Nowy program dopłat do EV. PSNM: „Nie będzie przełomu”
Od 3 lutego rusza nowy program dopłat do samochodów elektrycznych „NaszEauto”. Budżet wynosi 1,6 mld zł, a maksymalna dopłata to 40 tys. zł. Jednak według Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) wsparcie nie przyniesie istotnej zmiany na rynku. Powód? Ograniczony krąg beneficjentów i wykluczenie spółek handlowych.

Nowa nazwa, stare problemy
Nowy program dofinansowań NaszEauto okazał się zmodyfikowanym programem „Mój Elektryk”. Skierowany jest on do osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG). Można uzyskać wsparcie na zakup, leasing lub wynajem samochodu elektrycznego. Podstawowa dopłata wynosi 18 750 zł, ale w przypadku posiadaczy Karty Dużej Rodziny (KDR) oraz przedsiębiorców prowadzących JDG kwota wzrasta do 30 000 zł.
Dodatkowe premie można otrzymać za:
- Dochód roczny nieprzekraczający 135 tys. zł (tylko osoby fizyczne)
- Zezłomowanie starego pojazdu spalinowego
Maksymalnie dopłata może wynieść 40 000 zł.
Brak wsparcia dla firm – czy program ma sens?
Zdaniem PSNM nowy program nie przyniesie przełomu na rynku elektromobilności. Główny powód to wykluczenie spółek handlowych, które odpowiadają za większość rejestracji nowych samochodów w Polsce. Dopłaty nie obejmą również pojazdów dostawczych, co dodatkowo osłabi ich wpływ na rynek.
Ograniczenie zakresu beneficjentów wpłynie negatywnie na skuteczność programu. To spółki handlowe rejestrują najwięcej aut, a ich wykluczenie oznacza, że program nie przełoży się na wzrost sprzedaży „elektryków” – komentuje Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM.
Dopłaty obejmą więcej modeli aut
Jednym z pozytywnych aspektów nowego programu jest podniesienie maksymalnej ceny dotowanego auta do 225 tys. zł netto (276 750 zł brutto). Oznacza to, że dofinansowaniem objętych zostanie ponad 90 modeli BEV dostępnych na polskim rynku.
Czy budżet 1,6 mld zł zostanie wykorzystany?
Program „NaszEauto” ma krótszy okres naboru niż poprzedni „Mój elektryk” – potrwa do połowy 2026 roku. Jednak eksperci PSNM mają wątpliwości, czy pełna kwota dotacji zostanie efektywnie rozdysponowana.
Ograniczony czas i wąski krąg beneficjentów budzi pytania o realizację celu programu, czyli wsparcia co najmniej 40 tys. pojazdów zeroemisyjnych. (…) W Polsce udział BEV w sprzedaży nowych pojazdów osobowych wciąż jest ponad 4-krotnie niższy niż średnia unijna. – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSNM.
Warto podkreślić, że jeszcze w fazie konsultacji zaprezentowany program budził wątpliwości. Związek Polskiego Leasingu, Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Ogólnopolska Federacja Małych i Średnich Firm jeszcze w listopadzie 2024 roku alarmowały, że wykluczenie firm z grona beneficjentów może doprowadzić do niewykorzystania dostępnych funduszy. W poprzednich edycjach ten sektor odpowiadał za ok. 80% wykorzystanie dostępnych środków. To pokazuje jak ogromne jest zapotrzebowanie i jak wiele jest do zrobienia.
Może Cię również zainteresować
Westinghouse i INSA Lyon wspólnie przyspieszą rozwój SMR i innowacji materiałowych w energetyce jądrowej
Westinghouse Electric Company oraz francuski instytut INSA Lyon zacieśniają współpracę badawczą. Wspólnie zamierzają rozwijać nowe technologie materiałowe, kluczowe dla przyszłości energetyki jądrowej, w tym reaktorów IV generacji (SMR/AMR).
Włosi stawiają na SMR: Nuclitalia rusza z badaniami nad nową energią
Enel, Ansaldo Energia i Leonardo utworzyły wspólnie spółkę Nuclitalia, której celem będzie rozwój technologii nowej generacji w sektorze energetyki jądrowej. Nowa firma skoncentruje się na badaniach nad małymi reaktorami modułowymi (SMR) i analizie możliwości wdrożenia ich we Włoszech.
Nowy etap dla Vestas w Polsce. Fabryka w Goleniowie przechodzi pod ich skrzydła
Vestas przejmuje fabrykę łopat w Goleniowie od LM Wind Power. Zakład będzie kontynuował produkcję komponentów dla turbin wiatrowych na potrzeby rynku europejskiego. Transakcja wzmacnia pozycję Vestas w regionie i wpisuje się w szerszy plan rozwoju zielonej energetyki.
275 tys. klientów ScottishPower zaoszczędziło już 2 mln funtów na prądzie
Brytyjski dostawca energii ScottishPower ogłosił, że jego klienci zaoszczędzili łącznie 2 miliony funtów od momentu wprowadzenia programu „half price electricity at weekends”. Zniżka, obowiązująca w weekendy, zachęca do korzystania z energii w bardziej ekologicznych i tańszych godzinach.
Enea Operator buduje magazyn energii. Nowa inwestycja wsparta środkami z NFOŚiGW
Enea Operator podpisała umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie budowy nowoczesnej instalacji magazynowania energii. To kolejny krok w kierunku transformacji sieci elektroenergetycznej i wsparcia dla rozwoju energetyki rozproszonej.
PGE Baltica rusza z badaniami dna Bałtyku dla farmy wiatrowej Baltica 9
PGE Baltica podpisała umowę na wykonanie kluczowych badań geofizycznych dla projektu Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica 9. Prace mają na celu zminimalizowanie ryzyka związanego z budową i będą realizowane w III kwartale 2025 roku.
Komentarze