Nowy raport: Brakujące biliony w finansowaniu mogą zahamować dekarbonizację żeglugi
Environmental Defense Fund i Lloyd’s Register Maritime Decarbonisation Hub przedstawiają innowacyjne koncepcje finansowania, mające odblokować inwestycje w czystsze paliwa, infrastrukturę i modernizacje floty morskiej.
Environmental Defense Fund (EDF) oraz Lloyd’s Register Maritime Decarbonisation Hub, będący partnerstwem Lloyd’s Register Group i Lloyd’s Register Foundation z Wielkiej Brytanii, opublikowały raport „Navigating the Net-Zero Transition”. Dokument analizuje sposoby zamknięcia luki inwestycyjnej przekraczającej bilion dolarów, która grozi zahamowaniem realizacji celów klimatycznych w sektorze żeglugi morskiej.
Wyzwania dekarbonizacji sektora żeglugi
Według raportu, powstałego na bazie dwóch lat badań i ponad 40 wywiadów z przedstawicielami branży, armatorami, finansistami, deweloperami paliw, ubezpieczycielami, naukowcami i organizacjami pozarządowymi, sektor żeglugi stoi przed poważnym wyzwaniem finansowym. Prognozy wskazują, że bez odpowiednich nakładów emisje z żeglugi mogą w 2050 roku osiągnąć 130% poziomu z 2008 roku.
Bez zdecydowanych działań emisje z żeglugi morskiej będą rosły, co oddali sektor od odejścia od paliw kopalnych do 2050 roku.
– Guillaume Morauw, Sustainable Finance Senior Policy Analyst w Environmental Defense Fund i współautor raportu
Znaczenie żeglugi i potrzeby inwestycyjne
Żegluga morska odpowiada za transport blisko 80% światowego handlu i jest szóstym największym emitentem gazów cieplarnianych na świecie. Modernizacja floty i infrastruktury paliwowej wymaga ogromnych nakładów inwestycyjnych. Postępy w ograniczaniu emisji, takie jak zatwierdzenie przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) ram, które mają uczynić żeglugę pierwszym sektorem płacącym za emisje, mogą zostać zahamowane przez brak wsparcia finansowego.
Dodatkowe, innowacyjne mechanizmy ograniczania ryzyka i kierowania kapitału na dużą skalę są niezbędne. Platforma finansowania modernizacji umożliwia armatorom ograniczenie emisji i ryzyk przejściowych, a finansistom – realny wpływ i dekarbonizację portfeli.
– Guillaume Morauw
Inwestorzy i wyzwania finansowania zeroemisyjnych rozwiązań
Ambicje klimatyczne inwestorów często rozmijają się z rzeczywistością branży żeglugowej, która charakteryzuje się wysokim poziomem emisji bazowych i ograniczonymi opcjami bezemisyjnymi. Według badania z 2023 roku, część profesjonalistów finansowych rozważa wycofanie się z finansowania żeglugi z powodu ryzyk ESG, co utrudnia dostęp do kapitału, zwłaszcza mniejszym armatorom.
Realizacja projektów dotyczących paliw zero- i niskoemisyjnych wymaga nakładów sięgających nawet 2 mld dolarów na infrastrukturę, magazynowanie i terminale.
Wyzwania te są widoczne w braku komunikacji między finansowaniem żeglugi a infrastrukturą, mimo ich wzajemnej zależności. Aby je przezwyciężyć, strategie zaopatrzenia w paliwa muszą się zmienić, a śmiała współpraca w całym łańcuchu wartości sektora jest kluczowa.
– Dana Rodriguez, Programme Manager w The Decarb Hub i współautorka raportu
Trzy innowacyjne koncepcje finansowania
Raport przedstawia trzy rozwiązania, które mają pomóc w odblokowaniu inwestycji, ograniczaniu ryzyka projektów oraz zwiększaniu dostępności kapitału:
- Maritime Multiplier – narzędzie do rozliczania emisji, które pokazuje korzyści dla całego łańcucha dostaw wynikające z inwestycji w czystsze statki i umożliwia redukcję emisji w różnych sektorach.
- Lending Platform for Energy Efficiency – platforma finansowania modernizacji, łącząca projekty zwiększające efektywność energetyczną. Pozwala na obniżenie ryzyka i ułatwia dostęp do kapitału, zwłaszcza mniejszym armatorom.
- Time Stacked Offtake (TSO) – nowa koncepcja kontraktowania paliw czystych, polegająca na dzieleniu długoterminowych umów na krótsze transze, co daje odbiorcom większą elastyczność, a producentom paliw – stabilność przychodów.
Izolacja poszczególnych segmentów powstrzymuje transformację żeglugi. Sektor finansowy i żegluga muszą znaleźć wspólne rozwiązania dla zrównoważonej i przystępnej transformacji.
– Dana Rodriguez
Źródło: Lloyd’s Register Foundation News
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze