Enerad
Porównaj oferty

OCPP w stacji ładowania – dlaczego jest ważny?

Stacje ładowania samochodów elektrycznych to stosunkowo proste konstrukcyjnie urządzenia. Nie zmienia to jednak faktu, że mogą się one różnić wieloma parametrami, które będą wpływały na między innymi na wszechstronność ich zastosowania, jak również kompatybilność z inną infrastrukturą. Jednym z takich aspektów jest protokół komunikacji, który pozwala stacji ładowania wymieniać kluczowe informacje z podłączonym do niej samochodem elektrycznym i nie tylko. Czym jest protokół OCPP i dlaczego warto by ładowarka EV go posiadała?

OCPP w stacji ładowania dlaczego jest ważny

Co to jest OCPP w stacji ładowania EV?

Inwestor decydujący się na zakup i montaż stacji ładowania w domu lub na przykład firmie może poczuć się nieco skonfundowany skrótami i oznaczeniami parametrów urządzenia w zestawieniu jego specyfikacji. Jednym z takich skrótów jest “OCPP”, które często oznaczony jest dodatkową wartością liczbową np. 1.6 lub 2.0. Wspomniany skrót pochodzi od anglojęzycznego wyrażenia Open Charge Point Protocol, co w wolnym tłumaczeniu oznacza “otwarty protokół punktów ładowania”, a właściwie “otwarty standard komunikacji punktów ładowania”. Oczywiście w specyfikacji stacji ładowania mogą pojawić się inne standardy niż OCPP.

Producenci stacji ładowania określając w parametrach kompatybilność urządzenia z konkretnym protokołem komunikacji dodają do OCPP autorskie oprogramowania, które dodatkowo wspierają łączność pomiędzy systemami tej samej marki np. inwerterami fotowoltaicznymi. Przykładem takiej marki jest choćby SolarEdge. Trzeba też pamiętać, że protokół komunikacji to nie to samo, co opcje łączności, wśród których najczęściej wymienia się Bluetooth czy WiFi. OCPP to natomiast najpopularniejszy i najlepiej dopracowany obecnie standard pozwalający wymieniać informacje między urządzeniami, które obsługują ten protokół.

Za co odpowiada protokół komunikacji OCPP?

Kluczowym określeniem w rozwinięciu skrótu OCPP, jest słowo open, a więc “otwarty. Oznacza to, że każde urządzenie wyposażone we wsparcie dla tego standardu może się ze sobą łączyć. Jest to jakby otwarta sieć dla tych sprzętów. Skutkuje to tym, że nawet przy wymianie pojazdu, dane dotyczące ustawień ładowania zostają w stacji zachowane. Co to za dane? Chodzi tu na przykład o indywidualne parametry ładowania, włączoną funkcję opóźnionego startu i stopu, a w publicznych stacjach ładowania także informacje o opłatach, rozliczeniach, czy punktach ładowania znajdujących się w pobliżu. Dane te przesyłane są do wirtualnej bazy, w której są przechowywane, by można je było w każdej chwili wykorzystać.

Ważną informacją dla kierowców, ale także podmiotów komercyjnych jest fakt, że korzystanie z OCPP jest darmowe, choć w przypadku zakupu urządzeń obsługujących ten protokół może on wpływać na nieco wyższą cenę stacji ładowania. Każdy przedsiębiorca, który zarządza siecią stacji ładowania może dodatkowo zlecić opracowanie autorskiego oprogramowania wykorzystującego OCPP. Chodzi tu na przykład o aplikacje udostępniane użytkownikom stacji i pozwalające im monitorować oraz zarządzać ładowaniem własnego pojazdu. Oczywiście stworzenie takiego oprogramowania to dodatkowe, często niemałe koszty, ale też inwestycja w rozwój przedsiębiorstwa.

