Nie potrzebuje kierowcy. Ta ciężarówka sama jeździ i sama się ładuje
W porcie w Rotterdamie zaprezentowano przełomowe rozwiązanie: autonomiczna elektryczna ciężarówka DAF samodzielnie przejechała przez terminal i podłączyła się do ładowania za pomocą robota Rocsys. Pokaz odbył się w ramach europejskiego projektu MAGPIE i ma na celu przyspieszenie transformacji portów w zielone, zautomatyzowane węzły logistyczne.

Demonstracja nowej technologii w porcie Rotterdam
10 kwietnia 2025 roku na terenie APM Terminals Maasvlakte II w porcie Rotterdam firma Rocsys zaprezentowała praktyczne zastosowanie technologii automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych. Wydarzenie odbyło się w ramach projektu MAGPIE, współfinansowanego przez program Horizon 2020 Unii Europejskiej.
W demonstracji wzięła udział w pełni elektryczna, autonomiczna ciężarówka marki DAF. Pojazd samodzielnie poruszał się po porcie, po czym podjechał do stacji ładowania firmy Rocsys. Ładowanie rozpoczęło się automatycznie dzięki zastosowaniu robota i systemu wizyjnego. Obecność kierowcy w kabinie miała wyłącznie charakter nadzorczy.
Zobacz również: Rekord Guinnessa: motor Verge TS Pro przejechał 310 km
Rocsys i projekt MAGPIE – w kierunku zielonych portów
Technologia Rocsys opiera się na autorskim systemie robotycznym umożliwiającym bezdotykowe, w pełni zautomatyzowane ładowanie pojazdów. Firma specjalizuje się w rozwiązaniach dla flot komercyjnych, operatorów portów oraz segmentu robotaxi. Platforma Rocsys jest pierwszym interoperacyjnym rozwiązaniem tego typu na rynku.
Pokaz był częścią tzw. Demonstratora 9 – jednego z dziesięciu projektów pilotażowych w ramach inicjatywy MAGPIE, której celem jest rozwój inteligentnych, zielonych portów przyszłości. Projekt skupia się na wdrażaniu technologii wspierających dekarbonizację transportu oraz poprawę efektywności operacyjnej.
Znaczenie demonstracji dla sektora logistycznego
Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli wielu instytucji – od operatorów portowych, przez administrację rządową, po partnerów z projektu PIONEERS. Marieke Frensch, CTO APM Terminals MVII, otworzyła spotkanie, a Reyer Will, menedżer projektu MAGPIE, przybliżył jego cele.
Zgromadzeni eksperci wskazywali na kluczowe znaczenie automatyzacji i elektryfikacji transportu drogowego w kontekście transformacji energetycznej portów. Berte Simons, COO Portu Rotterdam, podkreśliła, że ograniczenie emisji CO2 przez ciężarówki jest istotnym krokiem w realizacji celów klimatycznych portu na 2030 rok.
Zobacz również: Chiny wydają pierwsze certyfikaty na komercyjne loty pasażerskimi dronami. EHang gotowy na rewolucję w miejskiej mobilności
Aspekty regulacyjne i perspektywy wdrożeń
Anouk van der Laan z holenderskiego Ministerstwa Infrastruktury i Gospodarki Wodnej omówiła ramy prawne dla zautomatyzowanego transportu. Z kolei Jaco van Meijeren z TNO przedstawił aktualne trendy i wyzwania związane z wdrażaniem elektrycznych i autonomicznych ciężarówek w logistyce.
Drugą część wydarzenia poprowadzili przedstawiciele firm zaangażowanych w projekt: Guus Arts z DAF Trucks oraz Daan Nap z Rocsys. Uczestnicy mieli okazję zobaczyć pokaz działania pojazdu w czasie rzeczywistym.
Przełom w automatyzacji logistyki
Zaprezentowane rozwiązanie uznane zostało za istotny krok w kierunku automatyzacji operacji logistycznych w obszarach przemysłowych. Technologia Rocsys w połączeniu z autonomicznymi pojazdami może w przyszłości znaleźć zastosowanie nie tylko w portach, ale także na drogach publicznych.
Rozwój takich rozwiązań, jak pokazany w Rotterdamie, może znacząco wpłynąć na planowanie, efektywność energetyczną i produktywność w logistyce. Rocsys i partnerzy projektu MAGPIE planują dalszy rozwój i skalowanie technologii, wspierając tym samym transformację energetyczną i cyfrową sektora transportowego.
Zobacz również: Rewolucja z Michigan: baterie EV ładują się 5 razy szybciej w mrozie
Źródło: Rocsys (komunikat prasowy), oprac. własne.
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze