Licznik Elektromobilności: Rekordowe wzrosty i nowe wyzwania dla rynku e-mobility w Polsce
Liczba samochodów elektrycznych w Polsce dynamicznie rośnie – według najnowszych danych PZPM i PSNM, w ciągu pięciu miesięcy 2025 roku przybyło o 46% więcej BEV niż rok wcześniej. Równolegle rozwija się infrastruktura ładowania, ale pojawiają się też obawy o przyszłość programów wsparcia.

Rekordowy wzrost liczby samochodów elektrycznych w Polsce
Z danych Licznika Elektromobilności wynika, że na koniec maja 2025 roku w Polsce zarejestrowanych było 94 275 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Tylko od stycznia do maja br. przybyło ich 14 015 – to aż o 46% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku.
Łącznie po polskich drogach porusza się już 170 713 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, z czego niemal równo podzielone są pomiędzy auta typu BEV (85 300 szt.) i hybrydy typu plug-in (PHEV – 85 413 szt.). Coraz więcej jest też elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych – ich liczba wynosi 9006. Dynamicznie rośnie też liczba elektrycznych motorowerów i motocykli (25 074 szt.) oraz osobowych i dostawczych aut hybrydowych (ponad 1,09 mln szt.).
Z kolei flota autobusów zeroemisyjnych powiększyła się do 1574 szt., z czego 1481 to pojazdy całkowicie elektryczne, a 93 – wodorowe.

Infrastruktura ładowania również w rozwoju
Wzrost liczby pojazdów znajduje odzwierciedlenie w rozbudowie infrastruktury ładowania. Na koniec maja 2025 r. w Polsce działało już 9814 ogólnodostępnych punktów ładowania. 33% z nich stanowiły szybkie ładowarki DC, a pozostałe 67% – wolniejsze stacje AC o mocy ≤22 kW.
Rozbudowa tej sieci, szczególnie w kontekście pojazdów ciężarowych, zyskuje na znaczeniu w świetle uruchomionych programów wsparcia dla branży transportowej.
Programy wsparcia – postęp i obawy
Prezes PZPM (Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego) Jakub Faryś podkreśla znaczenie dopłat dla pojazdów ciężarowych i infrastruktury ładowania:
– To efekt wieloletnich zabiegów. Uruchomienie programu „NaszEauto” oraz dopłat do pojazdów ciężarowych daje realną szansę polskim przewoźnikom na konkurowanie na europejskim rynku.
Jednak nie wszystkie informacje napływające z administracji centralnej są równie optymistyczne. Jak zaznacza Jan Wiśniewski z PSNM (Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności), pojawiły się zapowiedzi ograniczenia budżetu programu „NaszEauto”, co budzi niepokój branży.
– Zabrakło konsultacji i analizy chłonności środków. Obserwujemy wzrost zainteresowania elektromobilnością i obawiamy się, że redukcja finansowania mogłaby zahamować ten pozytywny trend.
PSNM deklaruje gotowość do dialogu z administracją i wspólnej oceny możliwości optymalnego wykorzystania dostępnych środków.
Zobacz również:- 4,78 mld zł z KPO na elektromobilność i OZE – nabór rusza od 26 maja
- Elektromobilność przyspiesza: w Polsce już ponad 90 tys. aut całkowicie elektrycznych
Źródło: PSNM
Może Cię również zainteresować
Grudziądzki blok CCGT na finiszu budowy. Rozruch jeszcze w 2025 roku
Budowa nowoczesnej elektrowni gazowo-parowej CCGT w Grudziądzu osiągnęła ponad 90% zaawansowania. Jak zapowiada inwestor – spółka Energa z Grupy ORLEN – jeszcze w tym roku planowany jest rozruch instalacji, a od 2026 r. blok ma świadczyć usługę mocową. Inwestycja wpisuje się w transformację energetyczną i zastępowanie węgla bardziej elastycznymi źródłami.
Polska kluczowym partnerem odbudowy Ukrainy: zielona energia i logistyka
Polska odgrywa kluczową rolę w odbudowie Ukrainy po rosyjskiej agresji. Podczas Ukraine Recovery Conference 2025 w Rzymie, ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska podkreśliła znaczenie zaangażowania Polski w procesy inwestycyjne, logistyczne i energetyczne. Polskie firmy, dzięki innowacyjnym technologiom, mają szansę stać się istotnym partnerem w zrównoważonej odbudowie Ukrainy.
WindEurope walczy z deficytem pracowników – nowe praktyki i cele dla młodych
WindEurope intensyfikuje działania na rzecz wzmocnienia ścieżek zawodowych i zwiększenia liczby wykwalifikowanych pracowników dla europejskiego sektora energetyki wiatrowej. Organizacja dołączyła do Europejskiego Sojuszu na rzecz Praktyk Zawodowych (EAfA), zobowiązując się do promocji karier technicznych oraz rozwijania oferty staży i praktyk w branży wiatrowej.
MIT rozdaje 1,2 mln dolarów na innowacje. Poznaj nowe przełomowe badania
MIT Energy Initiative (MITEI) przyznało ponad 1,2 mln dolarów na wsparcie siedmiu nowatorskich projektów badawczych z zakresu energii. W ramach programu Seed Fund naukowcy otrzymają po 175 tys. dolarów na rozwój swoich pomysłów przez dwa lata. Projekty obejmują szerokie spektrum tematów: od recyklingu metali ziem rzadkich po nowatorskie metody zarządzania energią w centrach danych.
Baltpool ostrzega: Polska potrzebuje danych, a nie spekulacji o biomasie
W ostatnich tygodniach w Polsce nasiliły się obawy dotyczące potencjalnego niedoboru biomasy. Jednak eksperci podkreślają, że nie ma twardych dowodów potwierdzających te przypuszczenia. Baltpool, międzynarodowa giełda biomasy, wzywa do oparcia toczącej się debaty na danych i faktach, a nie spekulacjach.
Międzynarodowe fundusze klimatyczne wsparły czystą energię miliardami
Międzynarodowe fundusze klimatyczne (MCF) przeznaczyły 7,8 mld USD na projekty czystej energii w latach 2015-2024. Najwięcej środków trafiło do Azji i Afryki. Fundusze te przyczyniają się do realizacji transformacji energetycznej poprzez finansowanie projektów wytwarzania energii, magazynowania oraz sektora końcowego.
Komentarze