Fotowoltaika dla hotelu i restauracji

Ocena: 5 (ilość ocen: 1)

Ocena: 5
(ilość ocen: 1)

Priorytetem branży HoReCa jest komfort klientów. Ich obsługa na właściwym poziomie wymaga jednak sporych nakładów pracy i zasobów, co generuje koszty. Wśród nich, wydatki na energię elektryczną stanowią jedną z bardziej znaczących pozycji. Czy rachunki za prąd w restauracji czy hotelu można jakoś obniżyć? Tak! Jak pokazują przykłady z kraju i zagranicy, rozwiązaniem może być fotowoltaika dla hotelu i restauracji.

Wysokie rachunki za prąd w restauracji i hotelu? Obniż je dzięki fotowoltaice!

Według wyliczeń Europejskiej Agencji Środowiska, hotel jednogwiazdkowy zużywa rocznie ok. 157 kWh na metr kwadratowy. Ilość energiii zużywanej przez hotel czy restaurację rośnie jednak wraz ze standardem obiektu – w przypadku czterech gwiazdek będzie to już 380 kWH na metr kwadratowy. Skąd takie wyniki?

Zużycie energii elektrycznej w hotelu.

Podobnie, jak w przypadku innych obiektów usługowo-handlowych, jednym z głównych winowajców jest dbanie o jakość powietrza – ogrzewanie, klimatyzowanie i wentylacja stanowi ponad 60% całego zużycia energii.

Jeden gość hotelowy zużywa przeciętnie ok. 39,5 kWh energii na dobę, co po przemnożeniu bez obsługiwany ruch, daje w ciągu roku niebagatelne ilości prądu. A ten kosztuje, i to niemało. Z danych GUS wynika, że w okresie od 1999-2014 roku, ceny energii wzrosły o 137%. Wszystko wskazuje również, że przyszłości nie ma co liczyć na odwrócenie tego trendu. Według szacunków Instytutu Energetyki Odnawialnej, do 2035 roku z całą pewnością możemy oczekiwać dalszych wzrostów – wtedy stałe ceny mogą sięgnąć nawet 400 zł/MWh.

Na wsparcie rządu, w postaci np. zamrożenia cen prądu nie ma co liczyć. W 2020 roku rekompensaty za prąd przewidziane były wyłącznie dla gospodarstw domowych i to też nie wszystkich.

Sposobem na uniknięcie czarnego scenariusza i ogromnych rachunków za prąd może być fotowoltaika. To metoda pozyskiwania energii elektrycznej z promieniowania słonecznego, w sposób cichy, ekologiczny i co ważne – tani. To jedno z najchętniej wybieranych odnawialnych źródeł energii w Polsce – fotowoltaika dla domu, fotowoltaika dla rolnika czy fotowoltaika dla firm cieszy się w naszym kraju ogromnym zainteresowaniem. Coraz częściej po to rozwiązanie sięgają także obiekty z branży HoReCa. Przykładem może być m.in. Hotel Delfin w Dąbkach (instalacja 100 kWp), Hotel Mercure Krynica Zdrój Resort&SPA (44,5 kWp) czy Hotel Ibis Styles Warszawa (40 kWp).

Sprawdź ofertę fotowoltaiki

Fotowoltaika dla hoteli i restauracji – oszczędności to nie jedyna korzyść

Co sprawia, że zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorstwa tak chętnie sięgają po fotowoltaikę? Powody, w zależności od inwestora, mogą być różne. W przypadku hotelu lub restauracji, korzyści z fotowoltaiki to przede wszystkim:

  • Oszczędności

    Ceny fotowoltaiki w ostatnich latach spadły o ok. 60%. Jednocześnie ceny energii wzrosły, co sprawia, że instalacja fotowoltaiczna dla hotelu i restauracji jest dzisiaj opłacalna jak nigdy dotąd. Dzięki niej, rachunki za prąd można obniżyć nawet o 90%. Czas zwrotu z takiej inwestycji to około 6-7 lat, a ponieważ w większości przypadków gwarancja na panele wynosi 25 lat, przez prawie dwie dekady będą one przynosiły czysty zysk.

  • Dbałość o środowisko

    Sektor turystyczny, którego istotną część stanowią hotele, odpowiada za 8% światowej emisji dwutlenku węgla. Korzystając z fotowoltaiki dla branży HoReCa można przyczynić się do do redukcji niekorzystnego wpływu hoteli i restauracji na środowisko. Zastępując 1000 kWh energii pochodzącej ze spalania węgla, energią ze słońca można zmniejszyć ilość CO2 w powietrzu o 812 kg.

  • Dbanie o wizerunek

    Troska o ekologię w dzisiejszych czasach ma ogromne znaczenie zarówno dla klientów, jak i potencjalnych kontrahentów. Inwestując w fotowoltaikę można budować swój wizerunek, jako organizacji odpowiedzialnej za przyszłość środowiska naturalnego, dbającej o szeroko pojęte dobro konsumentów i partnerów biznesowych. Jak pokazują badania, takie podejście przynosi wymierne korzyści, w postaci większego zainteresowania produktami i usługami.

  • Większa wartość nieruchomości

    Fotowoltaika to inwestycja, która przez kilkanaście do kilkudziesięciu lat, jest w stanie znacząco obniżać koszty utrzymania hotelu lub restauracji. To sprawia, że wartość obiektu wyposażonego w panele fotowoltaiczne realnie wzrasta. Może to okazać się wyjątkowo korzystne, szczególnie w przypadku planów sprzedaży hotelu lub restauracji czy konieczności zaciągnięcia np. pożyczki pod zastaw nieruchomości.

Plusem, w przypadku fotowoltaiki dla hotelu i restauracji będzie także fakt, że instalacja jest bezobsługowa i może bezawaryjnie działać nawet kilkadziesiąt lat – najstarsza elektrownia fotowoltaiczna działa nieprzerwanie od 1982 roku, z wydajnością rzędu 76-93% mocy początkowej.

Jak dobrać instalację fotowoltaiczną dla hotelu i restauracji?

Fotowoltaika, jak już wspominaliśmy, do produkcji energii wymaga promieni słonecznych. Tych najwięcej jest latem i to właśnie w tym okresie instalacja zwykle produkuje największe ilości energii. Hotel czy restauracja energii potrzebuje jednak przez cały czas, również zimą i w nocy. Co w takiej sytuacji?

Od 2019 roku, przedsiębiorstwa posiadające mikroinstalacje o mocy do 50 kWp mogą korzystać ze statusu Prosumenta. Oznacza to, że energia, którą produkują w pierwszej kolejności przeznaczana jest na bieżące zapotrzebowanie obiektu. Ewentualne nadwyżki są natomiast przesyłane do wirtualnego magazynu w sieci dystrybutora, skąd mogą zostać odebrane (w 80% lub 70%), gdy instalacja jest mniej wydajna.

Również w przypadku fotowoltaiki dla hoteli i restauracji o mocy powyżej 50 kWp najpierw zaspokaja się bieżące zapotrzebowanie. Różni się jednak zasada rozliczania nadwyżek – nadprodukcję można odsprzedać po średniej cenie na rynku konkurencyjnym.

To ile energii wyprodukuje instalacja fotowoltaiczna zależy od wielu czynników, takich jak:
moc instalacji,
kąt nachylenia paneli,
orientacja instalacji względem kierunku południowego,
zastosowane podzespoły,
ulokowanie fotowoltaiki,
ilość zacienienia,
współczynnik nasłonecznienia.

Ponadto, decydując się na inwestycję w fotowoltaikę należy wziąć pod uwagę kwestie, jakie współpraca instalacji z siecią (on-grid czy off-grid) czy umiejscowienie na terenie nieruchomości (na dachu czy na gruncie).

Opracowanie optymalnego rozwiązania nie jest łatwe i wymaga szerokiej wiedzy na temat m.in. funkcjonowania fotowoltaiki, rodzaju urządzeń czy uwarunkowań prawnych. Dlatego też, zaprojektowanie i wdrożenie fotowoltaiki w hotelu czy restauracji, nalepiej pozostawić fachowcom, posiadającym doświadczenie w tym temacie.

Sprawdź ofertę fotowoltaiki

Fotowoltaika dla hotelu i restauracji – kiedy się zwróci?

W przypadku biznesów, montaż fotowoltaiki to decyzja, która powinna mieć swoje uzasadnienie w wymiarze ekonomicznym. Ile kosztuje instalacja fotowoltaiczna dla hotelu i restauracji? Jak wygląda jej opłacalność? Sprawdźmy to na przykładzie.

Pewien niewielki hotel chce obniżyć wydatki ponoszone na klimatyzowanie i wentylowanie pomieszczeń hotelowych. Roczne koszty z tym związane wynoszą ok. 23 tys. zł. Z racji korzystnych warunków zabudowy, zdecydowano się na fotowoltaikę.

