Maksymalna cena auta dotowanego w programie Mój elektryk będzie wyższa?
Program Mój Elektryk, wprowadzony 2021 roku, miał na celu – poprzez system dofinansowań – zachęcić Polaków do zakupu pojazdów z napędem elektrycznym. Teraz sektor motoryzacyjny zwraca uwagę, że obecne zasady programu już nie są atrakcyjne dla potencjalnych beneficjentów, ponieważ od wprowadzenia programu ceny pojazdów elektrycznych znacznie wzrosły. Dane aktualne na koniec lipiec 2023 r. wskazują, że liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych wyniosła 47 018. Tylko przez pierwszych siedem miesięcy tego roku ich liczba przyrosła o blisko 60% rok do roku.

Apel sektora motoryzacyjnego
Limit ceny pojazdu kwalifikującego się do dofinansowania w ramach programu „Mój Elektryk” to obecnie 225 tys. zł. Tymczasem w czerwcu br. średnia cena nowego „elektryka” wynosiła prawie 270 tys. zł, podczas gdy w analogicznym okresie dwa lata temu była o ok. 80 tys. zł niższa. W programie „Mój Elektryk” największym zainteresowaniem cieszą się dopłaty do leasingu elektrycznych osobówek. W niecałe dwa lata zaakceptowano ponad 4,6 tys. takich wniosków, przy przeszło 6,8 tys. wniosków złożonych ogółem.
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, podkreślił, że dofinansowanie powinno nadal stanowić ten sam procent ceny pojazdu i wskazał na potrzebę jego proporcjonalnego zwiększenia. Zaproponowano zwiększenie limitu o niecałe 100 tys. zł – do 315 tys. Z apelem przedstawiciele branży motoryzacyjnej zwrócili się do minister klimatu i środowiska Anny Moskwy.
Polacy chcą być elektromobilni
Zdaniem sektora motoryzacyjnego warto uatrakcyjnić warunki „Mojego Elektryka”, ponieważ to pomoże jeszcze bardziej napędzić i tak dynamicznie rozwijający się w Polsce sektor elektromobilności. Przypomnijmy, że na koniec lipca br. po polskich drogach jeździło blisko 83 tys. elektrycznych osobówek – 42 265 w pełni elektrycznych oraz 40 690 hybryd typu plug-in.
Jak twierdzi Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności, aby elektromobilność dalej się rozwijała, konieczne jest nie tylko zwiększenie liczby aut elektrycznych, ale także inwestowanie w infrastrukturę ładowania i sieci serwisowe. Jak wynika z Licznika Elektromobilności, zgodnie z danymi aktualnymi na lipiec 2023 r., w Polsce funkcjonowało 2 953 ogólnodostępnych stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych – 32% z nich to szybkie ładowarki prądem stałym.
Wspieranie elektromobilności w Polsce ma więc kluczowe znaczenie nie tylko dla rozwoju branży motoryzacyjnej, ale także dla ekologii i ochrony środowiska. Program „Mój Elektryk” jest ważnym elementem tej strategii, ale jak wskazuje branża, wymaga pewnych korekt.
Może Cię również zainteresować
Hitachi i szkocki bank inwestują w magazynowanie energii z ciekłego powietrza. Innowacyjna technologia PRISMA ma szansę zrewolucjonizować rynek
Szkocka firma Innovatium pozyskała finansowanie od Hitachi Industrial Equipment Systems i Scottish National Investment Bank, by przyspieszyć komercjalizację swojej technologii magazynowania energii z ciekłego powietrza – PRISMA™. System ten ma wspierać dekarbonizację przemysłu i transformację energetyczną.
Pierwsza farma słoneczna na Litwie dołącza do rynku bilansującego energię
Farma słoneczna Meiluškės, zlokalizowana w rejonie Anykščiai i rozwijana przez European Energy, została pierwszym tego typu obiektem na Litwie, który dołączył do krajowego rynku bilansującego energię. Operator systemu przesyłowego Litgrid poinformował, że instalacja ta pozytywnie przeszła testy prekwalifikacyjne.
Amogy pozyskuje 80 mln dolarów na rozwój technologii zasilania statków i centrów danych amoniakiem
Startup Amogy zwiększył łączną wartość ostatniej rundy finansowania do 80 mln dolarów. Środki zostaną przeznaczone na rozwój zeroemisyjnych rozwiązań energetycznych z amoniaku dla sektora morskiego i stacjonarnej energetyki, szczególnie w Azji.
PORT PC, SPIUG i APPLiA alarmują: nowe zasady „Czyste Powietrze” uderzą w rynek
Trzy największe organizacje branży grzewczej w Polsce – PORT PC, SPIUG i APPLiA Polska – jednogłośnie sprzeciwiają się nowym kryteriom programu „Czyste Powietrze”. Ministerstwo Klimatu i Środowiska planuje wprowadzenie ograniczeń w dofinansowaniach do pomp ciepła, które według organizacji mogą doprowadzić do załamania całego segmentu rynku.
Greater Manchester zainstaluje 64 000 nowych systemów grzewczych z pomocą Daikin
Daikin i Greater Manchester podpisały pięcioletnią umowę o współpracy, której celem jest przyspieszenie wdrażania niskoemisyjnych technologii grzewczych w regionie i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2038 roku. W ramach porozumienia zaplanowano m.in. instalację 64 000 systemów grzewczych oraz powołanie specjalnej grupy doradczej.
Rząd UK dopłaci do aut elektrycznych: nawet £3750 zniżki od 16 lipca
Nowy program rządowy o wartości £650 mln ma umożliwić brytyjskim kierowcom zakup auta elektrycznego z rabatem do £3750. Program ruszył 16 lipca 2025 r. i potrwa do roku budżetowego 2028/2029. Zniżka ma zmniejszyć różnicę cenową między pojazdami spalinowymi a elektrycznymi i przyspieszyć przejście na elektromobilność.
Komentarze