Latarnia nie świeci – gdzie zgłosić awarię oświetlenia ulicznego?
Przydrożne lub miejskie latarnie, tak jak wszystkie urządzenia, zużywają się psują. Żarówki w latarniach mają określoną żywotność i co jakiś czas trzeba je wymieniać. Wielu mieszkańców miast i wsi ma problem do kogo zgłosić niedziałającą latarnię. Wbrew pozorom na jego rozwiązanie często nie ma prostej recepty. W naszym artykule podpowiadamy gdzie zgłosić awarię latarni!
Gdzie zgłosić awarię oświetlenia ulicznego?
W większych miastach ze względu na sporą ilość latarni awarii jest naprawdę dużo. Dla przykładu, w Lublinie lokalny oddział PGE Dystrybucja otrzymuje od mieszkańców, administracji i Zarządu Dróg i Mostów dziennie od 10 do 30 (w zależności od pory roku) telefonów w sprawie usterek oświetlenia. Zazwyczaj zwracamy się w tej sprawie do urzędu miasta lub gminy albo do zarządu dróg. W urzędach trzeba skontaktować się z odpowiednim referatem, a następnie precyzyjnie określić lokalizację latarni. Niektóre samorządy uruchomiły specjalne telefony interwencyjne, na które można zgłaszać wszelkie awarie miejskiej lub gminnej infrastruktury. W zakresie konserwacji oświetlenia urząd współpracuje z firmą wyłonioną w drodze przetargu albo ze spółką odpowiedzialną za dystrybucję energii elektrycznej na danym obszarze.
Jeżeli jednak nie znamy numeru telefonu do żadnej z wyżej wymienionych instytucji lub numeru interwencyjnego, to możemy zadzwonić na numer pogotowia energetycznego – 991. Rozwiązanie to, choć wydaje się najprostsze, ma jednak swoje wady. Pierwsza, to źle opracowane komunikaty głosowe infolinii. Po połączeniu się z numerem 991 mamy generalnie dwie możliwości – pierwsza: „jeżeli chcesz zgłosić awarię zaczekaj”, druga: „jeżeli chcesz zgłosić bezpośrednie zagrożenie życia wybierz 0”. Wybranie pierwszej opcji wiąże się często z wysłuchaniem długiej listy komunikatów o planowanych przerwach w dostawie prądu. Wybierając zaś zero blokujemy numer, który jest przewidziany dla sytuacji zagrożenia życia. Jak ustalił enerad.pl, pracownicy numeru alarmowego 991 już kilkakrotnie zgłaszali konieczność zmiany komunikatów.
Drugie utrudnienie wynika z faktu, że kiedy połączymy się z 991, to zazwyczaj otrzymamy tam jedynie numer telefonu do referatu w urzędzie miasta lub gminy, właściwego w tego typu sprawach. Nieraz bywa jednak i tak, że pracownik referatu poda nam kolejny numer – do dystrybutora energii elektrycznej albo firmy odpowiedzialnej za konserwację oświetlenia. Kiedy już dotrwamy do końca „procedury”, to będziemy mogli zgłosić awarię odpowiedniej osobie.
Na wymianę żarówki firmy odpowiedzialne za stan techniczny latarni mają nawet miesiąc od chwili przyjęcia zgłoszenia. Ostateczny termin określa umowa zawarta z daną jednostką samorządu terytorialnego. Zazwyczaj jednak, owoc naszej obywatelskiej postawy widzimy po upływie tygodnia.
Komentarze