Osłabienie limitów CO2 pogłębi podziały w rozwoju e-mobilności w Europie
Źródło: PSNM
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze