Nowoczesna bariera dźwiękochłonna z panelami PV… i jej szybki koniec – pożar w Szanghaju
Ogień strawił część nowatorskiej bariery dźwiękochłonnej z panelami fotowoltaicznymi w Szanghaju. Instalacja, oddana do użytku zaledwie kilka tygodni wcześniej, miała być przełomem w integracji OZE z infrastrukturą transportową. Incydent wzbudził obawy o bezpieczeństwo tego typu rozwiązań.
Pożar podniósł pytania o bezpieczeństwo PV w infrastrukturze transportowej
W Szanghaju doszło do pożaru na barierze dźwiękochłonnej zintegrowanej z panelami fotowoltaicznymi (BIPV), znajdującej się przy estakadzie Hongmei South Road. Zdarzenie miało miejsce 21 maja i choć nikt nie odniósł obrażeń, pożar doprowadził do znacznych zniszczeń i paraliżu ruchu drogowego na ponad dwie godziny. Incydent wzbudził niepokój w kontekście dalszego rozwoju projektów PV integrowanych z infrastrukturą drogową.
Szybki rozwój i krótki okres eksploatacji instalacji
Projekt na estakadzie Hongmei South Road został zrealizowany przez oddział China Huadian Corp. w Szanghaju. Budowę rozpoczęto w listopadzie 2023 roku, a montaż elastycznych, cienkowarstwowych modułów zakończono w lipcu 2024 roku. Całość podłączono do sieci 30 kwietnia 2025 roku, zaledwie kilka tygodni przed pożarem.
Instalacja składała się z 2 732 modułów, które łącznie miały moc 1,5 MW i zajmowały powierzchnię 26 000 m². Projekt zakładał wygenerowanie ponad 37,5 GWh energii elektrycznej w całym cyklu życia instalacji. Bariera była promowana jako pierwsze w Chinach połączenie fotowoltaiki z infrastrukturą akustyczną przy drogach ekspresowych.
Skutki pożaru i reakcja służb
Według straży pożarnej z dzielnicy Xuhui, ogień rozprzestrzeniał się szybko, a fragmenty instalacji spadały na jezdnię, co spowodowało poważne zakłócenia w ruchu. Na miejscu działały jednostki z drabinami i sprzętem naziemnym. Pożar udało się opanować, jednak przyczyny zdarzenia są nadal badane.
Przedstawiciel Huadian potwierdził, że w instalacji zastosowano niezidentyfikowane elastyczne moduły cienkowarstwowe o masie 5 kg/m². Miały one zapewniać kompromis między generowaniem energii a tłumieniem hałasu. Firma uruchomiła procedury kryzysowe i współpracuje z odpowiednimi organami.
Rosnący trend PV w transporcie i wyzwania z nim związane
Szanghaj realizuje ambitny plan integracji fotowoltaiki z systemami transportowymi. Do 2025 roku miasto planuje zainstalowanie co najmniej 120 MW mocy PV w tej branży. Projekty pilotażowe obejmują metro, lotniska i porty.
Podobne inwestycje prowadzone są w innych prowincjach. Syczuan rozwija instalacje PV o mocy 47 MW wzdłuż dróg ekspresowych. Junnan montuje panele na skarpach autostrad i w strefach odpoczynku. Szantung rozwija bezemisyjne strefy serwisowe, a Jiangsu już od 2018 roku integruje fotowoltaikę z drogami ekspresowymi.
Apel o większe bezpieczeństwo systemów PV w transporcie
Pożar w Szanghaju jest sygnałem ostrzegawczym dla rosnącego trendu „PV plus transport”. Tego typu instalacje narażone są na szczególne czynniki ryzyka, takie jak drgania pojazdów, działanie spalin, skrajne warunki pogodowe i ingerencje człowieka.
Chińscy specjaliści apelują o stosowanie bardziej rygorystycznych norm w zakresie materiałów, konstrukcji i utrzymania. Rekomendowane są m.in. wyższe klasy odporności ogniowej, regularna wymiana kabli oraz zarządzanie bezpieczeństwem w całym cyklu życia instalacji. Część ekspertów postuluje tworzenie zintegrowanych hubów „PV + magazyn + ładowanie + monitoring pożarowy”.
Zobacz również:- Magazyn energii spłonął po 2 tygodniach. Znamy winnego pożaru w Niemczech
- Straż pożarna z panelami PV – 50 kWp mocy już działa na południu Polski
- Czujnik z fotowoltaiką ostrzeże przed pożarem lasu
Źródło: pv magazine
Może Cię również zainteresować
Energa Obrót zapewni energię dla Rafinerii Gdańskiej do 2028 roku
Energa Obrót wygrała przetarg Rafinerii Gdańskiej na dostawy energii elektrycznej do 2028 roku. Umowa obejmuje ponad 2 TWh energii i umacnia pozycję Energi jako kluczowego partnera biznesowego w regionie.
ORLEN z decyzją środowiskową dla Baltic East – druga morska farma coraz bliżej realizacji
Projekt Baltic East, druga morska farma wiatrowa Grupy ORLEN, otrzymał kluczową decyzję środowiskową. Inwestycja o mocy 1 GW zasili ponad 1,25 mln gospodarstw domowych czystą energią i otwiera drogę do udziału w pierwszej polskiej aukcji offshore wind.
Inwestycje w OZE osiągnęły 807 mld USD w 2024 roku – raport IRENA
Globalne inwestycje w transformację energetyczną wzrosły do rekordowych 2,4 bln USD w 2024 r., jednak tempo wzrostu w sektorze OZE wyraźnie spowolniło.
CPK rozpoczyna przygotowania do pierwszego odwiertu geotermalnego
Centralny Port Komunikacyjny podpisał umowę na przygotowanie dokumentacji dla pierwszego odwiertu geotermalnego. To krok w stronę wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie nowego lotniska w Nowym Oryszewie.
TAURON EKO Premium zasili stacje ładowania eTAURON w 2026 roku
TAURON zakontraktował zieloną energię EKO Premium dla swojej sieci stacji ładowania eTAURON na 2026 rok. Dzięki temu niemal wszystkie ładowarki koncernu będą korzystać z energii pochodzącej wyłącznie z OZE, wspierając rozwój elektromobilności i redukcję emisji CO2.
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]

Komentarze