Niemcy planują nowe miliardy na wsparcie elektromobilności – priorytet dla mniej zamożnych gospodarstw
Niemiecki rząd ogłasza nowe wsparcie finansowe na zakup aut elektrycznych, kierując środki przede wszystkim do gospodarstw o niskich i średnich dochodach. Program ma pobudzić rynek przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych i wesprzeć transformację przemysłu motoryzacyjnego.
Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych w Niemczech
Koalicyjny rząd Niemiec zapowiedział uruchomienie nowego programu wsparcia dla osób planujących zakup samochodu elektrycznego. Celem inicjatywy jest ułatwienie przejścia na bezemisyjną mobilność przede wszystkim gospodarstwom domowym o niskich i średnich dochodach.
Finansowanie i założenia programu
Jak poinformował niemiecki minister środowiska Carsten Schneider, oprócz środków z Europejskiego Funduszu Klimatyczno-Społecznego, rząd federalny przeznaczy dodatkowe trzy miliardy euro z Funduszu Klimatu i Transformacji na lata do 2029 roku. Szczegóły dotyczące wysokości dopłat oraz kryteriów przyznawania wsparcia są jeszcze opracowywane.
Nie możemy potwierdzić krążących obecnie informacji dotyczących możliwych wysokości dopłat ani szczegółów nowego programu. Pewna jest finansowa podstawa do 2029 roku oraz to, że wsparcie skierowane będzie zwłaszcza do gospodarstw o niskich i średnich dochodach. Na tej podstawie dopracowujemy konkretne założenia programu.
Impuls dla produkcji tańszych aut elektrycznych
Minister Carsten Schneider podkreślił, że nowe wsparcie stanowi silny impuls dla niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, by rozwijać ofertę mniejszych i bardziej przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych.
W ten sposób tworzymy miliardowy impuls dla naszych producentów, aby wprowadzali na rynek więcej małych i przystępnych cenowo samochodów elektrycznych. To także ważny sygnał dla społecznego wymiaru polityki klimatycznej. Środki trafiają tam, gdzie są najbardziej potrzebne. Mamy solidną podstawę finansową, by opracować praktyczny program wsparcia na poziomie rządowym.
Dialog przemysłu i polityki – wnioski z Autogipfel
Podczas spotkania przedstawicieli branży motoryzacyjnej w urzędzie kanclerskim 9 października 2025 r., niemiecki rząd zadeklarował dalsze wsparcie dla sektora, oczekując jednocześnie utrzymania i tworzenia miejsc pracy w Niemczech.
Jako politycy jesteśmy gotowi wspierać przemysł motoryzacyjny. Oczekujemy jednak, że firmy będą lojalne wobec niemieckiego rynku i będą tu utrzymywać oraz tworzyć miejsca pracy. Wszyscy w branży wiedzą: przyszłość jest elektryczna. Inwestycje już kierowane są w stronę elektromobilności.
Schneider zwrócił uwagę na potrzebę elastycznego i społecznie sprawiedliwego przejścia do elektromobilności. Zaproponował także, by Unia Europejska rozważyła wsparcie dla produkcji samochodów z tzw. zielonej stali, co może pobudzić popyt na niskoemisyjne technologie w przemyśle.
Przyszłość mobilności: długoterminowy dialog
Minister podkreślił, że spotkanie w kanclerskim urzędzie to dopiero początek długofalowego dialogu między rządem, przedsiębiorstwami i pracownikami, który ma zapewnić skuteczną transformację sektora transportowego w kierunku neutralności klimatycznej.
Zobacz również:
- Polska elektromobilność przyspiesza – kiedy dogonimy Europę?
- Nowe inicjatywy Komisji Europejskiej dla przewagi Europy w motoryzacji i elektromobilności
- Solaris dostarczy 30 autobusów elektrycznych do Gdańska – nowe inwestycje w elektromobilność
- Elektromobilność w Europie: rekordowy wzrost sprzedaży i wyzwania dla producentów
- Nowe otwarcie Karty Efektywnej Transformacji Sieci Dystrybucyjnych: nacisk na elektromobilność i rozwój sieci
Źródło: Bundesumweltministerium (BMUV)
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze