Nowelizacja ustawy OZE 2020 – co zapowiada Ministerstwo Klimatu?
Ustawa o Odnawialnych Źródłach Energii (OZE) co pewien czas podlega modyfikacjom dyktowanym zmieniającym się rynkiem oraz potrzebami inwestorów prywatnych i instytucjonalnych. Projekt nowelizacji ustawy OZE 2020 został już wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, a wdrożenie jej zapisów planowane jest na III kwartał bieżącego roku. Czego mają dotyczyć zmiany i jak kształtują się na tle poprzedniej nowelizacji ustawy z 2019 roku?

Na czym polegała ostatnia nowelizacja OZE?
Wprowadzona pod koniec sierpnia 2019 nowelizacja ustawy o OZE wprowadziła w jej brzmieniu trzy istotne zmiany. Pierwsza z nich było poszerzenie definicji “prosumenta”. Do tej pory termin był kojarzony przede wszystkim z prywatnymi inwestorami decydującymi się na pozyskiwanie energii z OZE do własnego użytku. Zeszłoroczna nowelizacja wskazała, że mianem “prosumenta” powinno się określać każdy podmiot, który zainstalował system fotowoltaiczny o mocy do 50 kW. Zapis ten dotyczy przedsiębiorców, dla których wytwarzanie energii elektrycznej za pomocą fotowoltaiki nie stanowi dla nich głównego źródła utrzymania działalności gospodarczej.
Kolejną modyfikacją wprowadzoną przez nowelizację ustawy z 2019 roku było wydłużenie sesji w aukcjach energii. Oznacza to, że od sierpnia zeszłego roku przedsiębiorcy mają więcej czasu na budowę zwycięskich projektów.
Termin sprzedaży pierwszej energii przesunięto do 24 miesięcy dla instalacji fotowoltaicznych i do 33 miesięcy dla energii pozyskiwanej z elektrowni wiatrowych zainstalowanych na lądzie.
Ostatnia zmiana wprowadzona przez zeszłoroczną nowelizację ustawy o OZE dotyczyła tzw. ustawy odległościowej. Dzięki jej modyfikacji, pozwolenia na budowę turbin wiatrowych, które zostały wydane przed zatwierdzeniem nowelizacji, zyskały ważność do 16 lipca 2021. Wprowadzono także inny termin dla nowo wydanych pozwoleń, który od momentu znowelizowania ustawy upływa w połowie 2024 roku, a więc 5 lat od zatwierdzenia zmian legislacyjnych.
Najważniejsze zmiany w nowelizacji ustawy OZE 2020
Nowelizacja ustawy OZE 2020 ma dotyczyć głównie przedłużenia terminów obowiązywania programów pomocowych oraz aukcji OZE w ramach systemów wsparcia FIT/FIP, które pierwszy raz zostały wprowadzone ustawą z 7 czerwca 2018 roku o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii. Warunkiem umożliwiającym uczestnictwo w systemach FIT/FIP jest wyposażenie instalacji w wyodrębniony zespół urządzeń wyprowadzających moc wyłącznie z tej instalacji do dystrybucyjnej sieci elektroenergetycznej. Tegoroczna nowelizacja w tym zakresie jest konieczna, gdyż wciąż obowiązującym terminem zakończenia tych systemów wsparcia jest 30 czerwca 2021 roku.
Projekt nowelizacji ustawy zakłada wydłużenie wskazanego wyżej terminu do 30 czerwca 2026 roku, a więc o 5 lat. Byłby to maksymalny czas, w którym udzielenie pomocy publicznej w ramach wspomnianych systemów byłoby możliwe. Procedura przewiduje, że na wprowadzenie w życie zapisów nowelizacyjnych zgodę musi wyrazić Komisja Europejska, która zbada uprzednio czy zaproponowana forma pomocy publicznej pozostaje w zgodności z rynkiem wewnętrznym oraz uzna, że zmiany legislacyjne nie stanowią całkiem nowego programu pomocy publicznej. To właśnie wydłużenie terminu obowiązywania wsparcia w ramach aukcji OZE oraz systemów FIT/FIP stanowią najważniejsze aspekty determinujące konieczność nowelizacji ustawy o OZE.
Ograniczenie obowiązków koncesyjnych do 1 MW
Zapowiedziane w wykazie prac legislacyjnych zmiany dotyczą także ułatwień dla przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą opierająca się na produkcji energii elektrycznej za pośrednictwem niewielkich instalacji. W jaki sposób nowelizacja miałaby stanowić wsparcie w tym zakresie? Poprzez ograniczenie obowiązków koncesyjnych dla przedsiębiorców, w przypadku których łączna moc pozyskiwanej przez nich energii nie jest wyższa niż 1 MW. Obecnie próg ten utrzymuje się na poziomie 0,5 MW. Różnica będzie zatem spora i może ułatwić prowadzenie działalności wielu inwestorom.
