Nowoczesna bariera dźwiękochłonna z panelami PV… i jej szybki koniec – pożar w Szanghaju
Ogień strawił część nowatorskiej bariery dźwiękochłonnej z panelami fotowoltaicznymi w Szanghaju. Instalacja, oddana do użytku zaledwie kilka tygodni wcześniej, miała być przełomem w integracji OZE z infrastrukturą transportową. Incydent wzbudził obawy o bezpieczeństwo tego typu rozwiązań.

Pożar podniósł pytania o bezpieczeństwo PV w infrastrukturze transportowej
W Szanghaju doszło do pożaru na barierze dźwiękochłonnej zintegrowanej z panelami fotowoltaicznymi (BIPV), znajdującej się przy estakadzie Hongmei South Road. Zdarzenie miało miejsce 21 maja i choć nikt nie odniósł obrażeń, pożar doprowadził do znacznych zniszczeń i paraliżu ruchu drogowego na ponad dwie godziny. Incydent wzbudził niepokój w kontekście dalszego rozwoju projektów PV integrowanych z infrastrukturą drogową.
Szybki rozwój i krótki okres eksploatacji instalacji
Projekt na estakadzie Hongmei South Road został zrealizowany przez oddział China Huadian Corp. w Szanghaju. Budowę rozpoczęto w listopadzie 2023 roku, a montaż elastycznych, cienkowarstwowych modułów zakończono w lipcu 2024 roku. Całość podłączono do sieci 30 kwietnia 2025 roku, zaledwie kilka tygodni przed pożarem.
Instalacja składała się z 2 732 modułów, które łącznie miały moc 1,5 MW i zajmowały powierzchnię 26 000 m². Projekt zakładał wygenerowanie ponad 37,5 GWh energii elektrycznej w całym cyklu życia instalacji. Bariera była promowana jako pierwsze w Chinach połączenie fotowoltaiki z infrastrukturą akustyczną przy drogach ekspresowych.
Skutki pożaru i reakcja służb
Według straży pożarnej z dzielnicy Xuhui, ogień rozprzestrzeniał się szybko, a fragmenty instalacji spadały na jezdnię, co spowodowało poważne zakłócenia w ruchu. Na miejscu działały jednostki z drabinami i sprzętem naziemnym. Pożar udało się opanować, jednak przyczyny zdarzenia są nadal badane.
Przedstawiciel Huadian potwierdził, że w instalacji zastosowano niezidentyfikowane elastyczne moduły cienkowarstwowe o masie 5 kg/m². Miały one zapewniać kompromis między generowaniem energii a tłumieniem hałasu. Firma uruchomiła procedury kryzysowe i współpracuje z odpowiednimi organami.
Rosnący trend PV w transporcie i wyzwania z nim związane
Szanghaj realizuje ambitny plan integracji fotowoltaiki z systemami transportowymi. Do 2025 roku miasto planuje zainstalowanie co najmniej 120 MW mocy PV w tej branży. Projekty pilotażowe obejmują metro, lotniska i porty.
Podobne inwestycje prowadzone są w innych prowincjach. Syczuan rozwija instalacje PV o mocy 47 MW wzdłuż dróg ekspresowych. Junnan montuje panele na skarpach autostrad i w strefach odpoczynku. Szantung rozwija bezemisyjne strefy serwisowe, a Jiangsu już od 2018 roku integruje fotowoltaikę z drogami ekspresowymi.
Apel o większe bezpieczeństwo systemów PV w transporcie
Pożar w Szanghaju jest sygnałem ostrzegawczym dla rosnącego trendu „PV plus transport”. Tego typu instalacje narażone są na szczególne czynniki ryzyka, takie jak drgania pojazdów, działanie spalin, skrajne warunki pogodowe i ingerencje człowieka.
Chińscy specjaliści apelują o stosowanie bardziej rygorystycznych norm w zakresie materiałów, konstrukcji i utrzymania. Rekomendowane są m.in. wyższe klasy odporności ogniowej, regularna wymiana kabli oraz zarządzanie bezpieczeństwem w całym cyklu życia instalacji. Część ekspertów postuluje tworzenie zintegrowanych hubów „PV + magazyn + ładowanie + monitoring pożarowy”.
Zobacz również:- Magazyn energii spłonął po 2 tygodniach. Znamy winnego pożaru w Niemczech
- Straż pożarna z panelami PV – 50 kWp mocy już działa na południu Polski
- Czujnik z fotowoltaiką ostrzeże przed pożarem lasu
Źródło: pv magazine
Może Cię również zainteresować
URE: pięciu wytwórców otrzyma 1,5 mld zł wsparcia z drugiej aukcji kogeneracyjnej 2025
Ponad 6 TWh energii z wysokosprawnej kogeneracji zyska wsparcie państwa – rozstrzygnięto drugą w tym roku aukcję na premię kogeneracyjną.
Qair Polska planuje 5 TWh zielonej energii rocznie do 2030 roku. Firma chce mieć 3 GW mocy i rozbudować magazyny energii
Qair Polska zapowiada ambitne cele na najbliższe lata – do 2030 roku chce dostarczać ponad 5 TWh energii odnawialnej rocznie dla odbiorców w Polsce. Kluczowe mają być rozwój magazynów energii, hybrydyzacja instalacji i zmiany legislacyjne – w tym ustawa wiatrakowa.
ESG zmienia reguły gry. Firmy przechodzą od compliance do strategii
Rosnące znaczenie ESG nie ogranicza się już do spełniania wymogów prawnych. Coraz więcej firm dostrzega w nim szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej i długoterminowego sukcesu. Przejście od compliance do strategicznego zarządzania ESG staje się nowym standardem – także w Polsce.
Naturalny wodór w skorupie kontynentalnej – potencjał, ograniczenia i geologiczne uwarunkowania
Naturalny wodór może stać się istotnym źródłem czystej energii dla przemysłu i trudnych do dekarbonizacji sektorów. Najnowszy przegląd badawczy opublikowany 13 maja 2025 r. w Nature Reviews Earth & Environment ujawnia, w jakich warunkach dochodzi do jego powstawania i akumulacji w skorupie kontynentalnej. To pierwszy tak kompleksowy opis geologicznych procesów, które mogą zadecydować o przyszłości „białego wodoru”.
177 mld USD na energetykę. IEA o kredytach eksportowych
Rola agencji kredytów eksportowych (ECA) w finansowaniu energetyki rośnie, zwłaszcza w kontekście wsparcia transformacji energetycznej. Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) po raz pierwszy uwzględniła ich działania w swoim sztandarowym raporcie World Energy Investment 2025. Od 2014 r. ECAs udzieliły wsparcia energetycznego o wartości 177 mld USD, z czego coraz większa część trafia do projektów związanych z OZE.
Moc deszczu – nowa granica w energii odnawialnej
Deszcz może nie tylko podlewać uprawy czy zasilać rzeki, ale – jak pokazuje tekst Rose Morrison w Renewable Energy Magazine – również dostarczać energii elektrycznej. Dzięki nowatorskim technologiom, takim jak plug flow czy piezoelektryczne dyski, opady zyskują nową rolę w miksie OZE.
Komentarze