MHIET wprowadza urządzenie kogeneracyjne 450 kW z opcją współspalania wodoru
Mitsubishi Heavy Industries Engine & Turbocharger (MHIET) zaprezentowało nowy system kogeneracji „SGP M450”, umożliwiający współspalanie wodoru do 15% bez utraty wydajności. Technologia ma wspierać transformację energetyczną i poprawić odporność energetyczną w Japonii.
Nowa propozycja dla rynku japońskiego
Mitsubishi Heavy Industries Engine & Turbocharger, Ltd. (MHIET), spółka należąca do Grupy Mitsubishi Heavy Industries, ogłosiła wprowadzenie nowego systemu kogeneracji gazowej „SGP M450” o mocy 450 kW. Technologia ta została opracowana we współpracy z firmą Toho Gas Co., Ltd. i skierowana jest na rynek japoński.
Nowy system umożliwia współspalanie wodoru w ilości do 15% objętościowo, przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnej mocy i stabilności działania, nawet podczas pełnego obciążenia. System bazuje na sprawdzonym silniku gazowym GS6R2, wykorzystywanym dotychczas do spalania gazu miejskiego.
Sprawdzone rozwiązanie w testach demonstracyjnych
Aby dostosować silnik do współspalania wodoru, MHIET i Toho Gas zmodyfikowały system dostarczania paliwa oraz układ sterowania silnikiem. Przeprowadzono ponad 500 godzin testów demonstracyjnych w Instytucie Badań Technologicznych Toho Gas.
Testy potwierdziły niezawodność procesu mieszania wodoru, stabilność pracy silnika oraz redukcję emisji CO₂. Podczas prób symulowano różne scenariusze pracy, aby upewnić się, że system będzie w stanie reagować na zmieniające się zapotrzebowanie na energię i utrzymywać stabilność bez ryzyka nieprawidłowego spalania. Wyniki wykazały, że nowy system może działać w taki sam sposób jak tradycyjny model spalający wyłącznie gaz.
Elastyczność i gotowość na wodór
System „SGP M450” oferuje dwa tryby pracy: spalanie wyłącznie gazu oraz tryb współspalania wodoru. Przełączanie między tymi trybami może odbywać się w dowolnym momencie pracy pod obciążeniem, bez przerywania działania systemu.
W trybie współspalania wodoru, do uruchomienia silnika nadal wykorzystywany jest wyłącznie gaz. Dzięki temu, nawet w przypadku przerwy w dostawie energii elektrycznej, system może przyjąć takie samo początkowe obciążenie jak w trybie spalania gazu. To rozwiązanie zwiększa niezawodność systemu i jego przydatność w planach ciągłości działania (BCP).
Opcja „Hydrogen Ready” dla przyszłościowych inwestycji
Z myślą o klientach, którzy nie planują natychmiastowego wykorzystania wodoru, MHIET przygotowało opcję „Hydrogen Ready”. System w takiej konfiguracji działa na gaz miejski, ale zawiera już niektóre komponenty niezbędne do współspalania wodoru.
Dzięki temu, gdy pojawi się możliwość zastosowania wodoru w danej lokalizacji, czas i zakres prac modernizacyjnych zostaną znacznie ograniczone. To rozwiązanie umożliwia płynne i szybkie dostosowanie się do przyszłych zmian technologicznych i regulacyjnych.
Współspalanie wodoru kluczem do neutralności klimatycznej
Systemy kogeneracyjne, takie jak „SGP M450”, postrzegane są jako istotny element zdecentralizowanej strategii energetycznej Japonii. Zakłada się, że dzięki oszczędnościom energii i zmniejszeniu obciążenia środowiskowego, technologie te odegrają ważną rolę w dążeniu do neutralności klimatycznej.
Co więcej, kogeneracja zapewnia bezpieczeństwo energetyczne i może służyć jako źródło zasilania w sytuacjach awaryjnych, takich jak klęski żywiołowe czy przerwy w dostawach energii. MHIET podkreśla, że dalszy rozwój technologii wodorowych i rozproszonych źródeł energii będzie przyczyniać się do budowy niskoemisyjnego i odpornego społeczeństwa.
Zobacz również:- Mitsubishi Electric rozszerza ofertę pomp ciepła Ecodan R290 – nowe modele dla większych domów
- Mitsubishi Electric poszerza swoją ofertę o nowe pompy ciepła Ecodan R290
- Niemiecki sektor wodorowy w kryzysie. E.ON i ArcelorMittal rezygnują z inwestycji
- NuScale Power i GSE Solutions łączą siły w projekcie wodorowym SMR
Źródło: MHIET
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze