Nie potrzebuje kierowcy. Ta ciężarówka sama jeździ i sama się ładuje
W porcie w Rotterdamie zaprezentowano przełomowe rozwiązanie: autonomiczna elektryczna ciężarówka DAF samodzielnie przejechała przez terminal i podłączyła się do ładowania za pomocą robota Rocsys. Pokaz odbył się w ramach europejskiego projektu MAGPIE i ma na celu przyspieszenie transformacji portów w zielone, zautomatyzowane węzły logistyczne.
Demonstracja nowej technologii w porcie Rotterdam
10 kwietnia 2025 roku na terenie APM Terminals Maasvlakte II w porcie Rotterdam firma Rocsys zaprezentowała praktyczne zastosowanie technologii automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych. Wydarzenie odbyło się w ramach projektu MAGPIE, współfinansowanego przez program Horizon 2020 Unii Europejskiej.
W demonstracji wzięła udział w pełni elektryczna, autonomiczna ciężarówka marki DAF. Pojazd samodzielnie poruszał się po porcie, po czym podjechał do stacji ładowania firmy Rocsys. Ładowanie rozpoczęło się automatycznie dzięki zastosowaniu robota i systemu wizyjnego. Obecność kierowcy w kabinie miała wyłącznie charakter nadzorczy.
Zobacz również: Rekord Guinnessa: motor Verge TS Pro przejechał 310 km
Rocsys i projekt MAGPIE – w kierunku zielonych portów
Technologia Rocsys opiera się na autorskim systemie robotycznym umożliwiającym bezdotykowe, w pełni zautomatyzowane ładowanie pojazdów. Firma specjalizuje się w rozwiązaniach dla flot komercyjnych, operatorów portów oraz segmentu robotaxi. Platforma Rocsys jest pierwszym interoperacyjnym rozwiązaniem tego typu na rynku.
Pokaz był częścią tzw. Demonstratora 9 – jednego z dziesięciu projektów pilotażowych w ramach inicjatywy MAGPIE, której celem jest rozwój inteligentnych, zielonych portów przyszłości. Projekt skupia się na wdrażaniu technologii wspierających dekarbonizację transportu oraz poprawę efektywności operacyjnej.
Znaczenie demonstracji dla sektora logistycznego
Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli wielu instytucji – od operatorów portowych, przez administrację rządową, po partnerów z projektu PIONEERS. Marieke Frensch, CTO APM Terminals MVII, otworzyła spotkanie, a Reyer Will, menedżer projektu MAGPIE, przybliżył jego cele.
Zgromadzeni eksperci wskazywali na kluczowe znaczenie automatyzacji i elektryfikacji transportu drogowego w kontekście transformacji energetycznej portów. Berte Simons, COO Portu Rotterdam, podkreśliła, że ograniczenie emisji CO2 przez ciężarówki jest istotnym krokiem w realizacji celów klimatycznych portu na 2030 rok.
Zobacz również: Chiny wydają pierwsze certyfikaty na komercyjne loty pasażerskimi dronami. EHang gotowy na rewolucję w miejskiej mobilności
Aspekty regulacyjne i perspektywy wdrożeń
Anouk van der Laan z holenderskiego Ministerstwa Infrastruktury i Gospodarki Wodnej omówiła ramy prawne dla zautomatyzowanego transportu. Z kolei Jaco van Meijeren z TNO przedstawił aktualne trendy i wyzwania związane z wdrażaniem elektrycznych i autonomicznych ciężarówek w logistyce.
Drugą część wydarzenia poprowadzili przedstawiciele firm zaangażowanych w projekt: Guus Arts z DAF Trucks oraz Daan Nap z Rocsys. Uczestnicy mieli okazję zobaczyć pokaz działania pojazdu w czasie rzeczywistym.
Przełom w automatyzacji logistyki
Zaprezentowane rozwiązanie uznane zostało za istotny krok w kierunku automatyzacji operacji logistycznych w obszarach przemysłowych. Technologia Rocsys w połączeniu z autonomicznymi pojazdami może w przyszłości znaleźć zastosowanie nie tylko w portach, ale także na drogach publicznych.
Rozwój takich rozwiązań, jak pokazany w Rotterdamie, może znacząco wpłynąć na planowanie, efektywność energetyczną i produktywność w logistyce. Rocsys i partnerzy projektu MAGPIE planują dalszy rozwój i skalowanie technologii, wspierając tym samym transformację energetyczną i cyfrową sektora transportowego.
Zobacz również: Rewolucja z Michigan: baterie EV ładują się 5 razy szybciej w mrozie
Źródło: Rocsys (komunikat prasowy), oprac. własne.
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze