Największy na świecie statek elektryczny zaprezentowany w Hobart
Na rzece Derwent w australijskim Hobart zwodowano największy na świecie statek z napędem bateryjno-elektrycznym. Jednostka o nazwie Hull 096, zbudowana przez Incat dla operatora Buquebus, wyznacza nowe standardy w zrównoważonym transporcie morskim i jest jednym z najważniejszych osiągnięć australijskiego przemysłu stoczniowego.

Historyczny dzień dla morskiej elektromobilności
2 maja 2025 roku setki osób zebrały się w stoczni Incat w Hobart, aby być świadkami przełomowego momentu w historii światowego przemysłu stoczniowego. Oficjalnie zwodowano Hull 096 – największy na świecie statek o napędzie bateryjno-elektrycznym.
Zamówiona przez południowoamerykańskiego operatora promowego Buquebus jednostka będzie obsługiwać trasę między Buenos Aires a Urugwajem, przewożąc do 2 100 pasażerów i 225 pojazdów. Co istotne – całkowicie bez emisji spalin.
– To przełomowy dzień nie tylko dla Incat, ale dla całej branży transportu morskiego – podkreślił Robert Clifford, prezes Incat. – Hull 096 to najbardziej ambitny, złożony i znaczący projekt, jaki kiedykolwiek zrealizowaliśmy.
Technologiczny gigant z Tasmanii
Nowoczesny prom mierzy 130 metrów długości i wyposażony jest w ponad 250 ton baterii, z czego system magazynowania energii (ESS) osiąga rekordową pojemność ponad 40 MWh – to czterokrotnie więcej niż jakiekolwiek dotychczasowe rozwiązanie w żegludze.
Energia zasila osiem elektrycznych wodnoodrzutowych napędów, a za dostarczenie i integrację systemów odpowiada renomowana firma Wärtsilä.
Jak zaznaczył jej przedstawiciel Roger Holm: – Elektryfikacja promów to kluczowy krok ku osiągnięciu neutralności klimatycznej w transporcie morskim.
Projekt z wizją i odwagą
Historia budowy Hull 096 sięga momentu, w którym Buquebus – od lat współpracujący z Incat – zdecydował się zrezygnować z napędu LNG na rzecz pełnej elektryfikacji.
– To kamień milowy osiągnięty przez prywatne firmy z odwagą i z myślą o przyszłości – powiedział Juan Carlos López Mena, prezes Buquebus.
Zadowolenia z sukcesu nie krył także premier Tasmanii, Jeremy Rockliff, który pogratulował firmie Incat „nadzwyczajnego rzemiosła i innowacyjności”, podkreślając, że statek jest symbolem zdolności Tasmanii do kreowania rozwiązań na skalę światową.
Co dalej?
Obecnie trwają prace nad wykończeniem wnętrz jednostki, w tym największego na świecie pokładu handlowego na promie – 2300 m² powierzchni sprzedażowej typu duty-free. Instalacja baterii i integracja systemów energetycznych zakończą się przed planowanymi na ten rok testami na wodach rzeki Derwent.
Zobacz również:- Pierwszy europejski statek do transportu CO₂ gotowy. Kluczowy krok w stronę pełnoskalowego magazynowania CO₂ w UE
- Japonia testuje pierwszy na świecie „zielony” offshore’owy data center zasilany w 100% OZE
- „Józef Piłsudski” i „Paderewski” ruszyli w morze – ORLEN stawia na LNG
Źródło: Incat
Może Cię również zainteresować
Westinghouse i INSA Lyon wspólnie przyspieszą rozwój SMR i innowacji materiałowych w energetyce jądrowej
Westinghouse Electric Company oraz francuski instytut INSA Lyon zacieśniają współpracę badawczą. Wspólnie zamierzają rozwijać nowe technologie materiałowe, kluczowe dla przyszłości energetyki jądrowej, w tym reaktorów IV generacji (SMR/AMR).
Włosi stawiają na SMR: Nuclitalia rusza z badaniami nad nową energią
Enel, Ansaldo Energia i Leonardo utworzyły wspólnie spółkę Nuclitalia, której celem będzie rozwój technologii nowej generacji w sektorze energetyki jądrowej. Nowa firma skoncentruje się na badaniach nad małymi reaktorami modułowymi (SMR) i analizie możliwości wdrożenia ich we Włoszech.
Nowy etap dla Vestas w Polsce. Fabryka w Goleniowie przechodzi pod ich skrzydła
Vestas przejmuje fabrykę łopat w Goleniowie od LM Wind Power. Zakład będzie kontynuował produkcję komponentów dla turbin wiatrowych na potrzeby rynku europejskiego. Transakcja wzmacnia pozycję Vestas w regionie i wpisuje się w szerszy plan rozwoju zielonej energetyki.
275 tys. klientów ScottishPower zaoszczędziło już 2 mln funtów na prądzie
Brytyjski dostawca energii ScottishPower ogłosił, że jego klienci zaoszczędzili łącznie 2 miliony funtów od momentu wprowadzenia programu „half price electricity at weekends”. Zniżka, obowiązująca w weekendy, zachęca do korzystania z energii w bardziej ekologicznych i tańszych godzinach.
Enea Operator buduje magazyn energii. Nowa inwestycja wsparta środkami z NFOŚiGW
Enea Operator podpisała umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie budowy nowoczesnej instalacji magazynowania energii. To kolejny krok w kierunku transformacji sieci elektroenergetycznej i wsparcia dla rozwoju energetyki rozproszonej.
PGE Baltica rusza z badaniami dna Bałtyku dla farmy wiatrowej Baltica 9
PGE Baltica podpisała umowę na wykonanie kluczowych badań geofizycznych dla projektu Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica 9. Prace mają na celu zminimalizowanie ryzyka związanego z budową i będą realizowane w III kwartale 2025 roku.
Komentarze