Ładowarki do elektryków w blokach? Polacy mówią TAK!
Unia Europejska zmienia zapisy Dyrektywy o Efektywności Energetycznej Budynków (EPBD) i koncentruje się na rozbudowie infrastruktury ładowania „elektryków”. Chodzi o infrastrukturę w budynkach – nowych i starszych. W praktyce ma to ułatwić korzystanie z pojazdów na prąd. Polska notuje dynamiczny wzrost prywatnych instalacji paneli słonecznych, z których korzystają właściciele pojazdów elektrycznych. Ci, którzy zainwestowali w takie rozwiązanie, są na uprzywilejowanej pozycji, ponieważ mogą czerpać korzyści z darmowego „paliwa” generowanego przez energię słoneczną.

Klucz do popularyzacji pojazdów elektrycznych
Pod koniec czerwca br. liczba ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce wyniosła 5709. Do 2025 r. liczba tych punktów wzrośnie do ponad 41 tys., a przynajmniej takie są plany.
Okazuje się, że tak samo jak potrzebny jest rozwój infrastruktury do ładowania „elektryków” rozmieszczonej wzdłuż ważnych arterii komunikacyjnych, równie ważne jest, by inwestować w infrastrukturę prywatną.
W raporcie przygotowanym przez Volkswagena i InsightOut Lab podkreślono, że dostęp do prywatnej infrastruktury ładowania znacznie zwiększa zainteresowanie autami na prąd. Do 29 proc. (z 17 proc.) wzrośnie odsetek osób rozważających zakup pojazdu elektrycznego, jeśli tylko użytkownik będzie miał na noc dostęp do miejsca parkingowego ze stacją ładowania.
Samochody elektryczne charakteryzują się znacznie wyższą sprawnością w wykorzystaniu energii napędowej. Podczas gdy klasyczny silnik spalinowy pracuje ze sprawnością ok. 20 proc., silnik elektryczny zużywa aż ponad 4 razy więcej dostarczonej energii w celu przemieszczenia pojazdu.
Mieszkańcy bloków są elektromobilni
Według prawie jednej trzeciej badanych rozwój w blokach infrastruktury ładowania aut elektrycznych nie sprawi, że Polacy zaczną się mocniej interesować „elektrykami”. Niemal co czwarty badany nie wyraził opinii na ten temat.
Jednak, jak wynika ze wspomnianego raportu, prawie połowa (46%) ankietowanych mieszkańców bloków jest innego zdania. I twierdzi, że poszerzenie możliwości ładowania „elektryków” wśród mieszkańców bloków jak najbardziej napędzi rozwój sektora.
Ekspansja elektromobilności
Ekspansja pojazdów elektrycznych to przede wszystkim wielka nadzieja dla środowiska na odpoczynek od trucizny, jaką są dla niego pozostałości po emisji paliw kopalnych. Zastąpienie tradycyjnej motoryzacji tą w stylu eko to sposób na redukcję emisji tlenków azotu i siarki oraz pyłów zawieszonych. Umasowienie pojazdów elektrycznych przyczyni się również do znacznego obniżenia emisji gazów cieplarnianych z naciskiem na dwutlenek węgla i ozon.
Rozwój stacji ładowania „elektryków” to obowiązkowy krok na drodze do rozwijania elektromobilności. Tym bardziej że wspólnota europejska stawia coraz większe wymagania w tym zakresie. Parlament Europejski oraz państwa członkowskie zdecydowały, że do 2026 r. na wszystkich głównych drogach Wspólnoty punkty ładowania dla aut osobowych będą zlokalizowane nie dalej niż 60 km od siebie.
Może Cię również zainteresować
Sinovoltaics ostrzega: fotowoltaika w Europie pod presją zmian
Sinovoltaics opublikowało najnowszą wersję mapy łańcucha dostaw modułów fotowoltaicznych w Europie, Turcji, Egipcie i Kazachstanie. Choć dodano kilku nowych producentów, raport wskazuje także na falę zamknięć zakładów i bankructw. Obecna zdolność produkcyjna regionu to 21 GW modułów, 3,2 GW ogniw i 1,5 GW wlewków krzemowych
Bruksela naciska: 44 koncerny paliwowe mają składować CO2 do 2030 r.
Komisja Europejska zaapelowała do 44 firm naftowo-gazowych o udział w realizacji wspólnego celu Unii Europejskiej – składowania co najmniej 50 mln ton CO2 rocznie do 2030 roku. Firmy mają uczestniczyć w projekcie proporcjonalnie do swojej produkcji ropy i gazu z lat 2020–2023.
Straty tysięcy złotych. Fotowoltaika w Wielkopolsce blokowana częściej niż w innych regionach
Radio Poznań informuje, że wielkopolscy producenci energii słonecznej skarżą się na dyskryminację. Ich farmy są wyłączane znacznie częściej niż w innych regionach. Rekompensaty za utracone zyski sięgają zaledwie 10 procent.
Hithium wprowadza system ∞Power 6,25MWh dla Europy i rozpoczyna produkcję lokalną
Hithium podczas targów The smarter E Europe 2025 w Monachium zaprezentowało nowy system magazynowania energii ∞Power 6,25MWh 2h/4h w wersji dostosowanej do rynku europejskiego. System wyróżnia się m.in. wysokim poziomem bezpieczeństwa, elastycznością i odpornością na trudne warunki środowiskowe. Firma podpisała również porozumienie z hiszpańską spółką GCRPV, wspierając lokalizację produkcji na kontynencie.
Hyundai i lotnisko Incheon wprowadzają roboty ładujące EV – AI przyspiesza rozwój smart infrastruktury
Hyundai Motor Group oraz Incheon International Airport Corporation ogłosiły strategiczne partnerstwo na rzecz wdrożenia robotów do automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych (ACR) wspieranych przez sztuczną inteligencję. Projekt pilotażowy ruszy na jednym z najnowocześniejszych lotnisk Azji, a jego celem jest zwiększenie wygody, bezpieczeństwa i efektywności ładowania aut elektrycznych.
Staże i nowe kierunki: AGH wspiera rozwój polskiego atomu
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie dołącza do rządowego programu na rzecz rozwoju kompetencji w energetyce jądrowej. Inicjatywa Ministerstwa Przemysłu zakłada ścisłą współpracę uczelni technicznych z polskimi przedsiębiorstwami. Program przewiduje zmiany w programach nauczania oraz płatne staże w firmach z sektora jądrowego.
Komentarze