Enerad
Porównaj oferty
Reklama
Polenergia Banner Obniżyć rachunki V2

Licznik elektromobilności: ponad 70% więcej samochodów elektrycznych. Rozwija się też infrastruktura ładowania

Wraz z rosnącą flotą pojazdów elektrycznych rozwija się infrastruktura stacji ładowania. Zgodnie z danymi zgromadzonymi przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego do końca maja 2023 r. w Polsce działało 5597 publicznie dostępnych punktów ładowania. Zgodnie z polityką klimatyczną przyjętą przez 187 krajów, w tym Polskę, elektromobilność to efektywny sposób na zmniejszenie emisji w sektorze transportu i realizację wyznaczonych celów klimatycznych.

licznik elektromobilności ponad 70 procent więcej samochodów EV

Szybki wzrost liczby „elektryków”

Jak pokazują dane z Licznika Elektromobilności współtworzonego przez PZPM i PSPA, w końcówce maja br. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 42 859 samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) – zarówno osobowych, jak i użytkowych. W porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku to wzrost o 71%, o ponad 9 tys. sztuk. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy poprzedniego roku liczba takich pojazdów wzrosła o ponad 14 tys. sztuk, co oznacza przyrost o 44% w porównaniu z tym okresem w 2021 r.

Fortune Business Insights podaje, że globalna wartość rynku samochodów elektrycznych przekroczyła w 2020 r. 287 mld dol., a prognozy wskazują na jej dalszy wzrost do 1,3 bln dol. do 2028 r.

Przełom w sektorze transportu ciężkiego i dostawczego

Rejestracja samochodów elektrycznych w Polsce rocznie wzrosła blisko dwukrotnie – zauważył Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Ten trend utrzymuje się od kilku miesięcy. Po bliższym przyjrzeniu się danym można zauważyć, że jeszcze lepiej rozwinął się pod tym względem segment pojazdów dostawczych – 200% w porównaniu do maja poprzedniego roku. Z kolei w statystykach dla elektrycznych pojazdów o masie przekraczającej 3,5 t nastąpił wzrost na poziomie – bagatela! – 4000%.

Liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych powiększyła się w Polsce do 556 218 szt., park autobusów elektrycznych pod koniec ubiegłego miesiąca wzrósł do 885 szt., z kolei flota elektrycznych motorowerów i motocykli na koniec maja składała się z 17 452 pojazdów.

Mimo tych optymistycznych danych przed elektromobilnością ciągle piętrzą się problemy. Zaliczają się do nich głównie wysoka cena samochodów elektrycznych w porównaniu do spalinowych i niedostatecznie rozbudowana infrastruktura ładowania. Wyzwaniem jest również ograniczenie dostępu do komponentów niezbędnych do produkcji samochodów elektrycznych, które prawdopodobnie nasili się, jeśli za Europą i USA do gry o zeroemisyjny transport na dobre wejdą Chiny i Indie.

Unijne ambicje dotyczące elektromobilności

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych podkreślił, że operatorzy coraz częściej instalują szybkie stacje ładowania prądem stałym. Na potwierdzenie swoich słów przytoczył dane, zgodnie z którymi od początku roku udział takich stacji w sieci ładowarek wzrósł z 29% do 31%. Od stycznia do maja uruchomiono 110 stacji AC i tylko 17 mniej stacji DC.

To duże osiągnięcie, biorąc pod uwagę, że inwestycje w urządzenia DC wiążą się z większymi wydatkami, a proces przyłączania szybkich ładowarek zazwyczaj jest dłuższy. Największymi operatorami stacji ładowania w kraju są GreenWay i PKN Orlen, choć istotną rolę na tym rynku odgrywają również GO+EAuto, PGE i Tauron.

Rozwój infrastruktury ładowania w Polsce wpisuje się w ambicje Unii Europejskiej dotyczące rozbudowy bezemisyjnego transportu. Unia zakłada, że do 2030 r. po jej drogach będzie poruszało się co najmniej 80 tys. ekologicznych ciężarówek i aż 30 mln samochodów osobowych przyjaznych środowisku. Według Komisji Europejskiej w celu zapewnienia infrastruktury umożliwiającej swobodne poruszanie się, do końca obecnej dekady na terenie Unii powinno działać blisko 4 mln stacji ładowania „elektryków”. Branża jest innego zdania i postuluje niemal podwojenie liczby ładowarek.

