Enerad
Porównaj oferty

Nowy system V2H od ENERGY ISLAND Power już wkrótce

Startup Energy Island Power z Niemiec wprowadza na rynek zestaw, który pozwala właścicielom samochodów elektrycznych z funkcją V2L wykorzystać ich pojazdy jako źródło zasilania domu. Urządzenie POWER UNIT 3000 umożliwia integrację auta lub generatora z instalacją PV i magazynem energii, zwiększając niezależność energetyczną użytkowników.

Energy Island Power - Control Unit

Technologia V2H w nowej, uproszczonej wersji

Technologia V2H (Vehicle to Home), czyli zasilanie domu energią z akumulatora samochodu elektrycznego, jest znana na rynku już od kilku lat. Jej wdrożenie w domowych instalacjach nadal jednak napotyka ograniczenia techniczne, związane m.in. z koniecznością synchronizacji z siecią oraz zgodnością z falownikami. Właśnie tę barierę ma przełamać niemiecki startup Energy Island Power.

Firma opracowała zestaw integracyjny, który pozwala w prosty sposób połączyć samochód elektryczny lub generator prądu z domowym systemem fotowoltaicznym. Rozwiązanie skierowane jest do właścicieli instalacji PV z magazynem energii, którzy chcą jeszcze lepiej wykorzystywać zgromadzoną energię i zabezpieczyć się na wypadek przerw w dostawie prądu.

Energy Island Power - V2H system
Źródło: ENERGY ISLAND Power

Zasilanie domu z auta lub generatora

Sercem systemu jest urządzenie POWER UNIT 3000, do którego można podłączyć każde źródło prądu 230 V – samochód z funkcją V2L lub generator – i za pomocą wejścia DC w falowniku przesyłać energię do systemu. Jednostka przekształca prąd tak, aby imitował parametry prądowo-napięciowe modułów PV. Dzięki temu falownik może zasilić dom lub magazyn energii, również w trybie awaryjnym (przy falownikach z funkcją backupu).

W przypadku zajętych wejść solarnych w falowniku użytkownicy mogą zastosować CONNECT UNIT – rozdzielacz, który pozwala na stałe podłączenie POWER UNIT 3000 bez konieczności każdorazowego przełączania kabli. Instalacja jest prosta i wymaga jedynie użycia standardowych złączy MC4.

Dla osób posiadających samochody z funkcją V2L dostępna jest także jednostka CONTROL UNIT, która umożliwia automatyczne zarządzanie przepływem energii między autem a domowym magazynem. Wersja dla falowników E3DC korzysta z wbudowanego interfejsu Eaton xcomfort i może być obsługiwana przez aplikację E3DC. Dla innych urządzeń dostępna jest wersja kompatybilna z systemem Clever PV. Dzięki niej możliwe jest ustalenie progów naładowania, przy których energia z samochodu będzie kierowana do domu.

Zobacz również: Nowy projekt Panasonica: centrum zasilane wodorem i PV

Straty przesyłu i elastyczność zastosowań

Warto podkreślić, że zasilanie domu z pojazdu elektrycznego nie odbywa się bez strat. Jak szacuje Nils Varchmin z Energy Island Power, łączne straty energetyczne w obiegu prądowym (od falownika do pojazdu i z powrotem) wynoszą około 20%.

System pozwala również na podłączenie klasycznego generatora zasilanego benzyną, gazem lub olejem napędowym. POWER UNIT 3000 imituje wtedy pracę paneli słonecznych, a wygenerowana energia trafia przez wejście solarne do falownika. Po naładowaniu magazynu energii system automatycznie odłącza generator, co eliminuje konieczność jego ciągłej pracy – typowej w tradycyjnych agregatach prądotwórczych.

Certyfikacja, produkcja i dostępność rynkowa

POWER UNIT 3000 spełnia wymagania CE i posiada certyfikację zgodną z DIN EN 62109-1 VDE 0126-14-1:2011-04. Produkowany jest w Niemczech zgodnie ze standardem ISO-9001. Producent oferuje gwarancję do 5 lat lub do 5000 godzin pracy. Zgodnie z deklaracją Energy Island Power, urządzenia zostały zaprojektowane z myślą o łatwej i taniej naprawie po okresie gwarancyjnym.

Po serii testów laboratoryjnych rozwiązanie trafi do sprzedaży w drugim kwartale 2025 roku. Będzie dostępne za pośrednictwem strony internetowej producenta. Ekonomiczna opłacalność systemu zależy od finalnej ceny oraz ilości energii, jaką użytkownik planuje pobierać z pojazdu elektrycznego.

Zobacz również: PVH Terra rewolucjonizuje fundamenty PV. Nowy system dla trudnego terenu.

Źródło: materiały producenta Energy Island Power, oprac. własne.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Lena Ostapkowicz

Pasjonuje mnie rynek energii i transformacja energetyczna. Specjalizuję się w zagadnieniach związanych ze zmianami na rynku energii elektrycznej oraz OZE. W enerad.pl tworzę treści, które pomagają czytelnikom lepiej zrozumieć dynamicznie zmieniający się sektor energetyczny i elektryczny. Mam kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu i redakcji treści, zdobyte m.in. w branży energetycznej i finansowej. Znajdziesz mnie na enerad.pl i na LinkedIn.

Może Cię również zainteresować

Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe

Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe

Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.

18.04.2025
Elektromobilność Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły

Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły

Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.

18.04.2025
Gaz i wodór Technologia Wiadomości z rynku
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.

XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.

XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.

18.04.2025
Elektromobilność Technologia Wiadomości z rynku
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach

Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach

Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.

18.04.2025
Elektromobilność Technologia Wiadomości z rynku
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA

Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA

Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.

18.04.2025
OZE Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)

LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)

Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.

18.04.2025
Fotowoltaika Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły