Moya wybuduje stacje ładowania za 17 mln zł otrzymanych z NFOŚiGW!
Anwim S.A., operator sieci stacji paliw Moya, otrzymał z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) wsparcie w wysokości blisko 17 mln zł. Środki zostaną przeznaczone na budowę stacji ładowania samochodów elektrycznych. Wobec coraz większej popularności „elektryków” na polskich i szerzej – unijnych drogach – taka inwestycja wydaje się naturalnym kierunkiem rozwoju. Fundusze zostaną przeznaczone na realizację 46 publicznych stacji ładowania dla samochodów elektrycznych na terenach stacji benzynowych sieci Moya w całym kraju. Obecnie pod szyldem Moya działa ponad 400 stacji paliw w Polsce.
Ekspansja punktów ładowania w sieci Moya
Anwim nie ukrywa swoich ambicji w dziedzinie elektromobilności, a te są niemałe. Do 2030 r. chce stworzyć ponad 4 tys. punktów ładowania. Według Pawła Grzywaczewskiego, członka zarządu Anwim SA, konsekwentne dążenie firmy do dostosowywania się do rosnących potrzeb rynku oraz wdrażania strategii zielonej transformacji to klucz do sukcesu.
Co więcej, Anwim nie ogranicza się jedynie do rozbudowy punktów ładowania. Z myślą o przyszłości firma zamierza zainwestować do 1 mld zł w projekty proekologiczne, takie jak produkcja energii ze źródeł odnawialnych.
Umowy w sprawie wsparcia w wysokości blisko 17 mln zł podpisano 9 sierpnia br. w biurze NFOŚiGW w Warszawie. Podpisali je Artur Michalski, wiceprezes NFOŚiGW, oraz Rafał Pietrasina, prezes Anwim.
Moc ładowarek wyniesie od 120 kW do 180 kW. Prace nad uruchomieniem 46 publicznych stacji ładowania dla „elektryków” powinny zakończyć się do grudnia 2026 r.
Rynek elektromobilności w Polsce
Ambicje operatora sieci Moya dobrze wpisują się w szerszy kontekst ekspansji elektromobilności. Polacy coraz bardziej cenią tę opcję transportu. Tym bardziej infrastruktura powinna nadążać za potrzebami. Jak wynika z Licznika Elektromobilności, pod koniec czerwca 2023 r. w Polsce działało 5.709 punktów ładowania pojazdów elektrycznych (2.885 ogólnodostępnych stacji).
Zgodnie z unijnymi regulacjami od 2035 r. nie będzie można kupić nowego samochodu spalinowego, tylko używane. Ta zmiana to zapewne początek coraz głębszych reform w ograniczaniu emisyjności transportu. W tym kontekście inwestowanie w infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych wydaje się dobrym pomysłem.
Może Cię również zainteresować
ORLEN zakończył badania dna Bałtyku pod nową morską farmę wiatrową Baltic East
Grupa ORLEN zakończyła kluczowe badania sejsmiczne i geotechniczne dna Bałtyku dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltic East. Prace prowadzone przez konsorcjum polskich firm umożliwią realizację kolejnych etapów inwestycji o potencjale blisko 1 GW.
Plan STIP UE: pierwsze kroki w kierunku produkcji zielonych paliw dla lotnictwa i żeglugi
Unijny Plan Inwestycji w Zrównoważony Transport (STIP) wskazuje kierunki wsparcia produkcji e-paliw dla lotnictwa i żeglugi, podkreślając pilną potrzebę działań. Eksperci T&E ostrzegają, że kluczowe decyzje muszą zapaść szybko, by Europa utrzymała przewagę technologiczną.
UE na COP30: Europa podtrzymuje kurs na OZE i efektywność energetyczną
Podczas otwarcia COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła determinację Unii Europejskiej w realizacji celów klimatycznych. Europa deklaruje wsparcie dla transformacji energetycznej na świecie oraz dalsze zwiększanie udziału OZE i efektywności energetycznej.
UE osłabia cel klimatyczny na 2040 rok – co to oznacza dla transformacji energetycznej?
Ministrowie państw UE uzgodnili niższy cel redukcji emisji do 2040 roku – 85%, w tym możliwość wykorzystania międzynarodowych offsetów. Decyzja ta budzi kontrowersje i pytania o przyszłość europejskiego przywództwa klimatycznego.
Ulgi dla odbiorców przemysłowych w 2026 roku – nowe zasady i terminy
Urząd Regulacji Energetyki przypomina odbiorcom przemysłowym o nowych zasadach i terminach składania oświadczeń dotyczących ulg na energię elektryczną w 2026 roku. Kluczowy jest termin do 15 listopada 2025 r.
Nowy kompromis klimatyczny i perspektywy OZE – Paulina Hennig-Kloska otwiera konferencję EuroPower
Podczas otwarcia konferencji EuroPower ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska ogłosiła osiągnięcie kompromisu w sprawie ETS2 oraz zapowiedziała dalsze przyspieszenie transformacji energetycznej i inwestycji w OZE.

Komentarze