Obecnie w UE działa jedynie ponad 300 tys. punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Najwięcej z nich – spośród krajów należących do Wspólnoty – znajduje się w Holandii i Niemczech. Według ACEA w tych dwóch krajach zainstalowano około połowy wszystkich stacji ładowania w Unii. Jak na razie, Polska jest na piątym miejscu od końca w UE pod względem liczby punktów ładowania elektryków. Na 100 km dróg przypada u nas mniej niż jedna ładowarka.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Strefy Rozwoju Zrównoważonego Przemysłu (SRZP) – rząd szykuje nowe przywileje dla przemysłu energochłonnego

Strefy Rozwoju Zrównoważonego Przemysłu (SRZP) – rząd szykuje nowe przywileje dla przemysłu energochłonnego

Nowelizacja Prawa energetycznego ma otworzyć drogę do tworzenia specjalnych stref z preferencyjnymi warunkami energetycznymi dla przemysłu energochłonnego. W piątek, 16 maja 2025 r., opublikowano projekt ustawy w wykazie prac legislacyjnych rządu.

16.05.2025
Rynek energii i biznes Wiadomości z rynku
Rewolucja w kształceniu zawodowym. W Siedlcach rusza centrum elektroenergetyki

Rewolucja w kształceniu zawodowym. W Siedlcach rusza centrum elektroenergetyki

W Siedlcach otwarto jedno z pierwszych w Polsce Branżowych Centrów Umiejętności branży elektroenergetycznej. Inwestycja powstała w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Centrum umożliwi zdobycie nowoczesnych kwalifikacji zawodowych. Udział w uroczystości wzięła wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.

16.05.2025
Dla instalatorów Wiadomości z rynku
Elektromobilność przyspiesza: w Polsce już ponad 90 tys. aut całkowicie elektrycznych

Elektromobilność przyspiesza: w Polsce już ponad 90 tys. aut całkowicie elektrycznych

Rośnie liczba samochodów elektrycznych w Polsce. Tylko w pierwszych czterech miesiącach 2025 roku przybyło ich o ponad 10,5 tysiąca – to wzrost aż o 36% rok do roku. Na koniec kwietnia flota aut całkowicie elektrycznych (BEV) przekroczyła 90 tysięcy pojazdów – wynika z danych PZPM i PSNM.

16.05.2025
Elektromobilność Wiadomości z rynku
Energa inwestuje w 112 MW zielonej mocy na Dolnym Śląsku. Powstaje PV Serby

Energa inwestuje w 112 MW zielonej mocy na Dolnym Śląsku. Powstaje PV Serby

Energa Green Development przejęła projekt budowy jednej z największych farm fotowoltaicznych w regionie – PV Serby o mocy 112 MW. To kolejny krok spółki w kierunku realizacji celów dekarbonizacyjnych Grupy ORLEN oraz dynamicznego rozwoju lądowych OZE.

16.05.2025
Fotowoltaika Wiadomości z rynku
Photon Energy i Hyperion Renewables realizują farmę PV o mocy 38 MW w Rumunii

Photon Energy i Hyperion Renewables realizują farmę PV o mocy 38 MW w Rumunii

Photon Energy Group i portugalska firma Hyperion Renewables ogłosiły podpisanie kontraktu EPC (Engineering, Procurement and Construction) na realizację farmy fotowoltaicznej o mocy 34 MW w miejscowości Săliște w Rumunii. Trwają także prace nad zwiększeniem jej mocy do 38 MW. To pierwszy projekt z rumuńskiego portfolio Hyperion, który wejdzie w fazę budowy.

16.05.2025
Fotowoltaika Wiadomości z rynku
PGE szacuje wyniki za I kwartał 2025. Zysk netto wyraźnie powyżej oczekiwań

PGE szacuje wyniki za I kwartał 2025. Zysk netto wyraźnie powyżej oczekiwań

PGE zaskakuje pozytywnie inwestorów – wstępne wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku pokazują wyraźnie lepszą kondycję finansową spółki, niż zakładał rynkowy konsensus. Grupa osiągnęła 4,33 mld zł EBITDA oraz 2,42 mld zł zysku netto.

16.05.2025
Rynek energii i biznes Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły