NIO Firefly: Mały, Wściekły i Elektryczny
Elektryczna rewolucja wchodzi w decydującą fazę: NIO Firefly oficjalnie wkracza na rynek, rzucając wyzwanie dotychczasowym liderom segmentu miejskich aut elektrycznych. Submarka chińskiego giganta NIO, debiutująca w kwietniu 2025 roku, ma ambicję podbić serca młodszych kierowców, stając w szranki z takimi graczami jak Mini i Smart. Czy Firefly ma realne szanse na sukces? Przyjrzyjmy się bliżej temu elektrycznemu hatchbackowi.

Design zdefiniowany na nowo “vivid, thoughtful, solid”:
Strategia projektowa Firefly to nie tylko puste hasła marketingowe. To przemyślana koncepcja, która ma wyróżnić ten model na tle konkurencji. “Vivid” (żywy) to charakterystyczne “trio lights” – trzy małe reflektory z każdej strony pojazdu, które nadają mu unikalny wygląd. “Thoughtful” (przemyślany) to maksymalne wykorzystanie przestrzeni wewnętrznej, oferujące aż 27 schowków. “Solid” (solidny) ma z kolei zapewniać poczucie wysokiej jakości, pomimo niższego przedziału cenowego.
Wnętrze Firefly to przykład funkcjonalności i nowoczesnego designu. Centralny ekran dotykowy o przekątnej 13,2 cala oraz 6-calowy wyświetlacz LCD na kolumnie kierownicy dostarczają kierowcy wszystkich niezbędnych informacji. System zapachowy i 256-kolorowe oświetlenie ambientowe tworzą przyjemną atmosferę w kabinie.
Przestrzeń nie tylko na papierze
Kompaktowe wymiary zewnętrzne często oznaczają kompromisy w kwestii przestrzeni wewnętrznej. W przypadku Firefly inżynierom NIO udało się jednak wygospodarować zaskakująco dużo miejsca. 95-litrowy przedni bagażnik (frunk) oraz 335-litrowy bagażnik tylny, który można powiększyć do 1253 litrów po złożeniu tylnych siedzeń, to wynik godny pochwały.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
NIO nie szczędziło wysiłków, aby zapewnić Firefly wysoki poziom bezpieczeństwa. Potwierdza to pięciogwiazdkowa ocena w testach C-NCAP. Samochód wyposażono w 9 poduszek powietrznych oraz 15 aktywnych funkcji bezpieczeństwa, w tym system wspomagania kierowcy z funkcją zmiany pasa ruchu, wyprzedzania i parkowania. Producent deklaruje, że system wspomagania kierowcy ma zapewniać pokrycie na poziomie 99,99%.
Specyfikacja techniczna – co kryje się pod maską?
Sercem Firefly jest tylny silnik elektryczny o mocy 105 kW (141 KM). Energia magazynowana jest w baterii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP) o pojemności 42,1 kWh, dostarczanej przez firmę Sunwoda. Zasięg wynosi 420 km (CLTC). Osiągi? Przyspieszenie 0-100 km/h w 8,2 sekundy i prędkość maksymalna 150 km/h.
Warto również wspomnieć o asystencie głosowym Lumo, który jest odpowiednikiem Nomi w modelach NIO i Xiaole w Onvo.
Dwa warianty, różne potrzeby
Klienci będą mogli wybierać spośród dwóch wersji wyposażenia: Zizai (podstawowa) i Faguang (bogatsza). Ta druga oferuje m.in. podgrzewane, wentylowane i masowane przednie fotele, elektryczną regulację foteli z pamięcią ustawień dla fotela pasażera oraz lepsze materiały wykończeniowe.
Strategia rynkowa Chiny i Europa na celowniku
Cena Firefly w Chinach zaczyna się od 119 800 juanów (około 16 770 USD). Dostawy rozpoczęły się 29 kwietnia 2025 roku. NIO planuje wprowadzić Firefly na rynek europejski w trzecim kwartale 2025 roku. Co ciekawe, Firefly będzie dzielić kanały sprzedaży z marką NIO, w przeciwieństwie do Onvo, która ma oddzielną sieć sprzedaży.
Konkurencja nie śpi
Firefly wchodzi na rynek, na którym konkurencja jest bardzo silna. Do głównych rywali należą m.in. BYD Dolphin i Volkswagen ID.3. BYD Dolphin w Chinach kosztuje od 99 800 do 125 800 juanów i ma długość 4280 mm, a Volkswagen ID.3 kosztuje od 119 888 do 136 888 juanów i ma długość 4261 mm.
Model | Cena (CNY) | Długość (mm) |
---|---|---|
NIO Firefly | 119 800+ | 4003 |
BYD Dolphin | 99 800 – 125 800 | 4280 |
Volkswagen ID.3 | 119 888 – 136 888 | 4261 |
Czy Firefly ma szansę na sukces?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Z jednej strony, Firefly oferuje atrakcyjny design, funkcjonalne wnętrze, wysoki poziom bezpieczeństwa i konkurencyjną cenę. Z drugiej strony, musi zmierzyć się z silną konkurencją i wyzwaniami związanymi z wejściem na nowe rynki.
Jedno jest pewne: NIO Firefly to interesująca propozycja, która może namieszać w segmencie miejskich aut elektrycznych. Czy tak się stanie? Czas pokaże.
Zobacz również:- Program NaszEauto z dużym zainteresowaniem – 1322 wnioski, a na horyzoncie kolejne 6 mld zł na e-mobilność
- NIO i CATL: partnerstwo w zakresie rozwoju sieci wymiany baterii (V2G)
- CATL ujawnia Naxtra: pierwszy na świecie akumulator sodowo-jonowy już w produkcji
Źródło: firefly.world / NIO / oprac. wł.
Może Cię również zainteresować
Strefy Rozwoju Zrównoważonego Przemysłu (SRZP) – rząd szykuje nowe przywileje dla przemysłu energochłonnego
Nowelizacja Prawa energetycznego ma otworzyć drogę do tworzenia specjalnych stref z preferencyjnymi warunkami energetycznymi dla przemysłu energochłonnego. W piątek, 16 maja 2025 r., opublikowano projekt ustawy w wykazie prac legislacyjnych rządu.
Rewolucja w kształceniu zawodowym. W Siedlcach rusza centrum elektroenergetyki
W Siedlcach otwarto jedno z pierwszych w Polsce Branżowych Centrów Umiejętności branży elektroenergetycznej. Inwestycja powstała w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Centrum umożliwi zdobycie nowoczesnych kwalifikacji zawodowych. Udział w uroczystości wzięła wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.
Elektromobilność przyspiesza: w Polsce już ponad 90 tys. aut całkowicie elektrycznych
Rośnie liczba samochodów elektrycznych w Polsce. Tylko w pierwszych czterech miesiącach 2025 roku przybyło ich o ponad 10,5 tysiąca – to wzrost aż o 36% rok do roku. Na koniec kwietnia flota aut całkowicie elektrycznych (BEV) przekroczyła 90 tysięcy pojazdów – wynika z danych PZPM i PSNM.
Energa inwestuje w 112 MW zielonej mocy na Dolnym Śląsku. Powstaje PV Serby
Energa Green Development przejęła projekt budowy jednej z największych farm fotowoltaicznych w regionie – PV Serby o mocy 112 MW. To kolejny krok spółki w kierunku realizacji celów dekarbonizacyjnych Grupy ORLEN oraz dynamicznego rozwoju lądowych OZE.
Photon Energy i Hyperion Renewables realizują farmę PV o mocy 38 MW w Rumunii
Photon Energy Group i portugalska firma Hyperion Renewables ogłosiły podpisanie kontraktu EPC (Engineering, Procurement and Construction) na realizację farmy fotowoltaicznej o mocy 34 MW w miejscowości Săliște w Rumunii. Trwają także prace nad zwiększeniem jej mocy do 38 MW. To pierwszy projekt z rumuńskiego portfolio Hyperion, który wejdzie w fazę budowy.
PGE szacuje wyniki za I kwartał 2025. Zysk netto wyraźnie powyżej oczekiwań
PGE zaskakuje pozytywnie inwestorów – wstępne wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku pokazują wyraźnie lepszą kondycję finansową spółki, niż zakładał rynkowy konsensus. Grupa osiągnęła 4,33 mld zł EBITDA oraz 2,42 mld zł zysku netto.
Komentarze