ORLEN kończy z rosyjską ropą. Od lipca 2025 region całkowicie niezależny
Grupa ORLEN oficjalnie zakończyła wszelkie kontrakty na dostawy ropy z Rosji. Od 1 lipca 2025 r. wszystkie rafinerie koncernu w Polsce, Czechach i Litwie zaopatrywane są wyłącznie w surowiec pochodzący z innych kierunków. To znaczący krok w stronę zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego regionu.
Ostatni kontrakt z Rosją wygasł 30 czerwca
Grupa ORLEN zakończyła 30 czerwca 2025 r. ostatni obowiązujący kontrakt na dostawy ropy z rosyjskim koncernem Rosnieft. Umowa dotyczyła rafinerii w czeskim Litvinovie. Jak podkreślił prezes ORLEN, Ireneusz Fąfara, oznacza to definitywne zakończenie współpracy z rosyjskimi podmiotami w zakresie zakupu surowca:
– Zakończyliśmy ostatni historyczny kontrakt na dostawy ropy naftowej z Rosji do Czech. To oznacza, że 1 lipca 2025 Grupa ORLEN, a dzięki temu cały region będzie wolny od rosyjskiej ropy naftowej. Zamknęliśmy ten rozdział i wspólnie budujemy bezpieczną przyszłość regionu – powiedział Fąfara.
Zmiana źródeł dostaw dzięki wsparciu rządu i inwestycjom
Decyzja o odejściu od rosyjskiej ropy była efektem zarówno presji geopolitycznej po inwazji Rosji na Ukrainę, jak i długoterminowej strategii dywersyfikacji. Jak zaznaczył prezes ORLEN, kluczowe było tu wsparcie rządu RP oraz współpraca z operatorami systemów przesyłowych:
– Zakończenie zależności Grupy ORLEN od rosyjskich surowców energetycznych było możliwe przede wszystkim dzięki wsparciu polskiego rządu, dobrej współpracy z naszym partnerami – dodał Fąfara.
Ropa trafia dziś do rafinerii ORLEN m.in. z Bliskiego Wschodu, Zatoki Perskiej, Morza Północnego, Afryki oraz Ameryk.
Rurociąg TAL Plus umożliwił całkowite odejście od wschodniego surowca
Przez lata rafineria w Litvinovie była uzależniona od dostaw z rosyjskiego rurociągu „Przyjaźń”. Po rosyjskiej agresji na Ukrainę, Czechy wystąpiły do UE o tymczasowe zwolnienie z sankcji, by nie zakłócić lokalnego rynku paliwowego. To dało czas na zwiększenie przepustowości alternatywnych tras przesyłowych, w tym Ropociągu Transalpejskiego (TAL), który prowadzi z Triestu przez Austrię do Czech.
Równolegle ORLEN dostosował instalacje w Litvinovie do przerobu różnych gatunków ropy. Przeprowadzono modyfikacje technologiczne i testy mieszanek surowców. Dzięki temu już w marcu 2025 r., po uruchomieniu rurociągu TAL Plus, możliwy był pełny import ropy spoza Rosji.
Od 2023 roku w Polsce i na Litwie wyłącznie ropa z Zachodu
Warto przypomnieć, że już od kwietnia 2023 r. wszystkie rafinerie ORLEN w Polsce i na Litwie przetwarzały wyłącznie surowiec z alternatywnych źródeł. Wyeliminowano dostawy zarówno przez rurociąg „Przyjaźń”, jak i drogą morską.
Obecnie ropa do zakładów ORLEN w Czechach trafia z rejonu Morza Północnego i Śródziemnego, Arabii Saudyjskiej, Afryki, Ameryki Północnej i Południowej. Oznacza to pełne uniezależnienie od wschodnich dostawców i zwiększenie bezpieczeństwa dostaw energetycznych w regionie.
Zobacz również:- ORLEN, MIT i Cambridge razem na rzecz transformacji energetycznej Europy
- ORLEN wdraża technologię Multifuel – energia z wodoru i gazu w jednym systemie
- Miliony na zielony wodór. Orlen, Polenergia i Tauron z dofinansowaniem z KPO
Źródło: ORLEN
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze