Norwegia blisko całkowitej elektryfikacji – 96,2% sprzedaży to auta elektryczne
Norwegia umacnia swoją pozycję lidera elektromobilności. W lutym 2025 roku aż 96,2% sprzedanych samochodów miało napęd elektryczny, z czego 94,7% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV). To kolejny wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Najlepiej sprzedającym się modelem był Nissan Ariya, który wyprzedził Teslę Model Y. Wprowadzenie nowych regulacji podatkowych w kwietniu może wpłynąć na dalszy rozwój rynku.

Elektryfikacja norweskiego rynku osiąga rekordowy poziom
Luty 2025 roku potwierdził dominację samochodów elektrycznych w Norwegii. Ich udział w rynku wyniósł 96,2% (rok wcześniej wynik ten wyniósł – 92,1%). Samochody w pełni elektryczne (BEV) stanowiły 94,7% sprzedaży, natomiast hybrydy plug-in (PHEV) zaledwie 1,5%.

Udział innych napędów systematycznie maleje. W całkowitej sprzedaży nowych aut od początku 2025 roku:
- Diesle stanowiły 1,54%,
- Hybrydy (HEV) 1,52%,
- Hybrydy plug-in (PHEV) 1,26%,
- Benzynowe 0,38%.
Zmniejszenie sprzedaży PHEV wynika głównie z podwyższonych podatków wprowadzonych w 2024 roku. Zwiększyły one ceny tych pojazdów na tyle, że klienci, którzy nie chcieli kupować BEV, zaczęli wybierać klasyczne hybrydy (HEV) lub diesle, zamiast PHEV.
Eksperci podkreślają, że taka polityka podatkowa może być błędem. Hybrydy plug-in mogą pokonywać większość dystansu na napędzie elektrycznym, a mimo to ich sprzedaż spada na rzecz aut całkowicie spalinowych.
Nissan Ariya liderem sprzedaży
Lutowe statystyki sprzedaży przyniosły zaskoczenie – najlepiej sprzedającym się modelem okazał się Nissan Ariya z wynikiem 608 sprzedanych egzemplarzy. Wyprzedził on Teslę Model Y, która zajęła drugie miejsce z wynikiem 604 szt., oraz Toyotę BZ4X, która uplasowała się na trzeciej pozycji z 530 szt..
Co istotne, spadek sprzedaży Tesli Y to ogólnoświatowy trend – w styczniu straciła ona 6% r/r. Więcej: Tesla traci dominację. BYD i Geely rządzą rynkiem EV w styczniu 2025

W lutym na norweskim rynku zadebiutowało kilka nowych modeli:
- Hongqi EHS7 – duży SUV z baterią 88 kWh i zasięgiem 475 km (WLTP). Ceny od 479 900 NOK (€40 780).
- Skoda Elroq – skrócona wersja Enyaqa, startująca od 299 900 NOK (€25 400).
- Cupra Tavascan – coupe-SUV o długości 4,64 m, ceny od 469 000 NOK (€39 850).
- Renault 5 – miejski hatchback, pierwsze 2 egzemplarze na rynku, ceny od 249 900 NOK (€21 230).
Dobre wyniki zanotowały również modele, które niedawno trafiły do sprzedaży. Kia EV3 w swoim czwartym miesiącu na rynku zajęła 9. miejsce, sprzedając 275 egzemplarzy. Hyundai Inster, który dopiero rozpoczyna sprzedaż, zanotował 62 rejestracje, a Audi A6 e-tron sprzedało się w liczbie 34 szt.
Nowe regulacje podatkowe w Norwegii od kwietnia 2025 roku
Od 1 kwietnia 2025 roku w Norwegii zaczną obowiązywać nowe przepisy podatkowe, które mogą wpłynąć na strukturę rynku. Mają one na celu dalsze zwiększenie udziału pojazdów BEV, ale eksperci ostrzegają przed powtórzeniem błędu z 2024 roku, gdy podwyższenie podatków na PHEV spowodowało wzrost sprzedaży diesli i klasycznych hybryd HEV.
Norwegia blisko 100% elektryfikacji
Obecnie BEV stanowią już 27,7% całego parku samochodowego w Norwegii, a PHEV kolejne 7,2%. Oczekuje się, że do końca dekady samochody spalinowe niemal całkowicie znikną z norweskich dróg.
Transformacja norweskiego rynku to model, z którego inne kraje mogą czerpać lekcje – zarówno pod względem sukcesów, jak i błędów. Ostateczny wpływ nowych regulacji podatkowych poznamy dopiero w nadchodzących miesiącach.
Źródło: CleanTechnica
Może Cię również zainteresować
Przełom w produkcji zielonego wodoru. Koreańczycy pokazali system działający wyłącznie dzięki słońcu
Koreański Instytut Maszyn i Materiałów (KIMM) opracował nową technologię, która może zrewolucjonizować produkcję wodoru przy użyciu naturalnego światła słonecznego. Dzięki uproszczeniu procesu i zwiększeniu wydajności ogniw fotoelektrochemicznych, możliwa staje się masowa i opłacalna produkcja zielonego wodoru.
Hydrogen Bank: UE rozdaje 992 mln euro. Hiszpania i Norwegia zgarniają najwięcej
Komisja Europejska przeznacza prawie 1 mld euro na rozwój zielonego wodoru w ramach Hydrogen Bank. Wsparcie otrzyma 15 projektów, głównie w Hiszpanii i Norwegii. Celem jest produkcja 2,2 mln ton odnawialnego wodoru w dekadę. To ważny krok, ale eksperci wskazują na bariery infrastrukturalne.
Ponad 2,5 mld zł na „Dystrybucję kolejową 4.0.” – PGE modernizuje sieć zasilającą kolej
PGE otrzymała ponad 2,56 mld zł na modernizację sieci dystrybucyjnej dla kolei. Projekt zwiększy bezpieczeństwo, jakość energii i umożliwi integrację OZE z infrastrukturą kolejową.
Zmiany w zagospodarowaniu elektroodpadów coraz bliżej. Resort klimatu szykuje nowe obowiązki dla użytkowników PV
Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad nowelizacją przepisów dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Projekt zakłada m.in. nowe obowiązki dla użytkowników starszych paneli fotowoltaicznych oraz wprowadzenie instytucji autoryzowanego przedstawiciela dla zagranicznych firm. Nowela ma dostosować polskie przepisy do unijnego prawa i może wejść w życie jeszcze w tym roku.
Baltic Towers rusza z produkcją. Gdańska fabryka wież wiatrowych osiągnie pełną moc do 2026 roku
Na gdańskiej wyspie Ostrów powstaje największa i najnowocześniejsza fabryka morskich wież wiatrowych w Europie. Baltic Towers, wspólne przedsięwzięcie ARP i GRI Renewable Industries, już w przyszłym tygodniu rozpocznie produkcję. Do końca 2026 roku zakład osiągnie pełną zdolność operacyjną – będzie mógł wytwarzać ponad 150 wież rocznie.
Engie kończy z węglem w Słupsku. Powstaje nowoczesna pompa ciepła za 70 mln zł
W Słupsku rozpoczęto budowę nowego, ekologicznego źródła ciepła opartego na pompie ciepła i kogeneracji gazowej. Inwestycja spółki Engie ma umożliwić całkowite odejście od węgla i pokryć nawet 20% rocznego zapotrzebowania miasta na ciepło.
Komentarze