Enerad
Porównaj oferty

MKiŚ zakłada 1,5 mln aut elektrycznych do 2030 roku. Czy to możliwe?

Ambitne cele polityki elektromobilności Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) opublikowało dokument „Krajowe ramy polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu”. Zawiera on ambitne założenia dotyczące rozwoju elektromobilności w Polsce. Według prognoz, w 2030 roku w Polsce ma być zarejestrowanych aż 1,5 mln pojazdów elektrycznych (EV), z czego 1,48 mln […]

samochody elektryczne podłączone do stacji

Ambitne cele polityki elektromobilności

Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) opublikowało dokument „Krajowe ramy polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu”. Zawiera on ambitne założenia dotyczące rozwoju elektromobilności w Polsce. Według prognoz, w 2030 roku w Polsce ma być zarejestrowanych aż 1,5 mln pojazdów elektrycznych (EV), z czego 1,48 mln mają stanowić samochody osobowe. Do 2025 roku liczba zarejestrowanych EV ma wynieść 375,8 tys., co również stanowi spore wyzwanie.

Blisko 90 tys. stacji ładowania do 2030 roku

Plan zakłada także dynamiczny rozwój infrastruktury ładowania. Do 2025 roku w Polsce ma funkcjonować 23,6 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania, a do 2030 roku – aż 86,9 tys. Zagregowana moc tych punktów wyniesie odpowiednio 413,5 MW i 1,66 GW. Ponadto wzdłuż sieci bazowej mają powstać strefy szybkich ładowarek, co 60 km, zapewniające co najmniej jeden punkt ładowania o mocy 150 kW dla pojazdów lekkich. W kolejnych latach przewiduje się rozwój jeszcze mocniejszych stacji (600 kW).

Ministerstwo podkreśla, że osiągnięcie celów wymaga spełnienia unijnych wymogów dotyczących mocy ładowania. Na każdy samochód elektryczny musi przypadać 1,3 kW mocy ładowania zainstalowanej na stacjach ogólnodostępnych, co wymusza intensywną rozbudowę sieci ładowania.

Konieczność dostosowania do unijnych przepisów

Z uwagi na dynamiczny rozwój rynku, przepisy związane z elektromobilnością wymagają aktualizacji. MKiŚ zapowiada przyjęcie nowych regulacji, które mają harmonizować polskie prawo z unijnym rozporządzeniem AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation).

Wyboista droga do celu: spadek rejestracji w 2024 roku

Osiągnięcie zakładanych celów budzi wątpliwości w świetle danych za ubiegły rok. Raport Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) ujawnił drastyczny spadek liczby rejestracji nowych pojazdów elektrycznych w 2024 roku. Liczba ta zmniejszyła się rok do roku, a udział BEV w rynku nowych aut wyniósł zaledwie 3%, plasując Polskę wśród najsłabszych państw UE.

Kluczowym problemem okazało się zakończenie programu „Mój Elektryk 1.0” i opóźnienia we wdrażaniu jego kontynuacji. To wpłynęło negatywnie na zainteresowanie zakupem elektryków, a spadek w segmencie dostawczych EV sięgnął aż 29% rok do roku.

Co prawda, już w lutym ma ruszyć program Mój Elektryk 2.0. Wsparcie wróci jednak w zmienionej formule, wykluczającej z kręgu beneficjentów m.in. sektor MŚP. Nie ma zatem pewności, że powrót dotacji odwróci niekorzystny trend.

Lepiej w sektorze stacji ładowania, ale wciąż jest wiele do zrobienia

Jednocześnie, w 2024 roku Polska odnotowała rekordowy przyrost stacji szybkiego ładowania (DC). Uruchomiono niemal 1000 nowych punktów, co jest dwukrotnie lepszym wynikiem niż w roku poprzednim. Niemniej, łączna liczba 8,3 tys. punktów ładowania pozostaje niewystarczająca w porównaniu z krajami takimi jak Belgia czy Austria.

Czy cel 1,5 mln EV w 2030 roku jest realny?

Aby osiągnąć założony cel, Polska musi pokonać szereg barier. Należy zwiększyć skuteczność systemu wsparcia, rozbudować infrastrukturę ładowania i przyspieszyć legislacyjne zmiany.

