MKiŚ wpłacił 1,7 mld zł na program Mój Prąd
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało 1,7 miliarda złotych na program Mój Prąd. Co istotne, środki te nie zostaną przeznaczone na zwiększenie obecnego budżetu programu, który obecnie wynosi 1,25 miliarda złotych. Dowiedz się, skąd pochodzą te fundusze i jak zostaną wykorzystane.

1,7 mld na Mój Prąd. Nie zwiększy jednak budżetu
Resort Klimatu i Środowiska (MKiŚ) podpisał umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zapewniającą środki w wysokości 1,7 mld zł. Pieniądze pochodzą z Funduszu Europejskiego na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Warto podkreślić, że dodatkowe 1,7 mld zł nie trafi do bieżącego budżetu. Środki te mają być przeznaczone na dalsze funkcjonowanie programu w jego dotychczasowych ramach. Innymi słowy posłużą do finansowania szóstej edycji programu Mój Prąd, jak i poprzedniej, piątej edycji.
Obecny budżet programu Mój Prąd 6.0 wynosi 1,25 mld zł. Pierwotnie, na szósty nabór w programie przeznaczono 400 mln zł. Ogromne zainteresowanie sprawiło, że połowa budżetu Mój Prąd została rozdysponowana w zaledwie 4 dni. W efekcie, MKiŚ zdecydowało o kontynuowaniu naboru i zwiększeniu budżetu o 850 mln zł.
Nabór wniosków trwa, ale środki mogą się szybko wyczerpać
Nabór do programu Mój Prąd 6.0 potrwa do 20 grudnia 2024 roku, jednak zainteresowanie jest ogromne. Po zwiększeniu środków do 1,25 mld zł sytuacja chwilowo się ustabilizowała, ale już złożono wnioski na ponad 662 mln zł. Ministerstwo przewiduje, że jeśli obecne tempo składania wniosków się utrzyma, środki mogą zostać wyczerpane przed końcem naboru.
Mój Prąd 6.0 – jakie wsparcie można otrzymać?
Program Mój Prąd odgrywa kluczową rolę w rozwoju polskiej energetyki rozproszonej, która pozwala na wzrost niezależności energetycznej kraju. Dzięki inwestycjom w technologie OZE (odnawialne źródła energii) program przyczynia się również do obniżenia emisji gazów cieplarnianych oraz rachunków za energię elektryczną.
W ramach obecnej edycji programu prosumenci mogą uzyskać nawet 28 tys. zł dofinansowania, jeśli zdecydują się na instalację fotowoltaiczną z magazynem energii i magazynem ciepła. Maksymalne kwoty dofinansowania obejmują:
- 7 tys. zł dla mikroinstalacji fotowoltaicznych o mocy od 2 do 20 kW,
- 16 tys. zł na magazyn energii elektrycznej,
- 5 tys. zł na magazyn ciepła.
Jednocześnie dla mikroinstalacji zgłoszonych do przyłączenia po 1 sierpnia 2024 roku montaż magazynu energii lub ciepła stanie się obowiązkowy, aby uzyskać wsparcie.
Sprawdź szczegóły: Program Mój Prąd.
Może Cię również zainteresować
Sinovoltaics ostrzega: fotowoltaika w Europie pod presją zmian
Sinovoltaics opublikowało najnowszą wersję mapy łańcucha dostaw modułów fotowoltaicznych w Europie, Turcji, Egipcie i Kazachstanie. Choć dodano kilku nowych producentów, raport wskazuje także na falę zamknięć zakładów i bankructw. Obecna zdolność produkcyjna regionu to 21 GW modułów, 3,2 GW ogniw i 1,5 GW wlewków krzemowych
Bruksela naciska: 44 koncerny paliwowe mają składować CO2 do 2030 r.
Komisja Europejska zaapelowała do 44 firm naftowo-gazowych o udział w realizacji wspólnego celu Unii Europejskiej – składowania co najmniej 50 mln ton CO2 rocznie do 2030 roku. Firmy mają uczestniczyć w projekcie proporcjonalnie do swojej produkcji ropy i gazu z lat 2020–2023.
Straty tysięcy złotych. Fotowoltaika w Wielkopolsce blokowana częściej niż w innych regionach
Radio Poznań informuje, że wielkopolscy producenci energii słonecznej skarżą się na dyskryminację. Ich farmy są wyłączane znacznie częściej niż w innych regionach. Rekompensaty za utracone zyski sięgają zaledwie 10 procent.
Hithium wprowadza system ∞Power 6,25MWh dla Europy i rozpoczyna produkcję lokalną
Hithium podczas targów The smarter E Europe 2025 w Monachium zaprezentowało nowy system magazynowania energii ∞Power 6,25MWh 2h/4h w wersji dostosowanej do rynku europejskiego. System wyróżnia się m.in. wysokim poziomem bezpieczeństwa, elastycznością i odpornością na trudne warunki środowiskowe. Firma podpisała również porozumienie z hiszpańską spółką GCRPV, wspierając lokalizację produkcji na kontynencie.
Hyundai i lotnisko Incheon wprowadzają roboty ładujące EV – AI przyspiesza rozwój smart infrastruktury
Hyundai Motor Group oraz Incheon International Airport Corporation ogłosiły strategiczne partnerstwo na rzecz wdrożenia robotów do automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych (ACR) wspieranych przez sztuczną inteligencję. Projekt pilotażowy ruszy na jednym z najnowocześniejszych lotnisk Azji, a jego celem jest zwiększenie wygody, bezpieczeństwa i efektywności ładowania aut elektrycznych.
Staże i nowe kierunki: AGH wspiera rozwój polskiego atomu
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie dołącza do rządowego programu na rzecz rozwoju kompetencji w energetyce jądrowej. Inicjatywa Ministerstwa Przemysłu zakłada ścisłą współpracę uczelni technicznych z polskimi przedsiębiorstwami. Program przewiduje zmiany w programach nauczania oraz płatne staże w firmach z sektora jądrowego.
Komentarze