Koszty i opłacalność fotowoltaiki dla hotelu i restauracji.

Ponieważ moc instalacji nie przekracza 50 kWp, wyprodukowane nadwyżki nie będą marnowane, ale będą przechowane w sieci operatora, skąd będzie je można częściowo odzyskać 70%, zgodnie z zasadą net-meteringu. Już w pierwszym roku rachunki spadną o ok. 88%. Uwzględniając odliczenia z tytułu podatku VAT oraz wzrost cen prądu 6% w skali roku, inwestycja ta powinna się zwrócić po ok. 6 latach. Przez 25 lat wygeneruje natomiast oszczędności rzędu 1,23 mln zł!

W przypadku większych instalacji, nie korzystających ze statusu Prosumenta, okres zwrotu z inwestycji powinien sięgnąć 7-10 lat.

Podatek od instalacji fotowoltaicznej dla hotelu i restauracji

W przypadku biznesów, dużym ułatwieniem jest możliwość odliczenia podatku VAT od zakupionych dóbr i usług. Prawo to przysługuje także w przypadku fotowoltaiki dla hotelu i restauracji.

Warto wiedzieć, że wysokość podatku od instalacji fotowoltaicznej dla branży HoReCa wynosi 23%. Przedsiębiorstwa mają prawo do dokonania pełnego odliczenia VAT od należnego podatku dochodowego. Co więcej, inwestycja w elektrownię słoneczną jest również kosztem dla firmy i jako taki, również może zostać odliczony od należności dla fiskusa.

Finansowanie fotowoltaiki dla hotelu i restauracji

Choć lista korzyści, jakie można osiągnąć dzięki instalacji fotowoltaicznej jest bardzo długa, wiele przedsiębiorstw hamują koszty wstępne inwestycji. Obecnie, koszt fotowoltaiki to ok. 4-6 tys. zł brutto za 1 kWp, z montażem. Jakie są najlepsze sposoby na sfinansowanie przedsięwzięcia?

Środki własne – to najtańsze rozwiązanie. Ulokowanie kapitału w fotowoltaice można potraktować również jako inwestycję kapitałową. ROI w tym przypadku może sięgnąć nawet 10% rocznie. To zatem ciekawa alternatywa m.in. na lokat bankowych, których oprocentowanie nie przekracza obecnie 1,5%.

Leasing fotowoltaiki – to opcja, która obecnie ciągle zyskuje na popularności. Jeszcze kilka lat temu żadna instytucja, nie chciała angażować się w inwestycje OZE. Dzisiaj oferty na leasing operacyjny i finansowy fotowoltaiki można znaleźć m.in. w PKO Leasing czy Santander Leasing. Dlaczego warto rozważyć to rozwiązanie? W zależności od rodzaju produktu, możliwe jest odliczenie raty leasingu od kosztów uzyskania przychodu czy dokonywanie odpisów amortyzacyjnych fotowoltaiki.

Kredyt na fotowoltaikę – alternatywą do leasingu może być kredyt na zakup i montaż fotowoltaiki. W swojej ofercie posiadają go największe banki komercyjne, m.in. BNP Paribas (dawny BGŻ), a także PEKAO SA. Czym różni się od zwykłego kredytu inwestycyjnego? Korzystniejszymi warunkami – zwrotem kosztów odsetek czy dostępność gwarancji BiznesMax.

Nie należy też zapominać, że istnieją też publiczne programy wspierające rozwój OZE, w ramach których możliwe dofinansowanie do fotowoltaiki dla firm. Mowa tu o projektach takich jak PolSEFF2, Energia Plus czy regionalne programy ochrony atmosfery. Pomoc w takim przypadku zwykle przyjmuje formę pożyczki z niskim oprocentowaniem. Często też możliwe jest umorzenie części zobowiązania (niekiedy nawet do 35% zobowiązania).

Duże oszczędności i pozytywny wpływ na środowisko – tak można podsumować inwestycję w fotowoltaikę dla hotelu i restauracji. Branży HoReca to jeden z tych sektorów, które najdotkliwiej odczuwają zmiany cen prądu. By uniknąć problemów związanych z ciągłymi podwyżkami, warto zainwestować we własną elektrownię słoneczną i zyskać niezależność energetyczną.

Sprawdź ofertę fotowoltaiki

Dodaj komentarz