Ładowarki do elektryków w blokach? Polacy mówią TAK!
Unia Europejska zmienia zapisy Dyrektywy o Efektywności Energetycznej Budynków (EPBD) i koncentruje się na rozbudowie infrastruktury ładowania „elektryków”. Chodzi o infrastrukturę w budynkach – nowych i starszych. W praktyce ma to ułatwić korzystanie z pojazdów na prąd. Polska notuje dynamiczny wzrost prywatnych instalacji paneli słonecznych, z których korzystają właściciele pojazdów elektrycznych. Ci, którzy zainwestowali w takie rozwiązanie, są na uprzywilejowanej pozycji, ponieważ mogą czerpać korzyści z darmowego „paliwa” generowanego przez energię słoneczną.

Klucz do popularyzacji pojazdów elektrycznych
Pod koniec czerwca br. liczba ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce wyniosła 5709. Do 2025 r. liczba tych punktów wzrośnie do ponad 41 tys., a przynajmniej takie są plany.
Okazuje się, że tak samo jak potrzebny jest rozwój infrastruktury do ładowania „elektryków” rozmieszczonej wzdłuż ważnych arterii komunikacyjnych, równie ważne jest, by inwestować w infrastrukturę prywatną.
W raporcie przygotowanym przez Volkswagena i InsightOut Lab podkreślono, że dostęp do prywatnej infrastruktury ładowania znacznie zwiększa zainteresowanie autami na prąd. Do 29 proc. (z 17 proc.) wzrośnie odsetek osób rozważających zakup pojazdu elektrycznego, jeśli tylko użytkownik będzie miał na noc dostęp do miejsca parkingowego ze stacją ładowania.
Samochody elektryczne charakteryzują się znacznie wyższą sprawnością w wykorzystaniu energii napędowej. Podczas gdy klasyczny silnik spalinowy pracuje ze sprawnością ok. 20 proc., silnik elektryczny zużywa aż ponad 4 razy więcej dostarczonej energii w celu przemieszczenia pojazdu.
Mieszkańcy bloków są elektromobilni
Według prawie jednej trzeciej badanych rozwój w blokach infrastruktury ładowania aut elektrycznych nie sprawi, że Polacy zaczną się mocniej interesować „elektrykami”. Niemal co czwarty badany nie wyraził opinii na ten temat.
Jednak, jak wynika ze wspomnianego raportu, prawie połowa (46%) ankietowanych mieszkańców bloków jest innego zdania. I twierdzi, że poszerzenie możliwości ładowania „elektryków” wśród mieszkańców bloków jak najbardziej napędzi rozwój sektora.
Ekspansja elektromobilności
Ekspansja pojazdów elektrycznych to przede wszystkim wielka nadzieja dla środowiska na odpoczynek od trucizny, jaką są dla niego pozostałości po emisji paliw kopalnych. Zastąpienie tradycyjnej motoryzacji tą w stylu eko to sposób na redukcję emisji tlenków azotu i siarki oraz pyłów zawieszonych. Umasowienie pojazdów elektrycznych przyczyni się również do znacznego obniżenia emisji gazów cieplarnianych z naciskiem na dwutlenek węgla i ozon.
Rozwój stacji ładowania „elektryków” to obowiązkowy krok na drodze do rozwijania elektromobilności. Tym bardziej że wspólnota europejska stawia coraz większe wymagania w tym zakresie. Parlament Europejski oraz państwa członkowskie zdecydowały, że do 2026 r. na wszystkich głównych drogach Wspólnoty punkty ładowania dla aut osobowych będą zlokalizowane nie dalej niż 60 km od siebie.
Może Cię również zainteresować
URE: pięciu wytwórców otrzyma 1,5 mld zł wsparcia z drugiej aukcji kogeneracyjnej 2025
Ponad 6 TWh energii z wysokosprawnej kogeneracji zyska wsparcie państwa – rozstrzygnięto drugą w tym roku aukcję na premię kogeneracyjną.
Qair Polska planuje 5 TWh zielonej energii rocznie do 2030 roku. Firma chce mieć 3 GW mocy i rozbudować magazyny energii
Qair Polska zapowiada ambitne cele na najbliższe lata – do 2030 roku chce dostarczać ponad 5 TWh energii odnawialnej rocznie dla odbiorców w Polsce. Kluczowe mają być rozwój magazynów energii, hybrydyzacja instalacji i zmiany legislacyjne – w tym ustawa wiatrakowa.
ESG zmienia reguły gry. Firmy przechodzą od compliance do strategii
Rosnące znaczenie ESG nie ogranicza się już do spełniania wymogów prawnych. Coraz więcej firm dostrzega w nim szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej i długoterminowego sukcesu. Przejście od compliance do strategicznego zarządzania ESG staje się nowym standardem – także w Polsce.
Naturalny wodór w skorupie kontynentalnej – potencjał, ograniczenia i geologiczne uwarunkowania
Naturalny wodór może stać się istotnym źródłem czystej energii dla przemysłu i trudnych do dekarbonizacji sektorów. Najnowszy przegląd badawczy opublikowany 13 maja 2025 r. w Nature Reviews Earth & Environment ujawnia, w jakich warunkach dochodzi do jego powstawania i akumulacji w skorupie kontynentalnej. To pierwszy tak kompleksowy opis geologicznych procesów, które mogą zadecydować o przyszłości „białego wodoru”.
177 mld USD na energetykę. IEA o kredytach eksportowych
Rola agencji kredytów eksportowych (ECA) w finansowaniu energetyki rośnie, zwłaszcza w kontekście wsparcia transformacji energetycznej. Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) po raz pierwszy uwzględniła ich działania w swoim sztandarowym raporcie World Energy Investment 2025. Od 2014 r. ECAs udzieliły wsparcia energetycznego o wartości 177 mld USD, z czego coraz większa część trafia do projektów związanych z OZE.
Moc deszczu – nowa granica w energii odnawialnej
Deszcz może nie tylko podlewać uprawy czy zasilać rzeki, ale – jak pokazuje tekst Rose Morrison w Renewable Energy Magazine – również dostarczać energii elektrycznej. Dzięki nowatorskim technologiom, takim jak plug flow czy piezoelektryczne dyski, opady zyskują nową rolę w miksie OZE.
Komentarze