Nowa bateria Toshiby SCiB™: dwukrotnie lepsze odprowadzanie ciepła
Toshiba zapowiada wprowadzenie nowego modułu litowo-jonowego SCiB™ w połowie kwietnia 2025 roku. Nowy produkt ma dwukrotnie lepsze odprowadzanie ciepła niż obecne rozwiązania. Dzięki temu może sprostać rosnącym wymaganiom szybkiego ładowania i rozładowywania w pojazdach elektrycznych oraz zastosowaniach stacjonarnych.
Nowy moduł z aluminiową płytą bazową
Toshiba Corporation ogłosiła premierę nowego modułu SCiB™, litowo-jonowej baterii przeznaczonej do zastosowania m.in. w autobusach elektrycznych, statkach oraz systemach stacjonarnych. Urządzenie trafi na rynek japoński i międzynarodowy w połowie kwietnia 2025 roku.
Nowy moduł SCiB™ wyposażono w innowacyjną aluminiową płytę bazową, która pozwala na odprowadzanie ciepła na poziomie około dwukrotnie wyższym niż w dotychczasowych modelach. Ma to kluczowe znaczenie w kontekście rosnącego zapotrzebowania na baterie zdolne do pracy przy stałym, szybkim ładowaniu i rozładowywaniu.
Odpowiedź na wyzwania cieplne przy dużym obciążeniu
Dynamiczny rozwój elektromobilności i magazynowania energii zwiększa wymagania wobec baterii. Szczególnie istotne jest efektywne zarządzanie ciepłem generowanym podczas krótkich, intensywnych cykli ładowania i rozładowywania. Nagromadzone ciepło może skracać żywotność ogniw, dlatego producenci dążą do poprawy właściwości chłodzących.
Nowe rozwiązanie Toshiby zakłada użycie aluminium zamiast tradycyjnych materiałów żywicznych w podstawie modułu. Aluminium ma niższy opór cieplny, ale jako przewodnik wymaga dodatkowej izolacji względem ogniw. Toshiba opracowała strukturę, która zapewnia wymaganą odporność napięciową, umożliwiając wdrożenie rozwiązania na rynek.
Zobacz również: Rynek baterii litowo-jonowych eksploduje. 417,5 mld USD do 2034 roku
Utrzymanie długiej żywotności baterii
Nowy moduł SCiB™ zachowuje wszystkie dotychczasowe cechy baterii tej serii. Wśród nich wymienia się: bezpieczną pracę, długą żywotność, wysoką wydajność w niskich temperaturach, szybkie ładowanie, wysokie wartości wejścia i wyjścia oraz szeroki zakres efektywnego stanu naładowania (SOC).
Zastosowanie aluminiowej podstawy pozwala utrzymać te właściwości przy jednoczesnym zmniejszeniu nagrzewania ogniw. Testy wykazały, że przy typowych warunkach pracy i przy zastosowaniu standardowych systemów chłodzenia, nowy moduł odprowadza ciepło dwukrotnie lepiej niż obecne konstrukcje. Przekłada się to na znaczące wydłużenie cyklu życia baterii.
Uniwersalne zastosowanie i elastyczna konfiguracja
Moduły SCiB™ są wykorzystywane w szerokim spektrum aplikacji: od pojazdów hybrydowych i autobusów elektrycznych, przez dźwigi, pociągi, aż po zautomatyzowane pojazdy transportowe w centrach logistycznych. Toshiba oferuje nie tylko ogniwa i zestawy akumulatorowe, ale również moduły, które można łączyć szeregowo lub równolegle, by uzyskać wymagane napięcia i pojemności.
Rozszerzenie oferty o nowy produkt umożliwia firmie jeszcze lepsze dostosowanie się do indywidualnych wymagań klientów. Toshiba deklaruje, że nadal będzie rozwijać rozwiązania oparte na technologii SCiB™, uwzględniając cały cykl życia produktu – od instalacji, przez eksploatację, aż po utylizację.
Zobacz również: PowerCombo od Cubenergy: ma być szybciej, bezpieczniej, bez kalibracji
Źródło: Toshiba Corporation (informacie o produkcje), oprac. włase.
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze