Licznik Elektromobilności – podsumowanie 2024 roku
Podsumowanie 2024 roku przynosi mieszane wnioski dla polskiej elektromobilności. Chociaż liczba samochodów elektrycznych wzrosła, to rynek nowych rejestracji nowych pojazdów osłabł. W przeciwieństwie do tego infrastruktura ładowania rozwija się dynamicznie.

Liczba pojazdów elektrycznych nadal rośnie
Według danych z Licznika Elektromobilności, na koniec grudnia 2024 r. w Polsce zarejestrowanych było 141 455 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, co stanowi wzrost o 4% w stosunku do listopada ’24. W tej grupie samochody całkowicie elektryczne (BEV) liczyły 72 589 szt., natomiast hybrydy typu plug-in (PHEV) – 68 866 szt.

W ciągu 2024 roku liczba samochodów całkowicie elektrycznych (nowych i używanych) wzrosła o 24 223 sztuki, co oznacza 2% wzrost względem 2023 r. Łącznie w Polsce znajdowało się 80 699 osobowych i użytkowych samochodów elektrycznych (BEV). Jednak w segmencie nowych rejestracji odnotowano spadki – szczególnie w przypadku aut dostawczych, gdzie rejestracje zmniejszyły się aż o 25%.
Pozostałe segmenty rynku także wykazały wzrosty. Flota elektrycznych motorowerów i motocykli osiągnęła 23 465 szt., co oznacza przyrost o 21%. Liczba zeroemisyjnych autobusów zwiększyła się do 1 472 pojazdów (w tym 1 385 elektrycznych i 87 wodorowych). Hybrydy osobowe i dostawcze zanotowały największy wzrost – ich liczba wzrosła do 954 340 szt., czyli o 35% r/r.
Rejestracje w stagnacji
Choć rynek aut elektrycznych w Polsce rozwija się, dynamika rejestracji nowych pojazdów osłabła. Łącznie w 2024 roku zarejestrowano 44 095 nowych samochodów osobowych z napędem elektrycznym (22 191 BEV i 21 904 PHEV). To tylko 20% wzrostu w porównaniu z 2023 rokiem. Eksperci wskazują na negatywny wpływ zawieszenia leasingowej ścieżki programu „Mój elektryk”, co ograniczyło zakupy pojazdów zeroemisyjnych przez firmy, odpowiadające za ponad 80% tego rynku w Polsce.
Infrastruktura ładowania w dynamicznym rozwoju
W odróżnieniu od stagnacji rynku pojazdów, infrastruktura ładowania w Polsce rozwija się w szybkim tempie. Liczba ogólnodostępnych stacji ładowania wyniosła 8 659, co oznacza wzrost o 1 100 punktów względem 2023 r. Z tego 31% stanowią szybkie ładowarki prądu stałego (DC), a 69% to punkty wolne (AC) o mocy do 22 kW.

Najwięcej punktów ładowania znajduje się w Warszawie, Szczecinie i Krakowie, co odzwierciedla koncentrację infrastruktury w dużych miastach. W 2024 roku operatorzy uruchomili dwukrotnie więcej punktów DC niż rok wcześniej.
Perspektywy na 2025 rok
Branża elektromobilności liczy na poprawę w 2025 roku, szczególnie dzięki planowanym programom wsparcia NFOŚiGW. Na przełomie lutego i marca mają ruszyć dotacje na elektryczne ciężarówki, infrastrukturę oraz przyłącza elektroenergetyczne, z łącznym budżetem wynoszącym 6 mld zł.
Eksperci wskazują jednak, że skuteczność programów zależy od koordynacji działań oraz uproszczenia procedur. Według Jana Wiśniewskiego z PSNM, inwestycje w HUB-y ładowania spełniające wymogi AFIR pochłaniają miliony złotych, co wymaga odpowiednich dotacji. Jakub Faryś, prezes PZPM, ostrzega, że obecne wsparcie z KPO dla osób fizycznych nie zrównoważy strat wynikających z pominięcia przedsiębiorstw w nowych programach dopłat.
Może Cię również zainteresować
Polska z dodatnim bilansem energii. Niemcy importerem po zamknięciu atomówek
Polska od listopada 2024 roku notuje dodatni bilans obrotów energią elektryczną – wynika z danych Polskiego Funduszu Rozwoju. Tymczasem Niemcy, niegdyś lider eksportu, stali się największym odbiorcą energii w UE po zamknięciu elektrowni jądrowych.
Intersolar Europe 2025: Magazyny energii kluczem transformacji – spadają ceny, rosną zyski
Magazynowanie energii staje się fundamentem transformacji energetycznej. Na targach Intersolar Europe 2025 potwierdzono, że magazyny energii, zarówno samodzielne, jak i w systemach hybrydowych, są kluczowym elementem integracji OZE, zapewnienia bezpieczeństwa dostaw i przyspieszenia niezależności energetycznej.
GreenFire Energy uruchamia nowatorski system w The Geysers
Amerykańska firma GreenFire Energy uruchomiła pierwszą komercyjną instalację pokazową nowej generacji geotermii w największym na świecie polu geotermalnym – The Geysers w Kalifornii. Pierwsze wyniki są bardzo obiecujące i mogą zapoczątkować nową erę w odzyskiwaniu energii z dojrzałych złóż.
Gaz i prąd pod ostrzałem cyberataków: eksperci radzą, jak się bronić
Wzrost liczby ataków na infrastrukturę energetyczną i gazową wymusza nowe podejście do ochrony. Eksperci wskazują na konieczność inwestycji w zintegrowane systemy ochrony technicznej i IT, zgodne z regulacjami prawnymi i technologicznymi. ENISA odnotowała w 2023 roku wzrost incydentów o ponad 30%. Jakie rozwiązania rekomendują specjaliści?
Blackout na Półwyspie Iberyjskim. Europa musi inwestować w odporność sieci
28 kwietnia 2025 roku Półwysep Iberyjski pogrążył się w ciemnościach. Awaria, która sparaliżowała Hiszpanię i część Portugalii na blisko dobę, pokazała, jak krucha jest stabilność europejskich systemów elektroenergetycznych. Eksperci apelują o pilne inwestycje w inteligentne i odporne sieci.
Ayesa Polska pokieruje nadzorem nad ogromną farmą Baltica 2
Ayesa Polska Sp. z o.o. będzie odpowiedzialna za nadzór inwestorski nad morską częścią jednej z największych inwestycji energetycznych w Polsce – farmą wiatrową Baltica 2. Projekt, realizowany przez PGE Polska Grupa Energetyczna oraz Ørsted, ma zapewnić czystą energię dla 2,5 miliona odbiorców.
Komentarze