Protokół OCPP, jak każdy rodzaj oprogramowania podlega sukcesywnym aktualizacjom i rozwojowi o dodatkowe funkcjonalności. Wciąż najbardziej popularną wersją, dla której wsparcie oferuje wiele modeli stacji ładowania jest OCPP 1.6. Warto jednak wiedzieć, że urządzenia obsługujące już OCPP 2.0.1 pozwalają znieść wszelkie “formalności” podczas ładowania. Funkcja Plug And Charge umożliwia podłączenie i zrealizowanie usługi ładowania bez konieczności identyfikacji, korzystania z aplikacji, uwierzytelniania np. kartą RFID, czy inicjowania płatności. Wszystkie dane będą zapisane, a komunikacja pomiędzy stacją ładowania i pojazdem elektrycznym przebiegnie właściwe bezobsługowo.

Jakie rodzaje ładowania wspiera OCPP?

Kolejne aktualizacje standardu OCPP mają także za zadanie dostosowywanie oprogramowania do kolejnych wymagań stawianych przez ustawodawców oraz inicjatorów zmian w branży elektromobilności. Do wdrożeń tych dochodzi coraz szybciej, gdyż zwrot motoryzacji w kierunku pojazdów napędzanych elektrycznie jest bardzo wyraźny i dynamiczny.

Dlatego też warto pamiętać, że zakup stacji ładowania nieobsługującej standardu OCPP odbiera inwestorowi możliwość korzystania z kolejnych, pojawiających się w tym obszarze udogodnień, a nawet pozbawia go dodatkowych korzyści, które już w niedalekiej przyszłości mogą towarzyszyć procesowi ładowania samochodu elektrycznego.

Kluczowymi obszarami, dla których OCPP będzie stanowiło doskonałe wsparcie w zakresie wymiany i zarządzania informacjami, są dwa rodzaje ładowania coraz częściej pojawiające się w doniesieniach z branży, a także…w ustawodawstwie. Należy tu wymienić:

  • Inteligentne ładowanie samochodu elektrycznego – w przyszłości stacje ładowania mogą odgrywać znaczącą rolę w regulowaniu napięcia w sieci elektroenergetycznej. Już teraz w dyrektywie RED III UE można znaleźć zapisy nakładające na państwa członkowskie obowiązek dopilnowania, by domowe stacje ładowania umożliwiały inteligentne ładowanie pojazdów dostosowując cały proces do rzeczywistego obciążenia sieci. Będzie to oczywiście miało również znaczenie w systemach energetycznych wykorzystujących OZE. Za pomocą specjalnego oprogramowania będzie możliwe kontrolowanie zużycia nadwyżek wyprodukowanych np. przez mikroinstalację PV do ładowania auta;
  • Dwukierunkowe ładowanie samochodu elektrycznego – dzięki tej funkcjonalności właściciele domowych ładowarek EV będą mogli wykorzystywać baterię samochodową jako mobilny magazyn energii i zasilać z niej domowy system energetyczny w razie potrzeby. Być może w przyszłości możliwa będzie także sprzedaż niewykorzystanej energii elektrycznej do sieci. Niezbędne będą tu dwukierunkowe stacje ładowania, które już teraz pojawiają się na rynku. Oczywiście obsługują one również najnowsze wersje standardu OCPP.

Protokół OCPP będzie miał także nieocenione zastosowanie w przypadku dynamicznego zarządzania obciążeniem (DLM), które sprawdza się przy infrastrukturze kilka stacji pracujących na przykład na parkingu. Ładowarki komunikując się ze sobą “wiedzą” jaki dostępny zakres mocy mają do wykorzystania w danym momencie, by nie przeciążyć sieci.

Dlaczego ładowarka do samochodu powinna mieć OCPP?

Poszukując odpowiedniej stacji ładowania do samochodu elektrycznego można zauważyć, że nie wszyscy producenci podają w specyfikacji urządzeń informacje o tym, czy są one kompatybilne z protokołem OCPP. Zazwyczaj oznacza to, że ładowarka nie posiada wsparcia dla tego standardu, ale oczywiście nie zawsze tak jest. Dlatego warto przy wyborze stacji ładowania posiłkować się wiedzą specjalistów lub już na tym etapie skorzystać z pomocy firmy instalującej stacje ładowania. Dlaczego jednak obsługa standardu OCPP jest tak ważnym punktem w specyfikacji ładowarki EV. Z kilku powodów:

  • Protokół OCPP sprawia, że stacja ładowania staje się urządzeniem bardziej wszechstronnym, współpracującym efektywnie z innymi systemami i sprzętami;
  • Ładowarka z OCPP jest inwestycją w przyszłość, gdyż będzie wspierała i obsługiwała procesy ładowania uwzględniające domową i publiczną sieć energetyczną;
  • Standard OCPP czyni ładowanie łatwiejszym, szybszym i bardziej intuicyjnym;
  • W stacjach ładowania dla firm protokół OCPP jest właściwe niezbędny, gdyż pozwala zintegrować infrastrukturę ładowania z systemem zarządzania, autoryzacji i rozliczeń.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

URE: pięciu wytwórców otrzyma 1,5 mld zł wsparcia z drugiej aukcji kogeneracyjnej 2025

URE: pięciu wytwórców otrzyma 1,5 mld zł wsparcia z drugiej aukcji kogeneracyjnej 2025

Ponad 6 TWh energii z wysokosprawnej kogeneracji zyska wsparcie państwa – rozstrzygnięto drugą w tym roku aukcję na premię kogeneracyjną.

18.06.2025
Rynek energii i biznes Wiadomości z rynku
Qair Polska planuje 5 TWh zielonej energii rocznie do 2030 roku. Firma chce mieć 3 GW mocy i rozbudować magazyny energii

Qair Polska planuje 5 TWh zielonej energii rocznie do 2030 roku. Firma chce mieć 3 GW mocy i rozbudować magazyny energii

Qair Polska zapowiada ambitne cele na najbliższe lata – do 2030 roku chce dostarczać ponad 5 TWh energii odnawialnej rocznie dla odbiorców w Polsce. Kluczowe mają być rozwój magazynów energii, hybrydyzacja instalacji i zmiany legislacyjne – w tym ustawa wiatrakowa.

18.06.2025
OZE Wiadomości z rynku
ESG zmienia reguły gry. Firmy przechodzą od compliance do strategii

ESG zmienia reguły gry. Firmy przechodzą od compliance do strategii

Rosnące znaczenie ESG nie ogranicza się już do spełniania wymogów prawnych. Coraz więcej firm dostrzega w nim szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej i długoterminowego sukcesu. Przejście od compliance do strategicznego zarządzania ESG staje się nowym standardem – także w Polsce.

18.06.2025
Rynek energii i biznes Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Naturalny wodór w skorupie kontynentalnej – potencjał, ograniczenia i geologiczne uwarunkowania

Naturalny wodór w skorupie kontynentalnej – potencjał, ograniczenia i geologiczne uwarunkowania

Naturalny wodór może stać się istotnym źródłem czystej energii dla przemysłu i trudnych do dekarbonizacji sektorów. Najnowszy przegląd badawczy opublikowany 13 maja 2025 r. w Nature Reviews Earth & Environment ujawnia, w jakich warunkach dochodzi do jego powstawania i akumulacji w skorupie kontynentalnej. To pierwszy tak kompleksowy opis geologicznych procesów, które mogą zadecydować o przyszłości „białego wodoru”.

18.06.2025
Gaz i wodór Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
177 mld USD na energetykę. IEA o kredytach eksportowych

177 mld USD na energetykę. IEA o kredytach eksportowych

Rola agencji kredytów eksportowych (ECA) w finansowaniu energetyki rośnie, zwłaszcza w kontekście wsparcia transformacji energetycznej. Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) po raz pierwszy uwzględniła ich działania w swoim sztandarowym raporcie World Energy Investment 2025. Od 2014 r. ECAs udzieliły wsparcia energetycznego o wartości 177 mld USD, z czego coraz większa część trafia do projektów związanych z OZE.

18.06.2025
Energia elektryczna Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Moc deszczu – nowa granica w energii odnawialnej

Moc deszczu – nowa granica w energii odnawialnej

Deszcz może nie tylko podlewać uprawy czy zasilać rzeki, ale – jak pokazuje tekst Rose Morrison w Renewable Energy Magazine – również dostarczać energii elektrycznej. Dzięki nowatorskim technologiom, takim jak plug flow czy piezoelektryczne dyski, opady zyskują nową rolę w miksie OZE.

18.06.2025
OZE Technologia Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły