Niemcy i Wielka Brytania połączą się podmorskim rurociągiem wodorowym
GASCADE i National Gas planują stworzenie podmorskiego połączenia wodorowego między Niemcami a Wielką Brytanią. Projekt ma wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne Europy, wspierać dekarbonizację przemysłu i zwiększyć elastyczność rozwijającej się gospodarki wodorowej.
Nowe porozumienie wodorowe podpisane w Rotterdamie
W Rotterdamie, podczas World Hydrogen Summit, niemiecki operator systemu przesyłowego GASCADE Gastransport GmbH oraz brytyjski National Gas podpisali memorandum o współpracy (MoU). Celem porozumienia jest ocena wykonalności budowy podmorskiego korytarza wodorowego pomiędzy Wielką Brytanią a Niemcami.
Projekt stanowi kontynuację niemiecko-brytyjskiej współpracy wodorowej. Opiera się na wynikach studium wykonalności opracowanego przez Arup, Adelphi i Dena. Kluczowym elementem inicjatywy jest rozwój wspólnego rynku wodoru poprzez infrastrukturę transgraniczną.
Dwa odcinki, jedno połączenie: struktura planowanego rurociągu
Korytarz wodorowy Wielka Brytania–Niemcy będzie składał się z dwóch odcinków podmorskiego rurociągu. Pierwszy odcinek zostanie poprowadzony z brytyjskiego wybrzeża. Następnie połączy się z projektem AquaDuctus, realizowanym przez GASCADE, który dostarczy wodór do niemieckiego wybrzeża.
AquaDuctus to istotna część niemieckiej strategii wodorowej. Stanowi on jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w regionie Morza Północnego, umożliwiając przesył zielonego i niskoemisyjnego wodoru do centrum Europy.
Wodór jako filar przyszłościowej energetyki
Celem korytarza wodorowego jest przyspieszenie dekarbonizacji przemysłu, zwiększenie niezależności energetycznej Europy oraz elastyczności systemu energetycznego. Dzięki połączeniu potencjału produkcyjnego wodoru w Wielkiej Brytanii z zapotrzebowaniem w Niemczech i kontynentalnej Europie, projekt ma szansę stać się fundamentem europejskiej gospodarki wodorowej.
Ulrich Benterbusch, dyrektor zarządzający GASCADE, podkreśla:
„To współdziałanie jest istotnym krokiem dla przyszłości energetycznej Europy. Wspólne inwestycje infrastrukturalne pozwalają na wykorzystanie odnawialnych zasobów Wielkiej Brytanii oraz niemieckiego potencjału magazynowania i konsumpcji wodoru, wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne kontynentu”.
Europejskie ambicje klimatyczne i bezpieczeństwo dostaw
Jon Butterworth, dyrektor generalny National Gas, zaznacza:
„Nasza współpraca z GASCADE pokazuje, że potrafimy wspólnie działać na rzecz klimatu i budować odporny system energetyczny, który przynosi korzyści wszystkim obywatelom Europy”.
Korytarz ma umożliwiać transport wodoru w obu kierunkach. Taka konstrukcja zwiększy elastyczność i bezpieczeństwo dostaw zarówno dla rynku niemieckiego, jak i brytyjskiego. Projekt jest spójny z unijnymi celami rozwoju gospodarki wodorowej oraz dążeniem do ograniczenia zależności od importu paliw kopalnych.
Projekt o znaczeniu strategicznym dla Europy
GASCADE i National Gas planują uzyskanie statusu Projektu Wspólnego Zainteresowania (PCI) lub Projektu Wzajemnego Zainteresowania (PMI). Chcą również uwzględnić inwestycję w Europejskim Dziesięcioletnim Planie Rozwoju Sieci (TYNDP) na 2026 rok.
Zobacz również:- Przełom w produkcji zielonego wodoru. Koreańczycy pokazali system działający wyłącznie dzięki słońcu
- Światowy Szczyt Wodorowy 2025: trzy priorytety dla globalnego rynku
- Norwegia i Polska razem dla OZE i wodoru – nowa deklaracja podpisana w Warszawie
- ORLEN zainwestował w Hystar – 350 tys. ton wodoru do 2035 roku
Źródło: GASCADE (komunikat prasowy), oprac. własne.
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze