Fotowoltaika dla sklepów

Ocena: 5 (ilość ocen: 2)

Ocena: 5
(ilość ocen: 2)

Rachunki za prąd stanowią przeciętnie około 20% ogólnych kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo. W przypadku sektorów energochłonnych, takich jak np. sklepy spożywcze, wydatki na ten cel mogą być jeszcze większe. Dodatkowo sytuacji firm nie polepszają coraz to wyższe ceny energii – w 2020 roku według prognoz mają one wzrosnąć nawet o ok. 40%. Czy tani prąd dla handlu to już przeszłość? Niekoniecznie. Rozwiązaniem może fotowoltaika dla sklepów.

Sklepy mocno odczują rosnące ceny prądu

Sklepy, w szczególności spożywcze, są jednymi z najbardziej energochłonnych obiektów biznesowych. Zużycie energii w supermarketach i innych podobnych placówkach handlowych może być nawet trzy razy większe, niż w przypadku chociażby biurowców czy szkół wyższych.

Zużycie energii w sklepach.

W przypadku sklepów spożywczych, przyczyną takiego stanu rzeczy są przede wszystkim różnego rodzaju urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu, działające przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Chłodnie są odpowiedzialne za blisko 50% ogólnego zużycia energii. Kolejnych niemal 30% zostaje przeznaczonych na oświetlenie sklepu, a ok. 13% na ogrzewanie, klimatyzację i wentylację.

Według rządowych przewidywań, zapotrzebowanie na energię będzie jednak stale rosło i do 2030 roku będzie większe o ok. 55% niż obecnie. Prognozy nie pozostawiają również złudzeń w kwestii cen prądu dla odbiorców biznesowych. W najbliższych latach, przemysł i inne branże mogą spodziewać się podwyżek.

Prognozowane ceny energii dla przemysłu.

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ministerstwa Gospodarki

Istnieje jednak sposób na odsunięcie widma wyższych rachunków – fotowoltaika dla firmy, czyli produkcja czystej i taniej energii elektrycznej ze słońca, na potrzeby własne przedsiębiorstwa. Czy to rozwiązanie sprawdzi się w sklepach, które potrzebują prądu również w nocy? Sprawdźmy, jak wygląda opłacalność fotowoltaiki dla handlu i jakie jeszcze korzyści niesie ona ze sobą.

Sprawdź ofertę fotowoltaiki

Korzyści z fotowoltaiki dla sklepów

Inwestycja w OZE – Odnawialne Źródła Energii to rozwiązanie, które zawsze niesie ze sobą szereg pozytywnych aspektów. Jakie są plusy fotowoltaiki dla sklepów? Oto kilka najważniejszych z nich:

  • Lepsze wykorzystanie budżetu

    Fotowoltaika dla sklepów to doskonała, długoterminowa inwestycja, o korzystnej stopie zwrotu. Dzięki niej, środki firmy, które zostałyby “przepalone” w rachunkach za prąd, mogą pracować na zyski przedsiębiorstwa, ograniczając wydatki na energię.

  • Stabilność energetyczna

    Przedsiębiorstwa, w tym również sklepy, to podmioty najbardziej narażone na trudności wynikające z wahań związanych z cenami i dostępnością prądu. Instalacja fotowoltaiczna jest w stanie w znacznym stopniu uniezależnić przedsiębiorstwo od rynkowych kosztów energii, jednocześnie gwarantując mu stały dostęp do czystej energii.

  • Niższe rachunki

    Wysoka opłacalność inwestycji, to główny argument za wdrożeniem instalacji fotowoltaicznej. Obecny ceny fotowoltaiki, a także wiele sprzyjających rozwiązań prawnych sprawiają, że wydatki na ten cel mogą zwrócić się już po około 7 latach.

  • Wizerunek firmy ekologicznej

    Konsumenci oraz kontrahenci biznesowi przykładają obecnie coraz większą wagę do kwestii ochrony środowiska naturalnego. Firmom, korzystającym z fotowoltaiki nie można odmówić ekologicznego podejścia Mogą one kreować swój wizerunek, jako podmiotu troszczącego się o przyszłość naszej m3 planety.

Opłacalność fotowoltaiki dla sklepów

Jeszcze do niedawna, a konkretnie do połowy 2019 roku, fotowoltaika opłacała się przede wszystkim osobom fizycznym. To one mogły liczyć na największe wsparcie ze strony państwa w formie różnych dotacji, ale także, co istotniejsze, możliwość otrzymania statusu prosumenta. Dzięki niemu, nadwyżki energii, wyprodukowane przez instalację za dnia i nie skonsumowane na bieżąco, mogą trafić do sieci dystrybucyjnej, skąd będą potem odebrane w czasie, gdy prąd nie jest produkowany, np. w nocy. To tzw. net-metering.

Od 28 sierpnia 2019 roku, na podobne przywileje mogą liczyć również między innymi firmy, produkujące energię na własne potrzeby, za pomocą mikroinstalacji (o mocy do 50 kWp). Dzięki net-meteringowi, fotowoltaika dla sklepu może zaspokoić nie tylko bieżące, dzienne zapotrzebowanie na energię, a także zużycie w nocy czy zimą, gdy słońca (a co za tym idzie prądu) będzie brakować lub będzie go mniej. Przejdźmy jednak do symulacji, ile konkretnie mogą oszczędzić sklepy, które zdecydują się na instalację fotowoltaiczne.

Jako przykład weźmy sklep spożywczy, który rocznie zużywa ok. 30 tys. kWh energii. Roczne rachunki za prąd w tej firmie sięgają ok. 16 tys. zł. Ponieważ dach obiektu usytuowany jest korzystnie (na południe), właściciel zdecydował się na fotowoltaikę dla swojego sklepu.

Fotowoltaika dla sklepu - opłacalność.

Przy instalacji fotowoltaicznej o wielkości ok. 29 kWp, rachunki mogą być mniejsze nawet o około 90% – wiele zależy od różnych czynników wpływających na opłacalność inwestycji. Przeciętne oszczędności wynikające z fotowoltaiki dla sklepów powinny jednak sprawić, że podobna inwestycja zwróci już po ok. 7-8 latach. Czas ten może być jednak krótszy, w zależności od czynników wpływających na rentowność przedsięwzięcia, do których należy:

ilość zużywanej energii – to najważniejsze kryterium, które decyduje o tym, czy warto w ogóle sięgać po fotowoltaikę. Im zużycie jest wyższe, tym większa zasadność tego rozwiązania.

ceny prądu – im będą one wyższe i im szybciej będą rosły, tym prędzej instalacja się zwróci.

forma finansowania inwestycji – firmy mogą korzystać m.in. z korzystnych pożyczek, realizowanych w ramach rządowych programów,

wielkość i wydajność instalacji.

Jak zatem dobrać instalację fotowoltaiczną, by była jak najbardziej rentowna? Na co zwrócić uwagę?

Jak powinna wyglądać instalacja fotowoltaiczna dla sklepów?

Kluczem do efektywnej i opłacalnej fotowoltaiki dla handlu, obok właściwej formy finansowania, jest optymalna konfiguracja samej instalacji. To ile energii ona wyprodukuje (a tym samym o ile mniej zapłacimy za prąd), jest uzależnione od różnych czynników. Znaczenie mają między innymi:

użyte urządzenia – zestaw fotowoltaiczny składa się z różnych podzespołów, których cechy użytkowe mają znaczący wpływ na uzysk energii. Ważny będzie zatem m.in. rodzaj inwertera (lub mikroinwerterów) oraz charakterystyka paneli fotowoltaicznych (poli lub monokrystaliczne, ich nominalna sprawność, moc oraz żywotność w czasie użytkowania). Jeśli chcecie wiedzieć więcej na ten temat, sprawdźcie nasz ranking paneli fotowoltaicznych.

lokalizacja instalacji – w przypadku instalacji ogromne znaczenie ma miejsce, w którym została umieszczona instalacja. Najkorzystniej, jeśli fotowoltaika będzie skierowana na północ, pod właściwym kątem, bez zacienionych miejsc.

Oprócz tego, przy wyborze instalacji warto dobrze zastanowić się nad jej wielkością. Nie zawsze bowiem warto inwestować w fotowoltaikę o dużej mocy. Dlaczego?

Jeśli firma planuje produkować energię jako Prosument, musi pamiętać, że nie cała nadprodukcja zostanie jej zwrócona w mało wydajnych okresach. Zgodnie z funkcjonującym obecnie systemem opustów, dla mikroinstalacji o mocy do 10 kWp, zwrot naddatku energii może wynieść maksymalnie 80%. W przypadku instalacji o mocy powyżej 10 kWp, ale nie większej niż 50 kWp, zwrot ten wyniesie natomiast maksymalnie 70%. Pozostałą ilość energii przejmie dystrybutor, w ramach “wynagrodzenia” za jej przechowywanie.

Bardzo ważne jest zatem, aby instalacja została właściwie dobrana do potrzeb firmy. Przewymiarowana będzie oznaczać wyższe koszty i większe straty w systemie opustów, co zmniejszy zyskowność.

Jak zatem obliczyć moc fotowoltaiki dla sklepu? Można na przykład skorzystać ze wzoru:

Jak obliczyć moc fotowoltaiki dla sklepów - wzór.

Jednak najrozsądniej, zadanie to zlecić profesjonalistom, którzy przeprowadzą audyt energetyczny i stworzą projekt optymalnej instalacji, uwzględniającej wszystkie krytyczne kwestie, w tym np. nachylenie dachu, ilość cienia czy orientacja względem południa.

Fotowoltaika dla sklepów a VAT

Dla sklepów zainteresowanych fotowoltaiką ważnym zagadnieniem z pewnością będzie podatek VAT. Co warto wiedzieć na jego temat w kontekście fotowoltaiki?

Podatek VAT na fotowoltaikę dla sklepów wynosi 23% i, jak to ma zastosowanie w przypadku czynnych podatników VAT, można go w całości odliczyć od podatku należnego.

Inwestycja w fotowoltaikę jest także kosztem dla sklepu, co pozwala na dokonanie dalszych potrąceń od podatku dochodowego. Dzięki instalacji, placówki handlowe mogą zatem zyskać dwa razy – za pomocą bezpośrednich oszczędności na rachunkach oraz niższym podatkom.

Skąd wziąć środki? Finansowanie fotowoltaiki dla sklepów

Jak już z pewnością zauważyliście, fotowoltaika dla sklepu to strategiczna decyzja biznesowa, która przynosi wymierne, długofalowe korzyści. To co może jednak powstrzymywać część firm, to z pewnością dość wysoki, kosztowy próg wejścia.

Jak już wskazaliśmy w naszym przykładzie opłacalności fotowoltaiki, koszt instalacji fotowoltaicznej dla sklepu (np. średniej wielkości dyskontu) to ok. 120 tys. zł brutto wraz z montażem. Jakie są opcje finansowania przedsięwzięcia? Jest ich kilka:

Środki własne – to najtańsze rozwiązanie – dzięki braku dodatkowych kosztów (np. obsługi kredytu), inwestycja opłacona w własnej kieszeni zwróci się bardzo szybko. Wymaga jednak posiadania wolnych zasobów, którymi nie każdy podmiot dysponuje.

Kredyt na fotowoltaikę dla firm – coraz popularniejszy produkt, oferowany przez komercyjne banki i podmioty finansowe, zarówno samodzielnie, jak i we współpracy z firmami fotowoltaicznymi. Wśród banków posiadających to rozwiązanie jest m.in. BNP Paribas czy PEKAO.

Leasing fotowoltaiki – dla firmy to jedna z opłacalniejszych metod pokrycia wydatków, która nie wymaga pełnego angażowania środków własnych. Uzyskać można go bezpośrednio w dedykowanych instytucjach finansowych (np. PKO Leasing), jak i u firm fotowoltaicznych.

Dotacje i pożyczki z programów rządowych – przedsiębiorstwa, w tym również sklepy mogą skorzystać z różnych programów dofinansowania do fotowoltaiki dla firm. W ich ramach można najczęściej liczyć na niskooprocentowane pożyczki, z opcją częściowego umorzenia zobowiązania. Tego typu wsparcie jest dostępne w wojewódzkich funduszach ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Eksperci są zgodni, że zapotrzebowanie na energię, podobnie jak ceny prądu będą stale rosły. Oznacza to coraz to wyższe rachunki za prąd i bez znaczenia będzie tu stosowana taryfa czy oferta sprzedawcy prądu. Dzięki fotowoltaice dla sklepu, będzie można uniknąć związanych z tym trudności – energia będzie bowiem pochodzić z całkowicie odnawialnego i stabilnego źródła.

Sprawdź ofertę fotowoltaiki

Dodaj komentarz