ORLEN otwiera nową stację wodorową w Katowicach – drugi obiekt tego typu w Polsce
Grupa ORLEN uruchomiła w Katowicach swoją drugą ogólnodostępną stację wodorową w Polsce. Nowa inwestycja, zlokalizowana przy ul. Murckowskiej 22, przy wyjeździe na autostradę A4, jest dostępna przez całą dobę dla wszystkich użytkowników pojazdów zasilanych wodorem. Paliwo do tej stacji dostarczane jest z nowoczesnego HUBu wodorowego we Włocławku, otwartego na początku bieżącego roku.

Technologiczne zaawansowanie i wydajność stacji
Stacja w Katowicach wyposażona jest w dwa dystrybutory: pierwszy o ciśnieniu 350 bar, dedykowany autobusom i pojazdom ciężarowym, oraz drugi o ciśnieniu 700 bar, przeznaczony dla samochodów osobowych. Dzięki wydajności wynoszącej co najmniej 630 kg wodoru dziennie, infrastruktura umożliwia jednorazowe tankowanie nawet 20 autobusów i 5 pojazdów osobowych w ciągu doby.
Część europejskiego projektu Clean Cities
Inwestycja w Katowicach powstała w ramach projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland, realizowanego przy wsparciu funduszy unijnych z instrumentu CEF Blending Facility oraz krajowych środków z programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Projekt ma na celu rozwój infrastruktury wodorowej w Polsce, promując zrównoważony transport miejski i rozwój technologii zeroemisyjnych.
Rozbudowa sieci wodorowej
ORLEN sukcesywnie rozwija swoją sieć stacji wodorowych, która już teraz obejmuje cztery lokalizacje: w Polsce – Katowice i Poznań – oraz w Czechach – Pragę i Litvinov. W Poznaniu stacja zasila między innymi przez flotę 25 autobusów komunikacji miejskiej, które każdego dnia korzystają z tego ekologicznego paliwa.

Plany rozwoju zakładają uruchomienie kolejnych stacji w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie. Drugi etap projektu Clean Cities przewiduje ich realizację w najbliższych latach, a trzeci etap zakłada budowę kolejnych 16 obiektów. W kwietniu 2024 roku Grupa ORLEN uzyskała rekordowe wsparcie unijne na ten cel, wynoszące 62 mln euro.
Ambitne cele na przyszłość
Do 2030 roku Grupa ORLEN planuje stworzenie sieci ponad 100 stacji wodorowych w Polsce, Czechach i na Słowacji. Nowa infrastruktura będzie obsługiwać transport indywidualny, publiczny oraz towarowy, a także kolejowy. Dostawy wodoru mają być oparte na europejskiej sieci hubów wodorowych, które korzystają z odnawialnych źródeł energii oraz technologii przetwarzania odpadów komunalnych.
Wodór w lotnictwie i komunikacji miejskiej
ORLEN rozwija także międzynarodowy projekt HySPARK, realizowany w konsorcjum z 17 partnerami. Projekt, który jako pierwszy w Polsce otrzymał wsparcie unijne z programu Clean Hydrogen Partnership, zakłada m.in. produkcję pojazdów wodorowych i ich testy na potrzeby lotniska Chopina oraz warszawskiej komunikacji miejskiej. Na jego realizację przeznaczono blisko 9 mln euro.
Może Cię również zainteresować
Sinovoltaics ostrzega: fotowoltaika w Europie pod presją zmian
Sinovoltaics opublikowało najnowszą wersję mapy łańcucha dostaw modułów fotowoltaicznych w Europie, Turcji, Egipcie i Kazachstanie. Choć dodano kilku nowych producentów, raport wskazuje także na falę zamknięć zakładów i bankructw. Obecna zdolność produkcyjna regionu to 21 GW modułów, 3,2 GW ogniw i 1,5 GW wlewków krzemowych
Bruksela naciska: 44 koncerny paliwowe mają składować CO2 do 2030 r.
Komisja Europejska zaapelowała do 44 firm naftowo-gazowych o udział w realizacji wspólnego celu Unii Europejskiej – składowania co najmniej 50 mln ton CO2 rocznie do 2030 roku. Firmy mają uczestniczyć w projekcie proporcjonalnie do swojej produkcji ropy i gazu z lat 2020–2023.
Straty tysięcy złotych. Fotowoltaika w Wielkopolsce blokowana częściej niż w innych regionach
Radio Poznań informuje, że wielkopolscy producenci energii słonecznej skarżą się na dyskryminację. Ich farmy są wyłączane znacznie częściej niż w innych regionach. Rekompensaty za utracone zyski sięgają zaledwie 10 procent.
Hithium wprowadza system ∞Power 6,25MWh dla Europy i rozpoczyna produkcję lokalną
Hithium podczas targów The smarter E Europe 2025 w Monachium zaprezentowało nowy system magazynowania energii ∞Power 6,25MWh 2h/4h w wersji dostosowanej do rynku europejskiego. System wyróżnia się m.in. wysokim poziomem bezpieczeństwa, elastycznością i odpornością na trudne warunki środowiskowe. Firma podpisała również porozumienie z hiszpańską spółką GCRPV, wspierając lokalizację produkcji na kontynencie.
Hyundai i lotnisko Incheon wprowadzają roboty ładujące EV – AI przyspiesza rozwój smart infrastruktury
Hyundai Motor Group oraz Incheon International Airport Corporation ogłosiły strategiczne partnerstwo na rzecz wdrożenia robotów do automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych (ACR) wspieranych przez sztuczną inteligencję. Projekt pilotażowy ruszy na jednym z najnowocześniejszych lotnisk Azji, a jego celem jest zwiększenie wygody, bezpieczeństwa i efektywności ładowania aut elektrycznych.
Staże i nowe kierunki: AGH wspiera rozwój polskiego atomu
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie dołącza do rządowego programu na rzecz rozwoju kompetencji w energetyce jądrowej. Inicjatywa Ministerstwa Przemysłu zakłada ścisłą współpracę uczelni technicznych z polskimi przedsiębiorstwami. Program przewiduje zmiany w programach nauczania oraz płatne staże w firmach z sektora jądrowego.
Komentarze