W nowelizacji znalazła się również alternatywna dla mocy energetycznej – moc osiągalnej energii cieplnej, której próg koncesyjny również ma zostać podniesiony z 0,9 MW do 3 MW.
Sposób określania łącznej mocy instalacji PV do zmiany
Kolejną zmianą, wynikającą bezpośrednio z poprzedniej jest propozycja ustawowego zatwierdzenia sposobu, w jaki obliczana jest łączna moc zainstalowanej elektrycznej instalacji OZE. Dlaczego taka zmiana jest potrzebna? Ponieważ obecnie, sposób obliczania tej wartości jest uzależniony od Operatora i może się odbywać na podstawie zastosowanego falownika lub modułów. Niezbędne są zatem ustawowe ujednolicenia w tym obszarze. Projekt nowelizacji nie zakłada niestety zmian w zakresie dodatkowych rozwiązań dla członków spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, które byłby zainteresowane inwestycją w instalację fotowoltaiczną.
Warto nadmienić, iż organem odpowiedzialnym za tworzenie projektu nowelizacji ustawy OZE 2020 (“Projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw”) jest Ministerstwo Klimatu. Osobiście za kształt nowelizacji odpowiada natomiast Sekretarz Stanu i Pełnomocnik Rządu ds. Odnawialnych Źródeł Energii, Ireneusz Zyska.
Może Cię również zainteresować
PowerHarvester od 1KOMMA5°. Magazyn energii bez fotowoltaiki
Niemiecka firma 1KOMMA5° wprowadziła na rynek innowacyjny system magazynowania energii o nazwie PowerHarvester, który umożliwia gospodarstwom domowym korzystanie z dynamicznych cen energii elektrycznej bez konieczności posiadania własnej instalacji fotowoltaicznej. To rozwiązanie skierowane jest do właścicieli domów, mieszkańców wspólnot mieszkaniowych oraz wszystkich, którzy chcą aktywnie uczestniczyć w transformacji energetycznej i czerpać korzyści z inteligentnego zarządzania energią.
Hybryda do każdego BEV bez przebudowy – Horse Powertrain zmienia zasady gry
Koncepcja hybrydowego układu napędowego pozwoli przekształcać platformy BEV bez kosztownych zmian konstrukcyjnych.
Enea podwaja inwestycje w 2025 roku. Priorytetem OZE i dystrybucja energii
Grupa Enea planuje przeznaczyć w 2025 roku aż 7,94 mld zł na inwestycje, czyli ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej. To największy CAPEX w historii spółki. Kluczowe obszary, na które postawi Enea, to odnawialne źródła energii (OZE), dystrybucja oraz wytwarzanie energii. Decyzja o znacznym zwiększeniu nakładów wpisuje się w strategię transformacji energetycznej i wzmocnienia pozycji Enei jako wicelidera polskiego rynku elektroenergetycznego.
Rhoss prezentuje EasyPACK ECO HT65 – nowe pompy ciepła do 100 kW
Rhoss zaprezentował nową linię pomp ciepła EasyPACK ECO HT65. Urządzenia dostępne są w trzech wielkościach, oferują moc od około 75 do 100 kW i dostępne są w dwóch wersjach: wysokowydajnej oraz wyjątkowo cichej. Wyróżniają się zastosowaniem czynnika chłodniczego R454B o niskim GWP oraz zaawansowaną technologią sprężarek.
EDP rusza z farmą słoneczną dla zielonego wodoru w Turyngii
EDP rozpoczęło budowę farmy fotowoltaicznej w Turyngii o mocy 64,6 MWp. Inwestycja będzie wspierać produkcję zielonego wodoru przez firmę Lhyfe. Projekt powstaje we współpracy z Kronos Solar EDPR i ma zakończyć się w 2026 roku. Farma dostarczy energię dla około 22 000 gospodarstw i pozwoli ograniczyć emisje CO₂ o 48 000 ton rocznie.
Polenergia ogranicza emisje CO₂e o milion ton rocznie. Morskie farmy wiatrowe podwoją ten efekt
Grupa Polenergia, największa prywatna firma energetyczna w Polsce, w 2023 roku uniknęła emisji ponad 1 mln ton CO₂e dzięki produkcji zielonej energii. Budowane przez spółkę morskie farmy wiatrowe mają dorzucić kolejne 2 mln ton unikniętych emisji rocznie. To dowód na rosnącą rolę OZE w dekarbonizacji polskiej gospodarki.
Komentarze