Nowa bateria Toshiby SCiB™: dwukrotnie lepsze odprowadzanie ciepła
Toshiba zapowiada wprowadzenie nowego modułu litowo-jonowego SCiB™ w połowie kwietnia 2025 roku. Nowy produkt ma dwukrotnie lepsze odprowadzanie ciepła niż obecne rozwiązania. Dzięki temu może sprostać rosnącym wymaganiom szybkiego ładowania i rozładowywania w pojazdach elektrycznych oraz zastosowaniach stacjonarnych.

Nowy moduł z aluminiową płytą bazową
Toshiba Corporation ogłosiła premierę nowego modułu SCiB™, litowo-jonowej baterii przeznaczonej do zastosowania m.in. w autobusach elektrycznych, statkach oraz systemach stacjonarnych. Urządzenie trafi na rynek japoński i międzynarodowy w połowie kwietnia 2025 roku.
Nowy moduł SCiB™ wyposażono w innowacyjną aluminiową płytę bazową, która pozwala na odprowadzanie ciepła na poziomie około dwukrotnie wyższym niż w dotychczasowych modelach. Ma to kluczowe znaczenie w kontekście rosnącego zapotrzebowania na baterie zdolne do pracy przy stałym, szybkim ładowaniu i rozładowywaniu.
Odpowiedź na wyzwania cieplne przy dużym obciążeniu
Dynamiczny rozwój elektromobilności i magazynowania energii zwiększa wymagania wobec baterii. Szczególnie istotne jest efektywne zarządzanie ciepłem generowanym podczas krótkich, intensywnych cykli ładowania i rozładowywania. Nagromadzone ciepło może skracać żywotność ogniw, dlatego producenci dążą do poprawy właściwości chłodzących.
Nowe rozwiązanie Toshiby zakłada użycie aluminium zamiast tradycyjnych materiałów żywicznych w podstawie modułu. Aluminium ma niższy opór cieplny, ale jako przewodnik wymaga dodatkowej izolacji względem ogniw. Toshiba opracowała strukturę, która zapewnia wymaganą odporność napięciową, umożliwiając wdrożenie rozwiązania na rynek.
Zobacz również: Rynek baterii litowo-jonowych eksploduje. 417,5 mld USD do 2034 roku
Utrzymanie długiej żywotności baterii
Nowy moduł SCiB™ zachowuje wszystkie dotychczasowe cechy baterii tej serii. Wśród nich wymienia się: bezpieczną pracę, długą żywotność, wysoką wydajność w niskich temperaturach, szybkie ładowanie, wysokie wartości wejścia i wyjścia oraz szeroki zakres efektywnego stanu naładowania (SOC).
Zastosowanie aluminiowej podstawy pozwala utrzymać te właściwości przy jednoczesnym zmniejszeniu nagrzewania ogniw. Testy wykazały, że przy typowych warunkach pracy i przy zastosowaniu standardowych systemów chłodzenia, nowy moduł odprowadza ciepło dwukrotnie lepiej niż obecne konstrukcje. Przekłada się to na znaczące wydłużenie cyklu życia baterii.
Uniwersalne zastosowanie i elastyczna konfiguracja
Moduły SCiB™ są wykorzystywane w szerokim spektrum aplikacji: od pojazdów hybrydowych i autobusów elektrycznych, przez dźwigi, pociągi, aż po zautomatyzowane pojazdy transportowe w centrach logistycznych. Toshiba oferuje nie tylko ogniwa i zestawy akumulatorowe, ale również moduły, które można łączyć szeregowo lub równolegle, by uzyskać wymagane napięcia i pojemności.
Rozszerzenie oferty o nowy produkt umożliwia firmie jeszcze lepsze dostosowanie się do indywidualnych wymagań klientów. Toshiba deklaruje, że nadal będzie rozwijać rozwiązania oparte na technologii SCiB™, uwzględniając cały cykl życia produktu – od instalacji, przez eksploatację, aż po utylizację.
Zobacz również: PowerCombo od Cubenergy: ma być szybciej, bezpieczniej, bez kalibracji
Źródło: Toshiba Corporation (informacie o produkcje), oprac. włase.
Może Cię również zainteresować
Czechy: Nowy program E.ON pozwala zarobić 200 euro za udział w bilansowaniu sieci
Nowa inicjatywa w Czechach pozwala mieszkańcom zarabiać na dostosowywaniu zużycia energii do potrzeb sieci. Partnerstwo Delta Green i E.ON Czechia wpisuje się w rosnący trend wirtualnych elektrowni (VPP).
ContourGlobal zainwestuje 1,6 GW w magazyny energii we Włoszech
ContourGlobal przejmuje projekty BESS o mocy 1,6 GW i pojemności do 9,5 GWh we Włoszech. Inwestycje mają kluczowe znaczenie przed wrześniowymi aukcjami MACSE i wzmacniają pozycję firmy w transformacji energetycznej.
Biometan szansą dla Polski? Do 2035 roku możliwa produkcja 5 mld m³ rocznie
Do 2035 roku Polska może osiągnąć roczną produkcję biometanu na poziomie nawet 5 mld m³ – wynika z najnowszego raportu Banku Gospodarstwa Krajowego. Choć obecnie działa tylko jedna instalacja, w przygotowaniu jest już 30 kolejnych. To istotny krok na drodze do uniezależnienia się od rosyjskiego gazu i realizacji założeń planu REPowerEU.
EIB wydał 7,79 mld euro na drogi i lotniska sprzeczne z celami klimatycznymi
Europejski Bank Inwestycyjny (EIB) udzielił w latach 2021-2024 ponad 7 miliardów euro pożyczek na budowę nowych dróg, rozbudowę lotnisk i inne inwestycje transportowe zwiększające emisje CO2. Tak wynika z najnowszej analizy organizacji Transport & Environment (T&E). Działania te podważają klimatczne deklaracje EIB, który w 2021 roku ogłosił się „bankiem klimatycznym UE”.
Rekordowy czerwiec 2025: energia słoneczna największym źródłem prądu w UE
Po raz pierwszy w historii fotowoltaika wygenerowała najwięcej energii elektrycznej w Unii Europejskiej – wyprzedzając zarówno atom, jak i wiatr. Czerwiec 2025 okazał się przełomowym miesiącem dla transformacji energetycznej w Europie.
BMW Group: Rośnie sprzedaż aut elektrycznych i modeli MINI. Solidne wyniki za II kwartał 2025 roku
BMW Group zakończyło drugi kwartał 2025 roku z pozytywnym wynikiem sprzedaży, mimo trudnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym – globalna sprzedaż wzrosła o 0,4% r/r. Wzrosty napędzały auta elektryczne (+18,5% od początku roku), nowe modele MINI (+17,3%) oraz rekordowy wynik BMW M GmbH (ponad 100 tys. pojazdów).
Komentarze