ORLEN rozwija infrastrukturę ładowania: nowe huby dla pojazdów elektrycznych do końca 2025 roku
Podczas Kongresu Nowej Mobilności 2025 w Katowicach przedstawiciele branży omawiali wyzwania i plany rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce. ORLEN zapowiedział uruchomienie kilkunastu nowych hubów ładowania jeszcze w tym roku.
Nowe huby ładowania ORLEN do końca 2025 roku
Podczas panelu „Infrastruktura ładowania w Polsce, czy kiedyś będzie wystarczająca?” na Kongresie Nowej Mobilności 2025 w Katowicach, przedstawiciele branży dyskutowali o stanie i perspektywach rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych w Polsce.
Ciągle jesteśmy na etapie nadrabiania zaległości. Cały czas rozwój infrastruktury nie nadąża w stosunku do przyrostu samochodów elektrycznych. Po prostu potrzebujemy jeszcze szybszej inwestycji w rozwój infrastruktury
– Maciej Zwiewka, Fleet Sales Director, Volkswagen Financial Services.
W latach 2019-2024 liczba ogólnodostępnych punktów ładowania w Polsce wzrosła ponad sześciokrotnie. Mimo tego, infrastruktura wciąż pozostaje mniej rozwinięta niż w wielu krajach Unii Europejskiej, zwłaszcza w kontekście potencjału elektryfikacji polskiej floty.
Plany ORLEN na rynku elektromobilności
My jako ORLEN, mamy stacje benzynowe w miejscach najlepszych dla tranzytu. To idealne lokalizacje do zrobienia w nich hubów do ładowania pojazdów. Pierwsze kilkanaście hubów oddamy do końca tego roku. Będą wielostanowiskowe, a każde stanowisko o minimalnej mocy 200 kW. Zamierzamy tę działalność rozwijać
– Krzysztof Kaczyński, dyrektor wykonawczy ds. elektromobilności w ORLEN.
ORLEN planuje także wdrażanie miejskich hubów ładowania, z cenami dostosowanymi do oczekiwań mieszkańców. Według przedstawiciela spółki, kluczowe będzie zapewnienie szybkiego ładowania i atrakcyjnych warunków dla użytkowników, zbliżonych czasowo do tankowania tradycyjnego paliwa.
Zdajemy sobie sprawę, że najtańsze ładowanie jest w domu, ale jeśli równie tanie będą huby miejskie, a ładowanie będzie szybkie, stanowiska wielopunktowe, a czas zbliżony do tankowania paliwa tradycyjnego, to takie huby staną się bardzo atrakcyjne dla klientów
– Krzysztof Kaczyński.
Wyzwania dla infrastruktury ładowania
Paneliści zwracali uwagę, że realizacja celów unijnego rozporządzenia AFIR oraz zapewnienie ładowania pojazdów ciężkich to kluczowe wyzwania dla rynku. Przyspieszenie rozbudowy ogólnodostępnych punktów ładowania oraz stworzenie warunków do masowego rozwoju elektromobilności wymaga dalszych inwestycji i wdrażania nowych technologii.
Możemy stosować rozwiązania, które są już znane, np. ładowarki o mocy 1 MW lub nawet 1,5 MW. Tylko może to być bardzo kosztowne, a nie dać zwrotu inwestycji w odpowiednim czasie. Jeśli do 80 proc. baterii będziemy ładować w 20 minut na autostradzie, to zyskanie 10 minut może być potwornie kosztowne kompleksowo i technologicznie
– Krzysztof Kaczyński.
Kongres Nowej Mobilności 2025 – podsumowanie wydarzenia
Szósta edycja Kongresu Nowej Mobilności odbyła się w dniach 23-25 września 2025 roku w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. W ramach wydarzenia na 10 scenach wystąpiło ponad 400 prelegentów, a program objął 250 punktów oraz sześć ścieżek tematycznych, dotyczących m.in. transportu, energetyki, urbanistyki i polityki klimatycznej. Strefa EXPO zajmowała 12 tys. mkw.
Zobacz również:
- ORLEN otworzył stację tankowania wodoru we Włocławku
- ORLEN i Google Cloud: partnerstwo na rzecz rozwoju AI w energetyce
- Największy akumulator ciepła w Europie powstaje w Warszawie. ORLEN Termika rusza z budową na Żeraniu
- Orlen Lietuva dostarcza paliwo SAF na lotniska w krajach bałtyckich
- ORLEN Neptun z nową umową – terminal w Świnoujściu kluczowy dla rozwoju offshore na Bałtyku
Źródło: PAP MediaRoom
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze