Ogrzewanie i chłodzenie nadwyżkami z fotowoltaiki. Nowe badania z Australii
Australijscy naukowcy wykazali, że wykorzystanie nadwyżki energii z paneli PV do wstępnego chłodzenia i ogrzewania budynków może znacząco zmniejszyć emisje CO2 oraz poprawić profil zużycia energii w gospodarstwach domowych. Potencjał redukcji emisji sięga nawet 600 kg CO2 rocznie na dom.

Pre-chłodzenie i pre-ogrzewanie z nadwyżek PV
Badacze z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii (UNSW) zbadali zastosowanie nadwyżkowej energii słonecznej z domowych instalacji fotowoltaicznych do wstępnego chłodzenia i ogrzewania budynków mieszkalnych – metody znanej jako Solar Pre-Cooling and Pre-Heating (SPCaH). Technika ta polega na wykorzystaniu systemów klimatyzacji z funkcją pompy ciepła do konwersji nadmiaru energii elektrycznej w energię cieplną, która następnie jest akumulowana w masie termicznej budynku.
Realne dane z 450 gospodarstw domowych
W przeciwieństwie do wcześniejszych analiz opartych na modelach teoretycznych, badanie UNSW uwzględnia rzeczywiste dane z 450 domów zlokalizowanych w czterech australijskich miastach: Adelajdzie, Brisbane, Melbourne i Sydney. Dzięki temu możliwe było dokładne odwzorowanie rzeczywistych profili zużycia i generacji energii.
Badania objęły dziewięć typów budynków, różniących się klasą energetyczną (2-, 6- i 8-gwiazdkowe według systemu NatHERS) oraz ciężarem konstrukcji (lekka, średnia, ciężka). Dla każdego typu opracowano model dynamiczny (ATDM), bazujący na godzinowych danych o temperaturze wewnętrznej, zapotrzebowaniu na klimatyzację, promieniowaniu słonecznym i temperaturze zewnętrznej.
Symulacje wykazały, że SPCaH pozwala na znaczące złagodzenie efektu „duck curve”, czyli obniżenia zapotrzebowania na energię w ciągu dnia i gwałtownego wzrostu wieczorem.
Najlepsze efekty osiągane są latem, kiedy klimatyzacja ma największe znaczenie, zwłaszcza w 6-gwiazdkowych lekkich budynkach w Brisbane. Z kolei zimą potencjał SPCaH jest ograniczony krótkim dniem i niską produkcją PV, choć i wtedy niektóre domy osiągają korzystne rezultaty.
Zastosowanie SPCaH skutkuje istotną poprawą autokonsumpcji energii – w Adelaide w czasie lata nawet o 20 kWh dziennie dla budynków ciężkich. Budynki 2-gwiazdkowe osiągały najniższy poziom poprawy niezależnie od sezonu i lokalizacji.
Zobacz również: Nowy projekt Panasonica: centrum zasilane wodorem i PV
Redukcja emisji CO2 – nawet o 30% sezonowo
Zastosowanie SPCaH pozwala znacząco zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych. W budynkach 6-gwiazdkowych z ciężką konstrukcją w Brisbane, roczna redukcja emisji może przekraczać 600 kg CO2. Sezonowo, wiosną i latem, możliwe są redukcje sięgające nawet 30% całkowitych emisji gospodarstw domowych – szczególnie w 8-gwiazdkowych lekkich budynkach w Adelaide i Brisbane.
Zobacz również: Roboty zastępują instalatorów na farmach PV?
Praktyczne wnioski i przyszłość SPCaH
Według naukowców SPCaH może nie tylko pomóc ograniczyć emisje, ale również obniżyć rachunki za energię i zwiększyć stabilność systemu elektroenergetycznego. W przyszłości metoda ta może być rozszerzona na inne sektory, takie jak inteligentne ładowanie pojazdów elektrycznych czy produkcja zielonego wodoru.
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze