Nowe otwarcie Karty Efektywnej Transformacji Sieci Dystrybucyjnych: nacisk na elektromobilność i rozwój sieci
W Urzędzie Regulacji Energetyki odbyło się pierwsze posiedzenie Komitetu Sterującego Karty Efektywnej Transformacji Sieci Dystrybucyjnych pod przewodnictwem nowej Prezes URE, Renaty Mroczek. Spotkanie poświęcono kluczowym wyzwaniom związanym z rozwojem elektromobilności i infrastrukturą sieciową w Polsce.
Karta Efektywnej Transformacji – nowe priorytety dla polskiej energetyki
3 września w siedzibie Urzędu Regulacji Energetyki (URE) odbyło się XXII spotkanie Zespołu ds. „Karty Efektywnej Transformacji Sieci Dystrybucyjnych Polskiej Energetyki”. Było to pierwsze posiedzenie Komitetu Sterującego pod przewodnictwem nowej Prezes URE, Renaty Mroczek. Tematem przewodnim dyskusji był rozwój elektromobilności oraz dostosowanie sieci dystrybucyjnych do nowych wyzwań.
Współpraca na rzecz rozwoju elektromobilności
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele wielu kluczowych instytucji, m.in. Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPiREE) oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Prace prowadzone są pod patronatem Prezesa URE i koncentrują się na rozwoju ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (OSŁ) w Polsce.
Wśród uczestników znaleźli się także przedstawiciele Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Energii, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwa Aktywów Państwowych, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Polskich Sieci Elektroenergetycznych, PGE Energetyka Kolejowa oraz Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Dystrybutorów Niezależnych Energii Elektrycznej.
Cel i założenia Karty Efektywnej Transformacji
Karta Efektywnej Transformacji powstała w 2021 roku jako porozumienie między regulatorem sektora a branżą dystrybucyjną. Obecnie sygnatariuszami dokumentu jest już 28 podmiotów – początkowo było ich pięciu, w tym najwięksi operatorzy systemów dystrybucyjnych (OSD).
Najważniejsze cele projektu:
- Diagnoza kluczowych potrzeb związanych z pracą sieci, wynikających z wymogów formalno-prawnych oraz rosnącej liczby źródeł odnawialnych podłączanych do sieci OSD do 2030 roku.
- Identyfikacja narzędzi umożliwiających zaspokojenie tych potrzeb.
- Określenie sposobów i źródeł finansowania oraz ocena wpływu na taryfy dla społeczeństwa.
- Zmiana modelu regulacyjnego OSD, wspierająca inwestycje związane z elastycznością pracy sieci i maksymalizacją odbioru energii z OZE.
- Wdrożenie zmian legislacyjnych ułatwiających realizację inwestycji sieciowych i pozyskiwanie środków pomocowych.
Nowe wyzwania: elektromobilność i regulacje unijne
Ważnym aspektem spotkania było dostosowanie działań do wymagań rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 dotyczącego rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Dokument ten nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozwoju sieci ładowania pojazdów elektrycznych, co wymaga inwestycji i efektywnego zarządzania sieciami dystrybucyjnymi.
Prace Zespołu mają na celu nie tylko sprostanie nowym regulacjom, ale również zapewnienie optymalnego wykorzystania istniejącej infrastruktury na potrzeby dynamicznie rozwijającego się sektora e-mobility w Polsce.
Zobacz również:
- TotalEnergies i XING Mobility wspólnie rozwijają technologię chłodzenia bateryjnego dla rynku elektromobilności
- Elektromobilność w Europie: udział BEV i emisje CO2 w lipcu 2025
- Licznik Elektromobilności: rekordowe wzrosty na rynku aut elektrycznych i infrastruktury ładowania
- Pięć kluczowych polityk dla rozwoju elektromobilności w krajach rozwijających się
- Enea Operator z ponad 123 mln zł wsparcia na modernizację sieci dla elektromobilności
Źródło: Urząd Regulacji Energetyki
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze