Nowe dane UE: hybrydy plug-in emitują pięć razy więcej CO2 niż wskazują testy laboratoryjne
Według najnowszych danych UE, rzeczywista emisja CO2 przez samochody hybrydowe typu plug-in (PHEV) jest niemal pięciokrotnie wyższa niż wynika z oficjalnych testów. Producenci samochodów apelują o rezygnację z zaostrzenia unijnych regulacji.
Emisje CO₂ PHEV znacznie wyższe niż w testach
Z najnowszych danych opublikowanych przez Unię Europejską wynika, że średnia emisja dwutlenku węgla z samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) jest niemal pięciokrotnie wyższa od wartości uzyskiwanych podczas oficjalnych testów laboratoryjnych. Analiza przeprowadzona przez organizację Transport & Environment (T&E) na podstawie danych Europejskiej Agencji Środowiska wykazała, że PHEV emitują średnio 139 g CO₂ na kilometr, podczas gdy oficjalne testy wskazują na 28 g/km.
Różnica między testami a rzeczywistością
Dane zebrano z monitorów paliwa zamontowanych w 127 000 pojazdach PHEV zarejestrowanych w 2023 roku. Rzeczywiste użytkowanie tych samochodów znacząco odbiega od warunków laboratoryjnych, co prowadzi do znacznie wyższych emisji niż deklarują producenci. Mimo że branża motoryzacyjna przekonuje o coraz większej ekologiczności tej technologii, luka między deklaracjami a rzeczywistością rośnie.
Presja branży motoryzacyjnej na regulacje UE
Europejskie stowarzyszenie producentów samochodów niedawno zaapelowało do Unii Europejskiej o rezygnację z planowanych zmian, które miałyby lepiej odzwierciedlać rzeczywiste emisje hybryd plug-in przy obliczaniu postępów w realizacji celów klimatycznych. Obecnie PHEV stanowią 8,6% sprzedaży nowych samochodów w UE, a producenci chcą utrzymać ich obecność na rynku także po 2035 roku, kiedy zacznie obowiązywać zakaz sprzedaży samochodów spalinowych.
Nowe współczynniki „utility factor”
Unia Europejska wprowadza tzw. współczynniki użytkowania (utility factors), które mają stopniowo korygować oficjalne wyniki emisji CO₂ dla PHEV. Współczynniki na lata 2025 i 2027 mają zmniejszać rozbieżność między testami a rzeczywistością, co oznacza, że producenci będą musieli albo ograniczyć sprzedaż hybryd plug-in, albo zwiększyć udział samochodów w pełni elektrycznych w swojej ofercie, aby spełnić unijne cele emisyjne.
Stanowisko organizacji T&E
„Hybrydy plug-in nadal są gorsze dla klimatu, niż twierdzą producenci, a rozbieżność z rzeczywistością tylko się pogłębia. Branża motoryzacyjna domaga się, by UE przymknęła oko, by móc opóźnić inwestycje w pełną elektryfikację. Komisja Europejska musi pozostać przy ustalonych współczynnikach na 2025 i 2027 rok.”
Źródło: T&E – Transport & Environment publikacje
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze