OZE w pasie drogowym – pilotażowy projekt zmienia sposób myślenia o infrastrukturze
Pas drogowy jako źródło zielonej energii? Politechnika Poznańska, GDDKiA i NCBR prowadzą pionierski projekt testujący wykorzystanie OZE w infrastrukturze drogowej. Instalacje fotowoltaiczne i wiatrowe na MOP-ach przy S5 mają nie tylko obniżyć koszty eksploatacji, ale też przyczynić się do transformacji energetycznej transportu.
Pilotażowe instalacje OZE przy S5
Od lutego 2025 roku na dwóch Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) przy trasie S5 działają nowatorskie instalacje hybrydowe z OZE. Projekt realizowany w ramach programu Rozwój Innowacji Drogowych (RID), to wspólne przedsięwzięcie Politechniki Poznańskiej, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz GDDKiA. Celem jest zbadanie możliwości pozyskiwania, magazynowania i wykorzystania energii odnawialnej w obrębie pasa drogowego – bez naruszania zasad bezpieczeństwa ruchu.
Zamontowane instalacje obejmują m.in. turbiny wiatrowe (o osi poziomej i pionowej), panele fotowoltaiczne w układach bifacjalnych i pionowych (z optymalizatorami i mikroinwerterami), a także magazyn energii o pojemności 10 kWh, ładowarkę do aut elektrycznych i pompę ciepła do wody użytkowej.
Dane, które zdecydują o przyszłości drogowych OZE
Naukowcy z Politechniki Poznańskiej prowadzą zaawansowane pomiary: rejestrują produkcję energii (PV i wiatr), poziom naładowania magazynu, zużycie przez infrastrukturę oraz warunki środowiskowe (promieniowanie słoneczne, prędkość i kierunek wiatru, temperatura, ciśnienie). Dane te posłużą do zbudowania profilu energetycznego odpowiadającego realnym potrzebom zarządców dróg.
Celem jest wypracowanie modelu hybrydowego systemu OZE, który pozwoli GDDKiA na częściową lub całkowitą samowystarczalność energetyczną. Analiza obejmie też ocenę wytrzymałości mechanicznej systemów, ryzyka olśnienia oraz możliwości integracji PV z ekranami akustycznymi.
Nowe przepisy i droga do komercjalizacji
Wyniki projektu będą miały znaczenie nie tylko technologiczne, ale i legislacyjne. Planowane jest przygotowanie rekomendacji zmian w prawie – zwłaszcza w zakresie dopuszczenia ładowania prywatnych pojazdów elektrycznych energią z publicznych instalacji OZE w pasie drogowym. Jeśli testy wypadną pozytywnie, otworzy to drogę do upowszechnienia takich rozwiązań na skalę ogólnopolską.
Projekt ten może stać się fundamentem nowego podejścia do planowania infrastruktury – jako aktywnego elementu krajowej transformacji energetycznej.
Zobacz również:- 200 mln zł na innowacje: Orlen i NCBR szukają partnerów w konkursie NEON III
- NCBiR przyznało Holcim Polska 13 mln zł na innowacyjne materiały budowlane
Źródło: GDDKiA
Może Cię również zainteresować
Energa Obrót zapewni energię dla Rafinerii Gdańskiej do 2028 roku
Energa Obrót wygrała przetarg Rafinerii Gdańskiej na dostawy energii elektrycznej do 2028 roku. Umowa obejmuje ponad 2 TWh energii i umacnia pozycję Energi jako kluczowego partnera biznesowego w regionie.
ORLEN z decyzją środowiskową dla Baltic East – druga morska farma coraz bliżej realizacji
Projekt Baltic East, druga morska farma wiatrowa Grupy ORLEN, otrzymał kluczową decyzję środowiskową. Inwestycja o mocy 1 GW zasili ponad 1,25 mln gospodarstw domowych czystą energią i otwiera drogę do udziału w pierwszej polskiej aukcji offshore wind.
Inwestycje w OZE osiągnęły 807 mld USD w 2024 roku – raport IRENA
Globalne inwestycje w transformację energetyczną wzrosły do rekordowych 2,4 bln USD w 2024 r., jednak tempo wzrostu w sektorze OZE wyraźnie spowolniło.
CPK rozpoczyna przygotowania do pierwszego odwiertu geotermalnego
Centralny Port Komunikacyjny podpisał umowę na przygotowanie dokumentacji dla pierwszego odwiertu geotermalnego. To krok w stronę wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie nowego lotniska w Nowym Oryszewie.
TAURON EKO Premium zasili stacje ładowania eTAURON w 2026 roku
TAURON zakontraktował zieloną energię EKO Premium dla swojej sieci stacji ładowania eTAURON na 2026 rok. Dzięki temu niemal wszystkie ładowarki koncernu będą korzystać z energii pochodzącej wyłącznie z OZE, wspierając rozwój elektromobilności i redukcję emisji CO2.
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]

Komentarze