Póki co, w Polsce funkcjonuje jeden ogólnodostępny program wsparcia zakupu samochodów elektrycznych. Ograniczona jest również lista przedsięwzięć wspierających rozwój ładowarek EV. Nie można też zapominać, że popularyzacja elektromobilności w Polsce będzie wymagać modernizacji systemu elektroenergetycznego, co wymaga czasu i znacznych nakładów finansowych. O ile prace w tym obszarze się już toczą u największych dystrybutorów (sprawdź: Orlen pozyskał z EBI 900 mln zł na rozbudowę sieci, Tauron pożycza 11 mld zł z BGK na modernizację sieci).

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Emila Biernaciak

Ukończyła Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ekspertka w zakresie fotowoltaiki. Zapalona badaczka zagadnień technicznych i energetycznych Szczera fanka i propagatorka ekologicznych rozwiązań, które mogą zmienić świat na lepsze. Niespokojny duch, wciąż szukający nowej wiedzy i doświadczeń. W wolnym czasie czyta Stephena Kinga, gra w gry i śledzi trendy motoryzacyjne.

Może Cię również zainteresować

Boom centrów danych i AI wyzwaniem dla operatorów sieci – nowe obciążenia są „duże, szybkie i niewidzialne

Boom centrów danych i AI wyzwaniem dla operatorów sieci – nowe obciążenia są „duże, szybkie i niewidzialne

Operatorzy systemów energetycznych na całym świecie stają w obliczu nowego wyzwania: błyskawicznie rosnącego zapotrzebowania na energię ze strony centrów danych i klastrów AI. Problemem jest nie tylko skala nowych obciążeń, ale też ich zmienność i niewidoczność dla operatorów. Przypadek z USA pokazuje, co może się wydarzyć, gdy kilkaset megawatów znika z sieci… w kilka sekund.

17.07.2025
Energia elektryczna Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Enea i Alians-OZE łączą siły. Nowa współpraca dla 2,8 mln klientów

Enea i Alians-OZE łączą siły. Nowa współpraca dla 2,8 mln klientów

Enea pozyskała nowego partnera handlowego, firmę Alians-OZE. Współpraca obejmuje sprzedaż energii elektrycznej i ma przynieść korzyści klientom indywidualnym i biznesowym. Dzięki porozumieniu klienci zyskają dostęp do kompleksowej oferty energetycznej oraz stabilnych dostaw energii.

17.07.2025
OZE Wiadomości z rynku
Ładowanie EV z fotowoltaiki: nowy system z 88% sprawnością

Ładowanie EV z fotowoltaiki: nowy system z 88% sprawnością

Naukowcy z Indii i Norwegii opracowali system bezprzewodowego ładowania pojazdów elektrycznych, który łączy fotowoltaikę i magazyn energii. Kluczowym elementem rozwiązania jest trójportowy konwerter DC–DC. Prototyp osiągnął sprawność sięgającą 88%.

17.07.2025
Elektromobilność Technologia Wiadomości z rynku
Niemcy mogą zablokować zakup OGE przez Snama z powodu chińskich powiązań

Niemcy mogą zablokować zakup OGE przez Snama z powodu chińskich powiązań

Niemieckie Ministerstwo Gospodarki rozważa zablokowanie zakupu udziałów w Open Grid Europe przez włoską firmę Snam. Powodem jest pośredni związek inwestora z chińskim koncernem państwowym State Grid Corporation of China, co może mieć wpływ na bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej, w tym planowaną sieć wodorową.

17.07.2025
Gaz i wodór Wiadomości z rynku
TAURON bije rekord. Akcje powyżej 9 zł pierwszy raz w historii

TAURON bije rekord. Akcje powyżej 9 zł pierwszy raz w historii

Kurs akcji TAURONA przekroczył 9 zł i osiągnął najwyższy poziom w historii spółki. 15 lat po giełdowym debiucie, Grupa świętuje sukces, który zawdzięcza skutecznej realizacji strategii transformacji energetycznej i wzrostowi zaufania inwestorów.

17.07.2025
Rynek energii i biznes Wiadomości z rynku
Nowa kotłownia gazowa za 32 mln zł powstanie w Nowym Czarnowie

Nowa kotłownia gazowa za 32 mln zł powstanie w Nowym Czarnowie

PGE Energia Ciepła, spółka z Grupy PGE, podpisała umowę na budowę nowoczesnej kotłowni gazowej o mocy 28 MWt w Nowym Czarnowie koło Gryfina. Inwestycję zrealizuje firma Enervigo. Nowe źródło ciepła ma zostać oddane do użytku w III kwartale 2026 roku.

17.07.2025
Gaz i wodór Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły