Enerad
Porównaj oferty

Program Mój Elektryk [2024 / 2025]

Mój elektryk to program dopłat do samochodów elektrycznych, który skierowany jest do wszystkich kategorii odbiorców. Ile wynosi dofinansowanie? Sprawdźcie!

samochód elektryczny ładujący się z wallboxa

Uwaga! Od 03.02.2025 roku program Mój Elektryk został zastąpiony Programem NaszEauto.

Program Mój Elektryk – najważniejsze informacje

Podsumowanie aktualnych zasad programu Mój Elektryk
BeneficjenciZakres inwestycjiForma i kwota wsparciaTerminy
Osoby fizyczne, JDG, przedsiębiorcy, fundacje, stowarzyszenia, spółdzielnie, instytuty badawcze, kościoły, organizacje religijne, rolnicy, jednostki sektora finansów publicznychSamochód z napędem elektrycznym, osobowy lub dostawczyOsoby fizyczne: do 27.000 zł, pozostałe podmioty: do 30% kosztów i 70.000 złDo 31.01.2025 r. lub do wyczerpania środków.

Program “Mój elektryk” – dla kogo?

Program “Mój elektryk” był skierowany do:

  • osób fizycznych,
  • podmiotów inne niż osoby fizyczne – przedsiębiorców, fundacji, stowarzyszeń, spółdzielni, instytutów badawczych, kościołów, organizacji religijnych, rolników, jednostek sektora finansów publicznych.

Dopłatę do auta elektrycznego 2024 w ramach programu “Mój elektryk” mogła otrzymać każda osoba fizyczna deklarująca, że w ciągu 2 lat od nabycia samochodu, ani go nie sprzeda, ani nie będzie wykorzystywała pojazdu w ramach działalności gospodarczej (czyli nie wprowadzi go do ewidencji środków trwałych).

“Mój elektryk” – jakie warunki dofinansowania?

“Mój elektryk” to program, który przewidywał możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie fabrycznie nowego pojazdu, zeroemisyjnego kategorii M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e i L7e. Przy czym osoby fizyczne mogły się starać o dotację do pojazdu kat. M1, którego koszt nie przekraczał 225.000 brutto (ograniczenie cenowe nie dotyczyło posiadaczy Karty Dużej Rodziny). Dofinansowaniem były objęte nowe samochody:

  • zasilane wyłącznie energią elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych;
  • wykorzystujące do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania.

W przypadku osób fizycznych, dofinansowanie w ramach “Mojego elektryka” było udzielane w formie bezzwrotnej dotacji. Co ważne, program ten uwzględniał także leasing samochodu elektrycznego i w ramach tego świadczenia o dotacje z puli mogły ubiegać się banki udzielające kredytowania na ten rodzaj pojazdu.

Celem uzyskania dotacji na zakup auta elektrycznego w 2024 roku, wystarczy spełnić kryteria określone w programie priorytetowym i regulaminie naboru. Konieczne było zatem m.in.:

  • kupienie lub wzięcie w leasing nowego pojazdu elektrycznego, którego cena nie może przekroczyć ceny maksymalnej określonej w programie;
  • w przypadku zakupu zarejestrowanie zeroemisyjnego pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ubezpieczenie go i zobowiązanie się do tego, że nie pozbędzie się go przez dwa lata od uzyskania dotacji.

Samochód, który miał zostać dofinansowany w ramach programu, musiał być w pełni elektryczny. Hybrydy i hybrydy plug-in nie były w ogóle brane pod uwagę. Dotyczy to również elektrycznie wspomaganych rowerów. Uwzględniane były za to elektryczne motocykle – ich właściciele mogli ubiegać się o 4.000 zł dopłaty.

Program “Mój elektryk” – ile dopłaty można było otrzymać?

W przypadku osób fizycznych podział dofinansowania:

  • Bez Karty Dużej Rodziny wynosił do 18.750 zł, maksymalny koszt pojazdu natomiast wynosił 225.000 zł.
  • Z Kartą Dużej Rodziny było to do 27.000 zł, przy jednoczesnym braku limitu ceny samochodu elektrycznego.

Pozostali adresaci “Mojego elektryka” mogli liczyć na dopłatę do samochodu elektrycznego, której poziom zależał od m.in. kategorii pojazdu. Co istotne, osoby fizyczne mogły ubiegać się o dofinansowanie do zakupu więcej niż jednego auta.

Budżet

W puli programu znalazło się 500 mln złotych, w ramach których:

  • 100 mln zł przeznaczono na dodatki do sfinansowania zakupu pojazdów elektrycznych bezpośrednio przez rodziny. Pieniądze te powinny były wystarczyć na zakup ok. 5.500 aut elektrycznych. W praktyce sprzedaż tej ilości pojazdów osobom indywidualnym mogła zająć nawet 2-3 lata. Po ich wyczerpaniu ministerstwo i NFOŚIGW rozważały zwiększenie tej puli.
  • 200 mln zł zaplanowano na dopłaty dla przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne na zakup pojazdu zeroemisyjnego kategorii M1, N1 oraz L1e-L7e.
  • 200 mln zł stanowiły środki w formie dopłat do rat lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu. Kwota ta w trakcie trwania Programu Priorytetowego “Mój elektryk” została podniesiona do 400 mln zł.

Do kiedy dopłaty do samochodów elektrycznych?

Czas trwania programu “Mój elektryk” przewidziano na lata 2021-2025. Wnioski o dofinansowanie były przyjmowane:

  • dla osób fizycznych – od 12 lipca 2021 roku do wyczerpania środków lub do 31 września 2025 roku (wszystkie pieniądze miały natomiast zostać wypłacone do końca czerwca 2026 roku);
  • dla przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne – od 22 listopada 2021 roku do wyczerpania środków lub do 30 września 2025 roku.

Cały proces przyznawania dotacji był prowadzony online. Ewentualna informacja o wyczerpaniu alokacji środków przed terminem zakończenia naboru wniosków miała zostać umieszczona na stronie internetowej NFOŚiGW.

“Mój elektryk” dla firm

Od 22 listopada 2021 roku również przedsiębiorcy mogli uzyskać wsparcie z programu “Mój elektryk” na podobnym poziomie co klienci indywidualni. Oznaczało to, że dofinansowanie wynosiło:

  • 18.750 zł dla tych przedsiębiorców, którzy nie zadeklarowali podwyższonego przebiegu;
  • 27.000 zł dla tych, którzy zadeklarowali podwyższony przebieg (średniorocznie powyżej 15 tys. kilometrów).

W przypadku natomiast samochodów dostawczych, kwoty te wynosiły odpowiednio:

  • 50.000 zł – dla przedsiębiorców niedeklarujących podwyższonego przebiegu (do 20% kosztów kwalifikowanych);
  • 70.000 zł – dla przedsiębiorców deklarujących podwyższony przebieg (do 30% kosztów kwalifikowanych przy deklaracji średniorocznego przebiegu powyżej 20 tys. kilometrów).

Przedsiębiorcy mogli ubiegać się także o dotację do pojazdów typu motorowery dwukołowe, trójkołowce i czterokołowce. W takim wypadku wysokość dofinansowania wynosiła:

  • dla pojazdu kategorii L1e-L7e do 30% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 4000 zł.

„Mój elektryk” – leasing

Od września 2021 roku „Mój Elektryk” obejmował również nabycie pojazdu w formie leasingu. Podmiot, który chciał ubiegać się o dopłaty do leasingu lub leasingu konsumenckiego, powinien był udać się do firm leasingowych biorących udział w programie “Mój elektryk” i postępować dalej według instrukcji doradców.

Może to być m.in.:

  • Arval Service Lease Polska,
  • LeasePlan Fleet Management,
  • Volkswagen Financial Services,
  • PSA Finance Polska Sp. z o.o.,
  • PKO Leasing S.A.,
  • Prime Car Managment S.A.,
  • Man Financial Services Poland Sp z o.o.,
  • BNP Paribas Leasing Services Sp. z o.o.,
  • Santander Consumer Multirent Sp. z o.o.,
  • Santander Leasing S.A.

Uwaga! W sierpniu 2024 roku NFOŚiGW podjął decyzję o czasowym zamknięciu naboru w ścieżce leasingowej. Stało się tak z powodu wyczerpnia środków z puli przeznaczonej na ten cel.

“Mój elektryk” wniosek – gdzie złożyć?

Cały proces przyznawania dotacji w ramach programu “Mój elektryk” był prowadzony online. Aby uzyskać dotację, wystarczyło jedynie po zakupie samochodu elektrycznego wypełnić prosty wniosek elektroniczny, który składało się bezpośrednio do NFOŚiGW. Ważne było jednak, aby dołączyć do niego skany kilku niezbędnych dokumentów – musiał on być również podpisany podpisem elektronicznym lub Profilem Zaufanym.

Co istotne, dofinansowaniu z programu podlegały wyłącznie pojazdy kupione po 1 maja 2020 roku. Złożenie wniosku o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego było całkowicie bezpłatne. Po pozytywnej ocenie przez NFOŚiGW, podpisany elektronicznie wniosek stawał się umową, co pozwalało na wypłatę środków.

Ile trwa rozpatrzenie wniosku?

Decyzja w sprawie przyznania dofinansowania powinna zostać wydana w ciągu miesiąca od złożenia wniosku (dotyczy to również przelewu środków na konto).

Natomiast w przypadku dofinansowania do leasingu należało złożyć wniosek w wybranej przez siebie firmie leasingowej. Po pozytywnej weryfikacji ze strony firmy, można było podpisać umowę leasingową i umowę dotacyjną, a wypłata środków następowała po przekazaniu pojazdu leasingobiorcy.

Dofinansowanie “Mój elektryk” – wymagane dokumenty

Do wypełnionego online wniosku o dofinansowanie samochodu elektrycznego w ramach programu “Mój elektryk” należało dołączyć:

  • wydruk z CEPiK potwierdzający rodzaj napędu pojazdu;
  • skan/skany faktur zakupu nowego samochodu (wraz z fakturami zaliczkowymi);
  • pełny skan Karty Dużej Rodziny (jeśli dotyczyło);
  • pełny skan dowodu rejestracyjnego zakupionego pojazdu, w którym jako właściciel figurował wnioskodawca;
  • zawiadomienie zakładu ubezpieczeń o cesji praw do ubezpieczenia;
  • pełny skan dokumentu ubezpieczenia (polisy) OC oraz AC (autocasco) zakupionego pojazdu, zabezpieczającego go przed uszkodzeniami, zniszczeniami oraz utratą na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży, wraz z dowodem opłacenia składek lub pierwszej raty;
  • oświadczenie wnioskodawcy/beneficjenta o posiadaniu zgody współwłaścicieli na przetwarzanie danych osobowych (jeśli dotyczyło);
  • oświadczenia dla NFOŚiGW;
  • pełnomocnictwo do złożenia wniosku o dotację oraz zawarcia umowy, a także prowadzenie czynności z nią związanych (wtedy gdy wniosek był składany w imieniu własnym i współwłaściciela pojazdu).

“Mój elektryk” – jakie auta mogą być dofinansowane w jego ramach?

Z pewnością wielu z Was zastanawiało się, jakie auta mogły być dofinansowane z programu “Mój elektryk”. Odpowiedź była prosta – każde, którego cena nie przekroczyła 225.000 zł.

To sprawiało, że lista dostępnych modeli nie była zbyt długa. Niestety, od momentu uruchomienia programu, rząd nie zdecydował się na zaktualizowanie limitu cenowego.

Inne programy wsparcia elektromobilności w Polsce

Kolejnymi formami wsparcia elektromobilności w Polsce oprócz programu “Mój elektryk” mają być: Dofinansowanie do stacji ładowania dla aut elektrycznych i Zielony Transport Publiczny.

Komentarze

guest
3 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Emila Biernaciak

Ukończyła Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ekspertka w zakresie fotowoltaiki. Zapalona badaczka zagadnień związanych z finansami, energetyką oraz marketingiem w sieci. Szczera fanka i propagatorka ekologicznych rozwiązań, które mogą zmienić świat na lepsze. Niespokojny duch, wciąż szukający nowej wiedzy i doświadczeń. W wolnym czasie czyta powieści Stephena Kinga i śledzi trendy motoryzacyjne.