Nowa odsłona programu „Mój elektryk” coraz bliżej
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaprezentował nowy program wsparcia dla osób planujących zakup samochodu elektrycznego. Z budżetem wynoszącym 1,6 mld zł, program ruszy na początku lutego 2025 roku. Sprawdź, co się zmieni i kto może otrzymać do 40 tys. zł dotacji.

Nowy program dopłat już od lutego 2025
Obecny program Mój elektryk zakończy się wraz z końcem stycznia 2025 roku lub z chwilą wyczerpania dostępnych środków. Nabór w ramach ścieżki leasingowej zakończył się jeszcze szybciej. Został zawieszony już 31 sierpnia 2024 roku z powodu wyczerpania budżetu.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował jednak jego nową odsłonę. Nabór wniosków w ramach programu wystartuje już od początku lutego 2025 roku.
Nowy program dysponuje budżetem 1,6 mld zł, pochodzącym ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Celem jest wsparcie rozwoju elektromobilności oraz poprawa jakości powietrza.
Nowa odsłona programu „Mój elektryk” z budżetem ponad 1,6 miliarda złotych pozwoli dofinansować prywatne inwestycje w auta elektryczne – zarówno osób fizycznych, jak i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. To, obok dotacji do zeroemisyjnego transportu publicznego i infrastruktury na potrzeby stacji ładowania, zapewnia kompleksowe wsparcie elektromobilności. Jednym z priorytetów nowej strategii działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest poprawa jakości powietrza, której nieodłącznym elementem jest rozwój niskoemisyjnego transportu – powiedział Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW.
Do 40 tys. zł dotacji na auto elektryczne
Nowy program zakłada wsparcie dwóch grup beneficjentów:
- osób fizycznych (zakup pojazdu do celów prywatnych),
- osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
Kwota dotacji wyniesie maksymalnie 40 tys. zł. Ostateczna wartość wsparcia zależy od dodatkowych kryteriów, jak dochód nieprzekraczający 135 tys. zł czy premia za złomowanie pojazdu spalinowego.
Jednym z ważniejszych założeń nowego programu jest podwyższenie progu cenowego kwalifikujących się pojazdów. Maksymalna cena zakupu wynosi teraz 225 tys. zł netto (bez VAT). Dla porównania, w obecnym programie jest to 225 tys. zł brutto (z VAT).
Warto również dodać, że nowy samochód objęty dofinansowaniem nie może przekroczyć limitu 6 tys. km przebiegu.
40 tysięcy nowych aut elektrycznych
Nowy program „Mój elektryk 2.0” przewiduje wsparcie dla około 40 tysięcy nowych samochodów elektrycznych.
Decyzja wykonawcza Rady Unii Europejskiej z 1 lipca 2024 roku precyzyjnie określiła ramy programu. Dokument ustalił:
- rodzaj odbiorców wsparcia,
- formę wsparcia (dotacja),
- kategorie pojazdów (M1),
- maksymalną wielkość budżetu.
Prace nad nową wersją programu poprzedziły szerokie konsultacje. Wzięli w nich udział przedstawiciele administracji, organizacji pozarządowych i partnerzy społeczni. Konsultacje społeczne, które odbyły się w listopadzie 2024 roku, przyniosły ponad 300 uwag i propozycji zmian.
Część z nich uwzględniono, w tym podniesienie podstawowej kwoty wsparcia dla osób posiadających Kartę Dużej Rodziny.
Może Cię również zainteresować
Deep Fission: mikroreaktory SMR, które zmieszczą się w odwiertach jak po ropie
Deep Fission proponuje nowatorskie podejście do energetyki jądrowej – zakopane na głębokości jednej mili (ok. 1,6 km) mikroreaktory SMR mają produkować 15 MW energii każdy. Dzięki wykorzystaniu sprawdzonych technologii PWR oraz minimalizacji kosztów infrastrukturalnych, firma chce dostarczać skalowalną, bezpieczną i bezemisyjną energię dla dużych miast, baz wojskowych oraz centrów danych.
Kalifornia rozdaje panele i magazyny energii za darmo
Haven Energy uruchomiła program, który umożliwia właścicielom domów o niskich dochodach w Kalifornii darmową instalację paneli fotowoltaicznych i magazynów energii. Wszystko dzięki wsparciu stanowego programu SGIP RSSE.
Cyfrowa rewolucja w Rumi. Politechnika Gdańska pomoże w zarządzaniu miastem
Rumia dołącza do pilotażowego projektu „inteligentnej metropolii”, który ma przyspieszyć rozwój miast poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii i analizy danych. Współpraca z Politechniką Gdańską ma poprawić m.in. zarządzanie energią, transportem i planowaniem przestrzennym.
PowerHarvester od 1KOMMA5°. Magazyn energii bez fotowoltaiki
Niemiecka firma 1KOMMA5° wprowadziła na rynek innowacyjny system magazynowania energii o nazwie PowerHarvester, który umożliwia gospodarstwom domowym korzystanie z dynamicznych cen energii elektrycznej bez konieczności posiadania własnej instalacji fotowoltaicznej. To rozwiązanie skierowane jest do właścicieli domów, mieszkańców wspólnot mieszkaniowych oraz wszystkich, którzy chcą aktywnie uczestniczyć w transformacji energetycznej i czerpać korzyści z inteligentnego zarządzania energią.
Hybryda do każdego BEV bez przebudowy – Horse Powertrain zmienia zasady gry
Koncepcja hybrydowego układu napędowego pozwoli przekształcać platformy BEV bez kosztownych zmian konstrukcyjnych.
Enea podwaja inwestycje w 2025 roku. Priorytetem OZE i dystrybucja energii
Grupa Enea planuje przeznaczyć w 2025 roku aż 7,94 mld zł na inwestycje, czyli ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej. To największy CAPEX w historii spółki. Kluczowe obszary, na które postawi Enea, to odnawialne źródła energii (OZE), dystrybucja oraz wytwarzanie energii. Decyzja o znacznym zwiększeniu nakładów wpisuje się w strategię transformacji energetycznej i wzmocnienia pozycji Enei jako wicelidera polskiego rynku elektroenergetycznego.
Komentarze