Nowy etap dla e-lotnictwa: Midnight od Archer z powodzeniem startuje jak klasyczny samolot
Firma Archer przeprowadziła pierwszy załogowy lot elektrycznego samolotu Midnight, osiągając 125 mph i 1500 stóp wysokości (około 457 metrów). Lot zademonstrował możliwości konwencjonalnego startu i lądowania, co stanowi ważny krok w procesie certyfikacji w USA i ZEA.
Nowy etap w programie testowym Midnight
Firma Archer ogłosiła rozpoczęcie kolejnej fazy testów swojego samolotu Midnight. Po latach bezzałogowych lotów testowych, w ubiegłym tygodniu odbył się pierwszy załogowy lot, który zrealizowano w Salinas w Kalifornii. Samolot osiągnął prędkość do 125 mil na godzinę i pułap 1500 stóp (około 457 metrów) nad poziomem terenu.
Podczas lotu zaprezentowano konwencjonalny start i lądowanie (CTOL), co pozwala ocenić wytrzymałość podwozia i innych kluczowych komponentów niezbędnych przy tradycyjnej eksploatacji.
CTOL i VTOL – elastyczność i bezpieczeństwo
Zarówno firma Archer, jak i regulatorzy oraz klienci z sektora cywilnego i obronnego, wskazali na istotną rolę zdolności do pionowego (VTOL) oraz konwencjonalnego startu i lądowania (CTOL). Takie połączenie zwiększa elastyczność operacyjną samolotu i podnosi poziom bezpieczeństwa przy różnych scenariuszach użycia.
Doświadczenie testowe pilota
Lot przeprowadził główny pilot testowy Archer, Jeff Greenwood, który dołączył do firmy w 2021 roku. Greenwood wcześniej pracował jako pilot testowy w Bell Textron oraz służył przez 13 lat w Korpusie Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Uczestniczył także w szkoleniu w United States Naval Test Pilot School.

Po zakończonym locie Greenwood podkreślił:
„Latanie Midnight było dokładnie takie, jak loty w symulatorze – wszystko reagowało dokładnie tak, jak się przygotowywaliśmy, co jest idealnym scenariuszem podczas lotu testowego. Ten poziom spójności nie jest zaskoczeniem. To dowód na doskonałość inżynieryjną i operacyjną naszego zespołu, którego dbałość o szczegóły i zaangażowanie w bezpieczeństwo umożliwiły osiągnięcie tego kamienia milowego.”
Dalsze testy i przygotowania do certyfikacji
W kolejnych tygodniach zespół testowy będzie badać takie aspekty jak: reakcje układu sterowania, stabilność, aerodynamikę oraz zgodność z modelem sterowania. Dane z testów zostaną wykorzystane w procesach certyfikacji prowadzonej w Stanach Zjednoczonych i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Założyciel i dyrektor generalny Archer, Adam Goldstein, powiedział:
„Najprościej mówiąc, osiągi Midnight nadal potwierdzają słuszność naszych decyzji projektowych dla tej platformy. Zdolności VTOL i CTOL to dla nas silna przewaga konkurencyjna, ponieważ są kluczowe dla stworzenia samolotu zdolnego do działania w wielu scenariuszach operacyjnych, zapewniając jednocześnie większe bezpieczeństwo.”
Midnight gotowy na komercjalizację
Załogowy lot Midnight to istotny krok w kierunku pełnej certyfikacji i uruchomienia usług komercyjnych. Firma Archer planuje wykorzystać swój samolot m.in. jako oficjalną taksówkę powietrzną podczas Igrzysk Olimpijskich w Los Angeles w 2028 roku.
Zobacz również:- Uniwersytet Illinois i NASA: Hybrydowe samoloty przyszłości coraz bliżej
- Embraer stawia na Polskę – wspólna walka z emisjami CO₂ w lotnictwie
- LONGi rozwija fotowoltaikę. Panele na lotniskach i rekordowa produkcja energii
- Polskie e-paliwa dla lotnictwa? ORLEN i polskie uczelnie łączą siły
Źródło: Archer (komunikat prasowy), oprac. własne.
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze