Maksymalna cena auta dotowanego w programie Mój elektryk będzie wyższa?
Program Mój Elektryk, wprowadzony 2021 roku, miał na celu – poprzez system dofinansowań – zachęcić Polaków do zakupu pojazdów z napędem elektrycznym. Teraz sektor motoryzacyjny zwraca uwagę, że obecne zasady programu już nie są atrakcyjne dla potencjalnych beneficjentów, ponieważ od wprowadzenia programu ceny pojazdów elektrycznych znacznie wzrosły. Dane aktualne na koniec lipiec 2023 r. wskazują, że liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych wyniosła 47 018. Tylko przez pierwszych siedem miesięcy tego roku ich liczba przyrosła o blisko 60% rok do roku.
Apel sektora motoryzacyjnego
Limit ceny pojazdu kwalifikującego się do dofinansowania w ramach programu „Mój Elektryk” to obecnie 225 tys. zł. Tymczasem w czerwcu br. średnia cena nowego „elektryka” wynosiła prawie 270 tys. zł, podczas gdy w analogicznym okresie dwa lata temu była o ok. 80 tys. zł niższa. W programie „Mój Elektryk” największym zainteresowaniem cieszą się dopłaty do leasingu elektrycznych osobówek. W niecałe dwa lata zaakceptowano ponad 4,6 tys. takich wniosków, przy przeszło 6,8 tys. wniosków złożonych ogółem.
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, podkreślił, że dofinansowanie powinno nadal stanowić ten sam procent ceny pojazdu i wskazał na potrzebę jego proporcjonalnego zwiększenia. Zaproponowano zwiększenie limitu o niecałe 100 tys. zł – do 315 tys. Z apelem przedstawiciele branży motoryzacyjnej zwrócili się do minister klimatu i środowiska Anny Moskwy.
Polacy chcą być elektromobilni
Zdaniem sektora motoryzacyjnego warto uatrakcyjnić warunki „Mojego Elektryka”, ponieważ to pomoże jeszcze bardziej napędzić i tak dynamicznie rozwijający się w Polsce sektor elektromobilności. Przypomnijmy, że na koniec lipca br. po polskich drogach jeździło blisko 83 tys. elektrycznych osobówek – 42 265 w pełni elektrycznych oraz 40 690 hybryd typu plug-in.
Jak twierdzi Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności, aby elektromobilność dalej się rozwijała, konieczne jest nie tylko zwiększenie liczby aut elektrycznych, ale także inwestowanie w infrastrukturę ładowania i sieci serwisowe. Jak wynika z Licznika Elektromobilności, zgodnie z danymi aktualnymi na lipiec 2023 r., w Polsce funkcjonowało 2 953 ogólnodostępnych stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych – 32% z nich to szybkie ładowarki prądem stałym.
Wspieranie elektromobilności w Polsce ma więc kluczowe znaczenie nie tylko dla rozwoju branży motoryzacyjnej, ale także dla ekologii i ochrony środowiska. Program „Mój Elektryk” jest ważnym elementem tej strategii, ale jak wskazuje branża, wymaga pewnych korekt.
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze