Model ATMO-Street przetestowany w Warszawie. Zakończył się projekt badawczy IOŚ-PIB i VITO
Zakończył się trwający 2,5 roku projekt badawczy poświęcony modelowaniu jakości powietrza w Warszawie z wykorzystaniem zaawansowanego łańcucha modeli ATMO-Street. Prace prowadził zespół KOBiZE z IOŚ-PIB we współpracy z belgijskim Instytutem VITO. Wyniki przyniosły cenne wnioski dotyczące emisji z transportu i sektora bytowo-komunalnego.
ATMO-Street w Warszawie: nowatorskie podejście do modelowania powietrza
Projekt realizowany był w ramach dwóch inicjatyw: programu NAWA PROM („The ATMO-Street Urban Scale Model for Warsaw”) oraz Funduszu Badań Własnych IOŚ-PIB („Walidacja i optymalizacja modelu jakości powietrza ATMO-Street”). W jego ramach po raz pierwszy w Polsce zastosowano pełny łańcuch modeli: GEM-AQ (do modelowania stężeń tła), model dyspersji IFDM (bi-Gaussa) oraz moduł street-canyon (OSPM).
Badania koncentrowały się na Warszawie i objęły trzy główne źródła emisji:
- transport drogowy,
- unos wtórny (reemisja z jezdni),
- sektor bytowo-komunalny.
Dane emisyjne pochodziły z Centralnej Bazy Emisyjnej KOBiZE, a walidacja wyników prowadzona była na podstawie danych z 9 stacji GIOŚ i 31 czujników Airly rozmieszczonych w stolicy.
Wyniki: NO₂ dobrze odwzorowany, PM z większymi trudnościami
Model ATMO-Street bardzo dobrze odwzorował stężenia NO₂, szczególnie w warunkach komunikacyjnych. Problemy pojawiły się przy cząstkach PM10 i PM2.5 – zimą model miał tendencję do przeszacowań, natomiast w cieplejszych miesiącach – do niedoszacowań na stacjach komunikacyjnych.
Zastosowanie danych o emisji unosu wtórnego z transportu znacząco poprawiło wyniki modelu dla miejskich ulic o dużym natężeniu ruchu. Z kolei dane z Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) pozwoliły częściowo ograniczyć przeszacowania związane z sektorem komunalnym zimą.
Współpraca międzynarodowa i znaczenie projektu dla polskich miast
Projekt prowadzony przez dr inż. Anahitę Sattari z KOBiZE pokazał, że zaawansowane modelowanie emisji i jakości powietrza w skali ulicznej jest możliwe i może znacząco wspierać planowanie polityki środowiskowej. Partnerstwo z VITO umożliwiło transfer wiedzy i rozwój metodologii.
Wyniki projektu są istotne nie tylko dla Warszawy, ale także dla innych dużych miast w Polsce, które zmagają się z przekroczeniami norm jakości powietrza. Rozwój i walidacja takich modeli jak ATMO-Street mogą wspierać decyzje dotyczące ograniczania emisji z transportu czy działań termomodernizacyjnych w sektorze mieszkaniowym.
Zobacz również:- Transport truje Polaków. W tych miastach przekroczone normy NO₂
- Pomimo pozytywnych trendów, raport CAMS i komentarz IOŚ-PIB pokazują, że walka o czyste powietrze trwa
Źródło: IOŚ-PIB
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze