Nowa bateria Toshiby SCiB™: dwukrotnie lepsze odprowadzanie ciepła
Toshiba zapowiada wprowadzenie nowego modułu litowo-jonowego SCiB™ w połowie kwietnia 2025 roku. Nowy produkt ma dwukrotnie lepsze odprowadzanie ciepła niż obecne rozwiązania. Dzięki temu może sprostać rosnącym wymaganiom szybkiego ładowania i rozładowywania w pojazdach elektrycznych oraz zastosowaniach stacjonarnych.

Nowy moduł z aluminiową płytą bazową
Toshiba Corporation ogłosiła premierę nowego modułu SCiB™, litowo-jonowej baterii przeznaczonej do zastosowania m.in. w autobusach elektrycznych, statkach oraz systemach stacjonarnych. Urządzenie trafi na rynek japoński i międzynarodowy w połowie kwietnia 2025 roku.
Nowy moduł SCiB™ wyposażono w innowacyjną aluminiową płytę bazową, która pozwala na odprowadzanie ciepła na poziomie około dwukrotnie wyższym niż w dotychczasowych modelach. Ma to kluczowe znaczenie w kontekście rosnącego zapotrzebowania na baterie zdolne do pracy przy stałym, szybkim ładowaniu i rozładowywaniu.
Odpowiedź na wyzwania cieplne przy dużym obciążeniu
Dynamiczny rozwój elektromobilności i magazynowania energii zwiększa wymagania wobec baterii. Szczególnie istotne jest efektywne zarządzanie ciepłem generowanym podczas krótkich, intensywnych cykli ładowania i rozładowywania. Nagromadzone ciepło może skracać żywotność ogniw, dlatego producenci dążą do poprawy właściwości chłodzących.
Nowe rozwiązanie Toshiby zakłada użycie aluminium zamiast tradycyjnych materiałów żywicznych w podstawie modułu. Aluminium ma niższy opór cieplny, ale jako przewodnik wymaga dodatkowej izolacji względem ogniw. Toshiba opracowała strukturę, która zapewnia wymaganą odporność napięciową, umożliwiając wdrożenie rozwiązania na rynek.
Zobacz również: Rynek baterii litowo-jonowych eksploduje. 417,5 mld USD do 2034 roku
Utrzymanie długiej żywotności baterii
Nowy moduł SCiB™ zachowuje wszystkie dotychczasowe cechy baterii tej serii. Wśród nich wymienia się: bezpieczną pracę, długą żywotność, wysoką wydajność w niskich temperaturach, szybkie ładowanie, wysokie wartości wejścia i wyjścia oraz szeroki zakres efektywnego stanu naładowania (SOC).
Zastosowanie aluminiowej podstawy pozwala utrzymać te właściwości przy jednoczesnym zmniejszeniu nagrzewania ogniw. Testy wykazały, że przy typowych warunkach pracy i przy zastosowaniu standardowych systemów chłodzenia, nowy moduł odprowadza ciepło dwukrotnie lepiej niż obecne konstrukcje. Przekłada się to na znaczące wydłużenie cyklu życia baterii.
Uniwersalne zastosowanie i elastyczna konfiguracja
Moduły SCiB™ są wykorzystywane w szerokim spektrum aplikacji: od pojazdów hybrydowych i autobusów elektrycznych, przez dźwigi, pociągi, aż po zautomatyzowane pojazdy transportowe w centrach logistycznych. Toshiba oferuje nie tylko ogniwa i zestawy akumulatorowe, ale również moduły, które można łączyć szeregowo lub równolegle, by uzyskać wymagane napięcia i pojemności.
Rozszerzenie oferty o nowy produkt umożliwia firmie jeszcze lepsze dostosowanie się do indywidualnych wymagań klientów. Toshiba deklaruje, że nadal będzie rozwijać rozwiązania oparte na technologii SCiB™, uwzględniając cały cykl życia produktu – od instalacji, przez eksploatację, aż po utylizację.
Zobacz również: PowerCombo od Cubenergy: ma być szybciej, bezpieczniej, bez kalibracji
Źródło: Toshiba Corporation (informacie o produkcje), oprac. włase.
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze