Nowega uruchamia pierwszy odcinek swojej sieci wodorowej w Dolnej Saksonii
55 kilometrów przystosowanych gazociągów gotowych do przesyłu wodoru. Nowy odcinek między Lingen a Bad Bentheim stanowi część wodorowego rdzenia sieci przesyłowej w Niemczech.

Istniejąca infrastruktura dostosowana do wodoru
Operator sieci przesyłowej Nowega GmbH oddał do użytku pierwszy odcinek swojej sieci wodorowej. Magistrala o długości 55 kilometrów łączy Lingen i Bad Bentheim w południowo-zachodniej Dolnej Saksonii. Aż 95% tej trasy bazuje na istniejącej infrastrukturze gazowej, przystosowanej do przesyłu wodoru. Projekt realizowany jest w ramach inicjatywy GET H2 i otrzymuje wsparcie finansowe z programu IPCEI (Important Projects of Common European Interest).
„Zrównoważona gospodarka wodorowa może się udać tylko wtedy, gdy lokalnie przekształcimy i zbudujemy odpowiednie odcinki sieci” – powiedział Frank Doods, sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Dolnej Saksonii.
Wodorowy impuls dla przemysłu i energetyki
Nowo uruchomiony odcinek ma kluczowe znaczenie dla podmiotów zaangażowanych w produkcję i wykorzystanie zielonego wodoru. Głównym podłączonym odbiorcą będzie 300-megawatowa elektrolizerownia RWE Generation w Lingen, której uruchomienie planowane jest jeszcze w 2025 roku.
„Oddanie pierwszego odcinka do użytku to świetna wiadomość dla RWE” – stwierdziła Sopna Sury, COO ds. wodoru w RWE Generation. – „Umożliwia on połączenie między naszym zakładem a magazynem wodoru w Gronau-Epe, co jest niezbędne do zapewnienia stabilnych dostaw m.in. dla TotalEnergies w Leuna.”
Początkowe napełnienie systemu objęło 28 500 m³ wodoru, co pozwoliło osiągnąć robocze ciśnienie 3 barów. Wodór dostarczono na miejsce transportem drogowym.
Zobacz również:
- Leuna Refinery bez emisji CO2. RWE dostarczy 30 000 ton zielonego wodoru rocznie od 2030 r.
- Przełom w produkcji wodoru: nowa metoda eliminuje emisję CO2
- Produkcja wodoru w Polsce ma osiągnąć 1,11 mln ton do 2040 roku
Kolejne etapy rozbudowy już w toku
Jeszcze w drugiej połowie 2025 roku planowane jest dalsze rozbudowywanie sieci w kierunku południowym. W budowie znajduje się m.in. odcinek między Bad Bentheim a Legden, realizowany wspólnie przez Nowegę i OGE. Z kolei nowa nitka Heek–Epe połączy ten system z podziemnym magazynem wodoru w Epe.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z postępu prac na odcinku Bad Bentheim–Legden, a także z rozpoczęcia budowy odcinka Heek–Epe” – powiedział Detlef Brüggemeyer, dyrektor techniczny OGE.
Planowane są także połączenia z Chemiepark Marl, dodatkowymi odbiorcami przemysłowymi i trasami importowymi z Holandii.
Wodór potrzebuje stabilnego wsparcia rządu
Frank Heunemann, dyrektor zarządzający Nowega GmbH, zaznaczył, że uruchomienie pierwszych odcinków sieci daje inwestorom pewność, że dostawy wodoru będą możliwe w odpowiednim czasie.
„Konieczne jest, aby nowy rząd federalny kontynuował wspieranie rozwoju rynku wodoru – poprzez obniżenie kosztów jego produkcji oraz wprowadzenie realnych zachęt do jego wykorzystania” – podkreślił.
Źródło: Nowega GmbH
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze