Odszkodowanie z OC a brak zapiętych pasów

4.75 /5
(Ocen: 4)
Skuteczność pasów bezpieczeństwa jest bezdyskusyjna. Niestety nadal zdarza się, że kierowca lub pasażer zapominają o ich zapięciu. Niezapięte pasy stwarzają zagrożenie dla wszystkich pasażerów pojazdu. W przypadku kolizji ryzyko poważnych obrażeń, a nawet śmierci rośnie diametralnie! Dla przykładu osoba z zapiętymi pasami ma 50% więcej szans na przeżycie wypadku. Dlatego właśnie brak zapiętych pasów może wpłynąć na odszkodowanie powypadkowe. Zobacz, dlaczego warto zapinać pasy!

Bezpłatna Konsultacja z Ekspertem Odszkodowawczym

Mandat za brak zapiętych pasów

Jedną z konsekwencji niezapiętych pasów jest kara grzywny oraz punkty karne dla osoby prowadzącej pojazd. Zgodnie z art. 39 ust. 1 Prawo o ruchu drogowym:

“Kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona takim pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z tych pasów podczas jazdy, z zastrzeżeniem ust. 3, 3b i 3c.”

Mandat dla kierowcy, który nie zapiął pasów, wynosi 100 zł oraz 2 punkty karne. Gdyby oprócz kierowcy brak pasów stwierdzono u pasażera, ten też zapłaci 100 zł, a kierowca otrzyma 4 punkty karne. Lepiej zatem przypomnieć każdej osobie w pojeździe o obowiązku zapięcia pasów. Pamiętajmy, że najwyższą karę za niezapięte pasy przyjdzie nam zapłacić podczas wypadku.

Niezapięte pasy to zagrożenie dla życia i zdrowia!

Często do zobrazowania ryzyka związanego z brakiem zapiętych pasów, używa się następującego przykładu. Załóżmy, że jedziemy 50 km/h, nasz ciężar wynosi 75 kg. Przy zderzeniu ze sztywną przeszkodą nasza masa będzie wynosiła już 1500 kg! Dla ścisłości jest to skrót myślowy – prawidłowo powinno się mówić o jednostkach kG (“kilogram-siła”). Praktyczna lekcja jest jednak ta sama, lepiej mieć zapięte pasy, zamiast uderzyć z taką siłą w kierownicę lub deskę rozdzielczą.

W tym miejscu warto wskazać kilka mitów, które pojawiają się w przypadku pasów bezpieczeństwa.

MITY na temat pasów bezpieczeństwa FAKTY na temat pasów bezpieczeństwa
Do ochrony życia wystarczy poduszka bezpieczeństwa Poduszka bezpieczeństwa zwiększa szanse na przeżycie o 50% tylko razem z pasami bezpieczeństwa
Zapięte pasy przeszkadzają wydostać się z płonącego auta Według statystyk tylko 0,5% wypadków wiąże się z pożarem
Tylne siedzenie jest bezpieczniejsze dlatego pasażerowie siedzący za kierowcą nie muszą zapinać pasów Brak zapiętych pasów na tylnych siedzeniach to nie tylko zagrożenie dla siebie, ale i dla innych pasażerów!
Jadąc wolno po mieście nie trzeba mieć zapiętych pasów Wystarczy kolizja przy niewielkiej prędkości, aby brak zapiętych pasów skończył się nawet śmiercią
Pasy stanowią zagrożenie dla kobiety w ciąży i płodu Poprawnie zapięte pasy bezpieczeństwa są jedyną ochroną dla kobiety w ciąży i płodu (redukują ryzyko urazu aż o 84%!)

Każdy z nas może mieć różne przekonania, ale prawa fizyki nie zważają na to, co myślimy o pasach bezpieczeństwa. Dlatego zawsze miejmy zapięte pasy – dla bezpieczeństwa nas i innych pasażerów.

Odszkodowanie przy niezapiętych pasach bezpieczeństwa

Brak zapiętych pasów stanowi przyczynienie się poszkodowanego do powstania szkody. Sądy zazwyczaj oceniają niezapięcie pasów jako przyczynienie się w ok. 30%. To zwykle oznacza, że właśnie o tyle procent zostanie pomniejszone nasze odszkodowanie w razie wypadku komunikacyjnego.

W przypadku poważnych urazów czy obrażeń przyczynienie się powinno być liczone indywidualnie i oddzielnie dla odszkodowania i zadośćuczynienia

Za przykład z życia może posłużyć sprawa o sygnaturze akt IV CSK 114/17. Poszkodowany, jadąc bez zapiętych pasów na tylnym siedzeniu, został uznany przez sąd za współodpowiedzialnego szkodzie w 30%, w wyniku czego, jego odszkodowanie zostało zmniejszone aż od 100 tys. zł. Strata mogła być jeszcze większa, ponieważ początkowo Sąd Apelacyjny w Białymstoku ocenił stopień przyczynienia się na 50%. Dopiero, gdy sprawa trafiła do Sądu Najwyższego, przyczynienie się zostało zmniejszone do 30%.

W ramach analizy postępowań sądowych można stwierdzić, że przyczynienie się jest zawsze przyznawane za brak zapiętych pasów bezpieczeństwa. 

Kto może nie zapinać pasów bezpieczeństwa?

Wiemy już, co grozi za brak zapiętych pasów (nie tylko mandat, ale i większe ryzyko poważnych obrażeń, a nawet śmierci w razie wypadku). Może też skutkować obniżeniem naszego odszkodowania z OC sprawcy. Są jednak przypadki, które przewidują wyjątek od obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa. Wszystkie znajdziemy w art. 39 ust.2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy:

  • osoby mającej zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów bezpieczeństwa;
  • kobiety o widocznej ciąży;
  • kierującego taksówką podczas przewożenia pasażera;
  • instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia, lub egzaminowania;
  • policjanta (lub innego funkcjonariusza służb mundurowych) podczas przewożenia zatrzymanego;
  • funkcjonariusza Służby Ochrony Państwa, Żandarmerii Wojskowej podczas wykonywania czynności służbowych;
  • zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej;
  • konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych;
  • osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach, lub w wózku inwalidzkim.

Bezpłatna Konsultacja z Ekspertem Odszkodowawczym

Niezapięte pasy a odszkodowanie – podsumowanie

  • mandat za brak zapiętych pasów wynosi dla kierowcy pojazdu 100 zł + 2 punkty karne. W razie niezapiętych pasów u pasażera ten też płaci 100 zł, a kierowca otrzymuje dodatkowe 2 punkty karne;
  • zapięte pasy zwiększają szanse przeżycia w wypadku o 50%!;
  • brak zapiętych pasów w czasie wypadku jest zawsze uznawany jako przyczynienie się do szkody;
  • przyczynienie się do szkody zmniejsza w określonym stopniu wypłacone odszkodowanie;
  • sądy za brak zapiętych pasów oceniają stopień przyczynienie się na ok. 30% (o tyle zazwyczaj zmniejszy się nasze odszkodowanie).