Niezapłacony rachunek za prąd – co nam grozi?
Oczywistą sprawą jest, że nie zawsze w życiu układa nam się wszystko po naszej myśli. Chodzi tutaj zarówno o sprawy osobiste, zawodowe, jak i finansowe. My skupimy się rzecz jasna na tych ostatnich. Przedstawimy Wam mianowicie konsekwencje ewentualnego niezapłaconego rachunku za prąd. To jeden z dwóch powodów, na który może powołać się OSD i wstrzymać dostawę energii. Drugi to wadliwa i niebezpieczna instalacja elektryczna.
Rodzaje faktur za prąd i formy płatności
Poświęćmy najpierw chwilę temu, jakie są możliwe formy rachunków za energię elektryczną. Wszyscy kojarzymy przede wszystkim faktury w formie papierowej, które przesyłane są tradycyjną pocztą. Większość sprzedawców prądu umożliwia jednak pobieranie tego dokumentu w wersji elektronicznej. Dzięki temu mamy informacje o płatnościach od razu po wygenerowaniu rachunku – nie musimy czekać na listonosza. Więcej informacji na ten temat znajdziecie w naszym tekście E-faktura od sprzedawcy prądu/gazu – dlaczego warto?
Przypomnijmy też, w jaki sposób możemy regulować nasze rachunki wobec firmy energetycznej. Niewielu sprzedawców prądu ma teraz swoje własne kasy – punkty obsługi klientów mają raczej charakter informacyjny i reklamacyjny. Dlatego też najczęściej do dokonywania płatności korzystamy z innych firm, na przykład Poczty Polskiej, punktów rozliczeń rachunków, kasach sklepów czy banków. Zapłacić za energię możemy też elektronicznie – wykonując przelew ze swojego rachunku, zlecenie zapłaty lub za pośrednictwem płatności natychmiastowych, jeśli umożliwia to e-bok danego sprzedawcy prądu.
Kiedy wystawiana jest faktura za prąd?
A w jakim czasie wystawiany jest rachunek za energię? Ogólnie rzecz biorąc firma energetyczna powinna wystawić dokument w ciągu 5 dni od daty zakończenia okresu rozliczeniowego – na przykład miesiąca. Systemy informatyczne pomagają w szybszym przetwarzaniu danych i faktury są często wystawiane wcześniej.
Ile mamy dni na zapłacenie rachunku za prąd?
Standardowo firmy energetyczne dają nam czas na zapłatę należności powyżej 14 dni od daty wystawienia faktury. I warto zwrócić na to uwagę, ponieważ nie ma znaczenia, kiedy otrzymamy ten dokument. Gdyby z winy Poczty Polskiej faktura do nas nie dotarła, to powinniśmy skontaktować się z biurem obsługi klienta sprzedawcy energii.
Okres rozliczeniowy może skutkować wydłużeniem lub skróceniem terminu płatności. Generalnie im częstsze rozliczenie za pobraną energie, tym czas na uregulowanie rachunku będzie krótszy. Dzieje się tak z powodu tego, że kwoty są tutaj relatywnie niższe. Z założenia zatem jest je łatwiej zgromadzić. Tutaj jednak każdy sprzedawca ustala własną politykę względem klientów.
Często też dłuższy jest czas zapłaty, gdy mamy do czynienia z prognozą, a nie zużyciem rzeczywistym. W zależności od tego, jaki okres obejmuje prognoza, z takim wyprzedzeniem znamy wysokość naszych rachunków.
Z reguły forma rachunku nie ma wpływu na to, jaki mamy termin płatności. Odbiorcy, którzy się zdecydują na e-fakturę szybciej dowiedzą się o wysokości należności. A data zapłaty jest taka sama, jakby musieli czekać na rachunek papierowy.
Uwaga! Niezależnie od tego, jaki mamy termin płatności, to firma energetyczna jest zobowiązana dostarczyć nam rachunek nie później niż 7 dni przed wyznaczoną datą rozliczenia. Brak dokumentu jest podstawą reklamacji. O tym, jak ją napisać możecie przeczytać: Wysoki rachunek za prąd i jego reklamacja
Czy termin zapłaty można przedłużyć lub zmienić?
Gdyby z jakichś powodów rachunek przychodził do nas w niekorzystnym czasie, to możemy wnioskować do firmy energetycznej o przedłużenie terminu zapłaty. Tutaj powinniśmy starannie dobierać argumenty, które chcemy przedstawić sprzedawcy energii. Do tych najbardziej przekonujących należą te o regularnych dochodach wpływających na nasze konto po wyznaczonym terminie. Podnieść też trzeba, że zmiana terminu płatności pozwoli na terminowe rozliczenie się z należności. A na tym zyskamy przecież zarówno my (brak stresu i odsetek), jak i firma energetyczna.
Niezapłacony rachunek za prąd – jakie konsekwencje
A co konkretnie grozi nam, jeśli nie zapłacimy faktury za energię elektryczną w terminie? Tu postanowiliśmy prześwietlić sankcje stosowane przez sprzedawców z tak zwanej wielkiej piątki, czyli chodzi o firmy: Enea, Energa, Tauron, PGE i innogy. Generalnie, poza rosnącym zadłużeniem wobec firmy energetycznej, możemy też spodziewać się odcięcia licznika i tym samym braku prądu.
Enea i nieopłacony rachunek
Ten sprzedawca prądu rozpoczyna naliczanie odsetek ustawowych w wysokości 5% skali roku za każdy dzień zwłoki w płatnościach. Jednocześnie Enea jest bardzo otwarta do rozmów z odbiorcami – zadłużenie można rozkładać na raty, firma umożliwia również przesunięcie terminu płatności. A co się stanie, jeśli nie skorzystamy z tej możliwości? Wtedy możemy spodziewać się odcięcia prądu. Teraz przedstawimy, jak wygląda ta procedura.
Odcięcie prądu musi być poprzedzone dwoma warunkami:
- Przekroczenie terminu płatności o 30 dni.
- Sprzedawca wysłał pisemny monit płatności i klient nie uregulował należności w ciągu 14 dni od daty dostarczenia.
Padają tutaj często pytania, czy to oznacza, że ogólnie odbiorcy mają 44 dni zanim przyjdą pracownicy danego OSD? Otóż nie jest to powiedziane. Enea może bowiem wysłać monit już przykładowo 16-tego dnia od daty płatności i wówczas mamy łącznie tylko 30 dni.
Brak płatności za prąd – Energa
A jak się sprawa ma u tego sprzedawcy prądu? Energa, mimo problemów informatycznych i niedostarczaniu faktur za prąd, jest dość stanowcza dla swoich klientów. Na stronie firmy nie znajdziemy informacji o możliwym przesunięciu terminu płatności lub rozłożeniu należności na raty, oj nie. Za to znajdziemy informacje, dlaczego warto płacić rachunki za prąd w terminie i zaletach ustawienia przypomnienia o uregulowaniu faktury.
Jeśli chodzi o sankcje wobec odbiorcy, który nie zapłacił rachunku za prąd, to Energa również nalicza odsetki od razu po upłynięciu daty płatności. Jeżeli zapłata nie została dokonana do 20 dni od terminu płatności, to sprzedawca wyśle pisemne przypomnienie. Tutaj mamy wskazane, że maksymalny jednostkowy koszt monitu to 34,99 złotego (sporo, prawda?). Należy pamiętać, że ponaglenie wyznacza kolejną datę uregulowania – nie krótszą niż 14 dni. W umowie znajduje się zastrzeżenie, że dokument taki nie może być wystawiony częściej niż 6 razy w ciągu roku.
Czy to oznacza koniec dodatkowych kosztów? Niestety nie. Energa zastrzega, że kolejne, przedsądowe wezwanie do zapłaty będzie się wiązało z opłatami rzędu 43,41 złotego (nie częściej niż 5 razy w ciągu roku).
A kiedy w takim razie Energa odłączy nam prąd? Już po miesiącu od pierwotnego terminu płatności. Dokładniej to 34 dni. Później natomiast będą naliczane wszystkie opłaty dodatkowe. Jeśli to Wasza firma energetyczna, to musicie się liczyć ze zdecydowanym działaniem (również wpisanie do Krajowego Rejestru Dłużników). Pamiętajcie, że zawsze możliwa jest zmiana sprzedawcy prądu na jakiegoś przyjaźniejszego:)
Niezapłacony rachunek za prąd w Tauron
Sprawdźmy teraz, jak sytuacja z brakiem płatności za prąd wygląda w Tauron. Po pierwsze wspomnieć należy, że ten sprzedawca proponuje 4 możliwe terminy płatności: odpowiednio 5, 10 15 i 20-tego dnia miesiąca. W ten sposób od razu możemy dostosować datę regulowania rachunków za prąd do naszych możliwości.
A co jeśli, z jakichś przyczyn nie będziemy mieli pieniędzy na rachunek? To tutaj standardowo będą naliczane odsetki ustawowe. Odłączenie prądu nastąpi, jeśli nie uregulujemy naszego rachunku w ciągu 30 dni od pierwotnej daty rozliczenia i nie odpowiemy w ciągu 14 dni na pismo informujące o planowanym odcięciu licznika. Co ważne, Tauron stosuje też sankcje wstrzymania dostępu do sieci energetycznej, kiedy dany odbiorca nie zgadza się na zamontowanie licznika przedpłatowego.
Ten sprzedawca prądu, w przeciwieństwie do Energii, nie skupia się na potencjalnych karach dla odbiorców energii elektrycznej.
Zaległy rachunek w PGE
Trzeba przyznać, że PGE zachowuje się bardzo zachowawczo. W zasadzie, jeśli chodzi o brak terminowej zapłaty, to najbardziej skupia się na dużych odbiorcach. Gdy bowiem zaległość przekracza 50 tysięcy złotych i minęło 30 dni od terminu uregulowania faktury, to stosuje się tutaj różnego rodzaju zabezpieczenia w zależności od oszacowanego stopnia ryzyka.
A co z odbiorcami domowymi? Stosuje się tutaj standardowe zasady, to znaczy, że odcięcie licznika musi być poprzedzone dwoma warunkami: przekroczeniem o 30 dni daty płatności oraz braku reakcji w ciągu 14 dni na pismo o planowanym wstrzymaniu dostaw prądu. Wobec niesolidnych odbiorców jest stosowane dodatkowe zabezpieczenie – licznik przedpłatowy.
Koszty odsetkowe są w tym przypadku niewymienione, czyli przyjmujemy, że są to standardowe odsetki ustawowe.
Brak zapłaty za energię w innogy
W tym przypadku, sprzedawca określa, że wyłączenie prądu może nastąpić, jeśli odbiorca przekroczy termin płatności o co najmniej 30 dni. W ogólnych warunkach umowy nie ma informacji o tym, że musi być wysłane dodatkowe pismo. Zakładamy jednak, że sprzedawca prądu poinformuje Was o planowanym odcięciu licznika – po prostu stosuje się w tym przypadku przepisy ogólne.
Wstrzymanie dostaw prądu – inni sprzedawcy
Kiedy korzystacie z usług innej firmy energetycznej niż wielka piątka, to koniecznie sprawdźcie podpisane przez Was umowy. Na co warto zwrócić uwagę? Przede wszystkim na terminy płatności i ewentualne koszty. Przy okazji opłat, chcielibyśmy Was uczulić na wysokość naliczanych odsetek. Zgodnie z prawem nie mogą one być wyższe niż dwukrotność odsetek ustawowych (ustalane są one na dany rok).
A co, gdy sprzedawca próbuje Was oszukać? Wtedy należy złożyć reklamacje i zgłosić też skargę do URE na sprzedawcę. Kiedy umowa jest wadliwa, to naliczane są wówczas wyłącznie odsetki ustawowe.
Licznik energii – odcięcie prądu i co dalej?
Co zrobić, jeśli już dystrybutor prądu na zlecenie firmy energetycznej wstrzyma nam dostawy prądu? Warto wiedzieć, że ponowne podłączenie licznika wiąże się z dodatkowymi kosztami. Jakimi? Informacje o tym znajdziecie artykule: Ile kosztuje ponowne podłączenie prądu po odcięciu?
Miejcie też na uwadze, że czasem sprzedawcy prądu próbują odzyskać przedawnione rachunki za prąd. Informacje o tym, kiedy przedawnia się faktura za energię znajdziecie w artykule: Przedawnienie rachunku za energię.
Komentarze