Northvolt sprzedaje fabrykę w Gdańsku! Co dalej z produkcją baterii w Polsce?
Northvolt ogłosił sprzedaż Northvolt Systems Industrial, w tym fabryki w Gdańsku. Nowy właściciel przejmie zakład i całą działalność związaną z systemami bateryjnymi. To część strategii Northvolt, który chce skupić się na produkcji ogniw bateryjnych na dużą skalę. Jakie będą konsekwencje tej transakcji?

Northvolt sprzedaje Northvolt Systems Industrial
Northvolt podpisał umowę sprzedaży swojej spółki zależnej Northvolt Systems Industrial, która zajmuje się produkcją systemów bateryjnych dla przemysłu. W ramach transakcji nowy właściciel przejmie zakłady firmy, w tym fabrykę w Gdańsku przy ul. Elbląskiej.
Northvolt Systems Industrial powstał w 2018 roku i zatrudnia około 300 pracowników. Posiada dwa główne zakłady: jeden w Sztokholmie, który zajmuje się prototypowaniem baterii, oraz drugi – Northvolt Dwa Industrial – w Gdańsku, gdzie prowadzona jest seryjna produkcja. Firma dostarcza rozwiązania bateryjne dla branż takich jak logistyka materiałowa, górnictwo, budownictwo czy rolnictwo. Jej kluczowi klienci to m.in. Epiroc, Konecranes i Dynell.
Przedstawiciele Northvolt podkreślają, że transakcja obejmie przekazanie wszystkich zasobów, umów oraz pracowników, co zapewni ciągłość działalności. Co ważne, wszystkie zakontraktowane zamówienia na 2025 rok zostaną zrealizowane zgodnie z wcześniejszym harmonogramem.
Co z fabryką Northvolt w Gdańsku?
Sprzedaż obejmuje fabrykę Northvolt w Gdańsku. Nowoczesny zakład produkuje magazyny energii – kluczowe rozwiązania dla transformacji energetycznej. Polski oddział przez jakiś czas pracował w wynajętych budynkach, a w 2023 roku otworzył własną fabrykę w Gdański – Northvolt Dwa.
Robert Chryc-Gawrychowski, prezes Northvolt Poland, podkreślił znaczenie gdańskiego zakładu:
Jestem dumny z naszego zespołu w Gdańsku i tego, co osiągnęliśmy przez ponad 6 lat działalności. Produkowane przez nas systemy bateryjne pracują na placach budowy, lotniskach, farmach, w stoczniach i kopalniach na całym świecie. Śmiało mogę powiedzieć, że dokładamy ważną cegiełkę do elektryfikacji przemysłu. Zawarta transakcja ma strategiczne znaczenie dla rozwoju kompetencji naszych pracowników i zapewnienia stabilności biznesu.
Nowy właściciel przejmie fabrykę i jej potencjał technologiczny, co oznacza kontynuację produkcji i rozwój kompetencji pracowników.
Dlaczego Northvolt sprzedaje część biznesu?
Sprzedaż Northvolt Systems Industrial to element strategicznej zmiany w działalności Northvolt. Firma chce skupić się na produkcji ogniw bateryjnych na dużą skalę. Matthias Arleth, dyrektor operacyjny Northvolt, tłumaczy:
Nie jest łatwo rozstać się z naszymi kolegami z Systems Industrial, którzy w krótkim czasie zbudowali od podstaw tak silny biznes. Jednak transakcja ta jest kolejnym ważnym elementem zmian dążących do skupienia się na naszej podstawowej działalności. Krok po kroku zbliżamy się do ustanowienia stabilnych podstaw, tak niezbędnych dla przyszłego sukcesu firmy.
Elin Åkerström, wiceprezes Northvolt Systems Industrial, dodała:
Cieszymy się, że osiągnęliśmy to porozumienie, które ma na celu zapewnienie obiecującej przyszłości technologii i produktów Northvolt Systems Industrial. W krótkim czasie stworzyliśmy zespół doświadczonych ekspertów, którzy opracowali prototypy od podstaw i wdrożyli zaawansowane portfolio produktów do produkcji seryjnej. Sprzedaliśmy ponad 3,300 naszych produktów Voltpack Core i osiągnęliśmy około 10 milionów godzin pracy naszych baterii. Cieszę się, że dzięki akwizycji działalność Systems Industrial będzie nadal się rozwijała.
Northvolt – gigant rynku bateryjnego
Northvolt to jeden z liderów rynku baterii i magazynów energii. Firma powstała w 2017 roku i od początku stawia na zrównoważoną produkcję ogniw o minimalnym śladzie węglowym. Jej misją jest przyspieszenie globalnej dekarbonizacji.
Firma powstała w 2015 roku jako SGF Energy z inicjatywy Petera Carlssona, byłego dyrektora Tesla Motors, który obecnie pełni funkcję prezesa. W 2017 roku spółka przyjęła nazwę Northvolt i skoncentrowała się na produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych.
Może Cię również zainteresować
Czechy: Nowy program E.ON pozwala zarobić 200 euro za udział w bilansowaniu sieci
Nowa inicjatywa w Czechach pozwala mieszkańcom zarabiać na dostosowywaniu zużycia energii do potrzeb sieci. Partnerstwo Delta Green i E.ON Czechia wpisuje się w rosnący trend wirtualnych elektrowni (VPP).
ContourGlobal zainwestuje 1,6 GW w magazyny energii we Włoszech
ContourGlobal przejmuje projekty BESS o mocy 1,6 GW i pojemności do 9,5 GWh we Włoszech. Inwestycje mają kluczowe znaczenie przed wrześniowymi aukcjami MACSE i wzmacniają pozycję firmy w transformacji energetycznej.
Biometan szansą dla Polski? Do 2035 roku możliwa produkcja 5 mld m³ rocznie
Do 2035 roku Polska może osiągnąć roczną produkcję biometanu na poziomie nawet 5 mld m³ – wynika z najnowszego raportu Banku Gospodarstwa Krajowego. Choć obecnie działa tylko jedna instalacja, w przygotowaniu jest już 30 kolejnych. To istotny krok na drodze do uniezależnienia się od rosyjskiego gazu i realizacji założeń planu REPowerEU.
EIB wydał 7,79 mld euro na drogi i lotniska sprzeczne z celami klimatycznymi
Europejski Bank Inwestycyjny (EIB) udzielił w latach 2021-2024 ponad 7 miliardów euro pożyczek na budowę nowych dróg, rozbudowę lotnisk i inne inwestycje transportowe zwiększające emisje CO2. Tak wynika z najnowszej analizy organizacji Transport & Environment (T&E). Działania te podważają klimatczne deklaracje EIB, który w 2021 roku ogłosił się „bankiem klimatycznym UE”.
Rekordowy czerwiec 2025: energia słoneczna największym źródłem prądu w UE
Po raz pierwszy w historii fotowoltaika wygenerowała najwięcej energii elektrycznej w Unii Europejskiej – wyprzedzając zarówno atom, jak i wiatr. Czerwiec 2025 okazał się przełomowym miesiącem dla transformacji energetycznej w Europie.
BMW Group: Rośnie sprzedaż aut elektrycznych i modeli MINI. Solidne wyniki za II kwartał 2025 roku
BMW Group zakończyło drugi kwartał 2025 roku z pozytywnym wynikiem sprzedaży, mimo trudnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym – globalna sprzedaż wzrosła o 0,4% r/r. Wzrosty napędzały auta elektryczne (+18,5% od początku roku), nowe modele MINI (+17,3%) oraz rekordowy wynik BMW M GmbH (ponad 100 tys. pojazdów).
Komentarze